Lehdistökutsu: Suomen EuroSkills-joukkueen palkitsemistilaisuus 14.1.2011

Hyvä median edustaja

Tervetuloa Suomen EuroSkills-maajoukkueen palkitsemistilaisuuteen.

Suomen joukkue sai ennennäkemättömän suuren mitalisaaliin joulukuussa Lissabonissa pidetyissä EuroSkills-kilpailuissa. Yli 400 kilpailijaa 25 eri maasta kamppaili Euroopan-mestaruuksista. Suomen nuoret saivat ammattitaitoa mittaavissa kilpailuissa peräti 25 mitalia: kahdeksan kultaa, kahdeksan hopeaa ja yhdeksän pronssia. Mitaleita saatiin sekä yksilösuorituksista että tiimilajeista. EuroSkills2010-kilpailut pidettiin 8.–12.12.2010 Lissabonissa, Portugalissa. Yleisöä tapahtumassa kävi yli 60 000.

Opetushallituksen pääjohtaja Timo Lankinen palkitsee nuoret menestyjät perjantaina
14. tammikuuta Espoon Meripuistossa, Tyrskyvuori 4, Kivenlahti (www.meripuisto.fi).

Palkitsemistilaisuus alkaa kello 13.00.

Osa palkittavista EuroSkills-kilpailijoista lähtee lokakuussa WorldSkills-kilpailuihin Lontooseen. He jäävät Meripuistoon ensimmäiselle maajoukkueleirilleen. Kaikkia kilpailijoita on mahdollisuus haastatella ja kuvata tilaisuudessa.

Lämpimästi tervetuloa!

Skills Finland ry

Katja Nieminen

viestintäpäällikkö

katja.nieminen@skillsfinland.fi

www.skillsfinland.fi

_____________________________________________________________________________________

Skills Finland ry valmentaa ja lähettää maajoukkueen kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin ja osallistuu vuosittain kansallisten Taitaja-, TaitajaPLUS- ja Taitaja9-ammattitaitokilpailujen järjestämiseen. Skills Finland kehittää myös huippuosaajien valmennusjärjestelmää, kouluttaa kilpailuasiantuntijoita sekä tuottaa ammattitaitokilpailuihin liittyvää tutkimusta, tiedotusta ja julkaisuja.

EuroSkills-kilpailuissa kilpaillaan Euroopan-mestaruuksista joka toinen vuosi. Ensimmäiset EuroSkills-kilpailut järjestettiin vuonna 2008 Hollannin Rotterdamissa.
Euroskills-kilpailujen seuraava pitopaikka on Belgian Spa-Francorchamps 4.–6.10.2012.

WorldSkills Competitions (WSC) ovat joka toinen vuosi järjestettävät nuorten kansainväliset ammattitaitokisat. Kilpailuissa ratkotaan nuorten ammattilaisten maailmanmestaruudet eri lajeissa.
WorldSkills-kilpailut pidetään seuraavan kerran Lontoossa 4.–9.10.2011.

Abilympics-kilpailut ovat joka neljäs vuosi järjestettävät, erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kansainväliset ammattitaitokilpailut. Erityisryhmien ammattitaitokilpailutoiminnalla edistetään ammatillisen erityisopetuksen tunnettuutta ja arvostusta maailmalla sekä lisätään yhteistyötä oppilaitosten ja työelämän välillä. Seuraavat Abilympics-kilpailut järjestetään Etelä-Korean Soulissa 25.–30.9.2011.

Taitaja-kilpailut ovat maamme suurin ammatillisen koulutuksen tapahtuma. Taitaja2011-tapahtuma järjestetään Kuopiossa 3.–5.5.2011. Oman ammattialansa Suomen mestaruudesta kilpailee yli 400 nuorta 40 eri lajissa. Kuopiossa kilpailuun osallistuu myös parikymmentä ulkomaalaista kilpailijaa.