MAALARIMESTARILIITTO PALKITSI FSP FINNISH STEEL PAINTING OY:N VUODEN 2009 MAALAUSYRITYKSENÄ

Lähes 300 maalaus- ja pintakäsittelyalan yritystä maassamme edustava Suomen Maalarimestariliitto ry on palkinnut FSP Finnish Steel Painting Oy:n vuoden 2009 maalausyrityksenä. Viisihenkinen tuomaristo perusteli valintaansa muun muassa FSP:n vahvalla asemalla kansainvälisten maalaustöiden alihankkijana ja laadukkaana viimeistelijänä.

Vuonna 1964 perustettu FSP on noussut alallaan Suomen suurimmaksi ja kuuluu suurimpien joukkoon Pohjois-Euroopassa. Viime tilivuonna yrityksellä oli toimintaa lähes 40 toimipisteessä maassamme sekä tytäryhtiöissä Virossa ja Venäjällä. Se työllisti noin 400 pintakäsittelijää, ja sen liikevaihto nousi lähes 40 miljoonaan euroon.

”Päätökseemme vaikutti erityisesti FSP:n pintakäsittelytöiden laadukkuus vaativissa laitetoimituksissa, monipuolisuus ja kansainvälisyys. FSP:llä on esimerkiksi palveluksessaan yhtenä harvoista yrityksistä maassamme alan ammattilaisia, jotka ovat suorittaneet kansainvälisen pintakäsittelyn laadunvalvontaan erikoistuneen Frosio-tarkastajatutkinnon”, sanoo Suomen Maalarimestariliiton toimitusjohtaja, varatuomari Juha Helmijoki.

Tuomaristo korosti perusteluissaan, että FSP on keskittynyt vahvasti työturvallisuuteen ja kouluttanut jatkuvasti henkilöstöään. Se on esimerkiksi sertifioinut johtamisjärjestelmänsä laatu-, ympäristö-, työterveys- ja turvallisuusstandardien mukaisesti. Lisäksi FSP osallistuu aktiivisesti sekä Suomen Maalarimestariliiton että Suomen korroosiourakoitsijoiden toimintaan.

Merkittävät laiva-, silta- ja muut referenssit painoivat vaakakupissa

Tuomariston vaakakupissa painoivat FSP:n merkittävät pintakäsittelytyöt Independence of the Seas -suurristeilijälle, Tallink-autolautoille, Finnlinesin rahtialuksille sekä alihankintatyöt ABB Oy:lle, Cargotec Finland Oy:lle, Metso Paper Oy:lle ja Rautaruukki Oyj:lle. Suurprojekteihin lukeutuvat myös Ulkokallan majakan ja Vuosaaren sataman jättipylväiden pintakäsittelytyöt. Lisäksi yhtiö on tehnyt pintakäsittelytöitä Neste Oil Oyj:n öljynjalostamoissa sekä Olkiluoto 3 -voimalaitoksessa. Tuoreimpiin siltaprojekteihin kuuluvat Sääksmäki ja Mälkiä, joissa FSP on pintakäsitellyt teräsrakenteita sekä lohkoina tuotantolaitoksessa että paikan päällä.

”Arvostamme erittäin paljon saamaamme tunnustusta. Kärkisijamme viestii siitä, että henkilöstömme hyvinvointi- ja kehitysohjelmat ovat olleet oikea tie pitää yllä vahvaa osaamista kalustoresurssien rinnalla. Henkilöstömme on antanut hyviä arvosanoja vuosittain kyselyssämme muun muassa työterveyshuollosta, työturvallisuudesta ja henkilökohtaisista suojavälineistä”, sanoo FSP Finnish Steel Painting Oy:n toimitusjohtaja Pentti Virtanen.

Työturvallisuus nousee alalla kilpailutekijäksi

”Korostamme turvallisuutta joka kohdassa, mikä on alallamme asia, josta ei voi puhua ikinä liikaa. Panostamme edelleen henkilöstöömme, ja osaamisen kehittäminen on noussut jo alalla tärkeäksi kilpailutekijäksi”, Virtanen jatkaa.

Vuosittain jaettavaa tunnustusta varten Suomen Maalarimestariliitto seuloi läpi 270 jäsenyritystään, joissa työskentelee yli 3 000 pintakäsittelyalan ammattilaista. Nyt kuudennen kerran myönnetyn tunnustuksen avulla liitto haluaa herättää keskustelua hyvästä urakointitavasta ja kehittää pintakäsittelytyön laatua. Vuonna 1912 perustetun liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on 245 miljoonaa ja palkkasumma noin 80 miljoonaa euroa.

Tuomariston muodostivat seuraavat jäsenet: Kari Hiltunen Suomen Yrittäjistä, Jarmo Mäenpää Väriteollisuusyhdistyksestä, Tomi Oksanen ja Kari Väisänen Suomen Maalarimestariliitosta sekä Risto Pesonen Rakennusteollisuus RT:stä.

LISÄTIETOJA:
Toimitusjohtaja Juha Helmijoki, Suomen Maalarimestariliitto ry, puh. 09 1299 500.
Toimitusjohtaja Pentti Virtanen, FSP Finnish Steel Painting Oy, puh. 0400 811 674.

SUOMEN MAALARIMESTARILIITTO
Vuonna 1912 perustettu Suomen Maalarimestariliitto (SMML) on valtakunnallinen työnantaja- ja yrittäjäpoliittinen järjestö, joka edistää pintakäsittelyalan kehittymistä. Siihen kuuluu 18 paikallista maalarimestariyhdistystä sekä toimialayhdistys Suomen Korroosiourakoitsijat ry. Yhdistysten kautta liittoon kuuluu noin 270 jäsenyritystä, joissa työskentelee yli 3 000 pintakäsittelyalan ammattilaista. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on 245 miljoonaa euroa ja palkkasumma noin 80 miljoonaa euroa. Tyypillinen alan yritys on perheyritys, joka työllistää yrittäjän ja alle 10 työntekijää. Suurimmat pintakäsittelyalan yritykset työllistävät yli 100 henkilöä.

FSP FINNISH STEEL PAINTING
Vuonna 1964 perustettu FSP Finnish Steel Painting on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista pintakäsittelyalan yrityksistä. Pintakäsittelykohteita ovat muun muassa koneet, laitteet, laivat, sillat, varastosäiliöt, teräsrakenteet ja porauslautat avaimet käteen -periaatteella. Yhtiö noudattaa tiukasti laatu-, ympäristö-, työturvallisuus- ja terveysstandardeja. Yhtiössä työskentelee lähes 400 alan ammattilaista ja liikevaihto oli noin 40 miljoonaa euroa vuonna 2008. Yrityksellä on lähes 40 toimipaikkaa kattavasti ympäri Suomen, lisäksi tytäryhtiöt sijaitsevat Venäjällä ja Virossa. www.fspoy.com/