Nastolan kiertoliittymän ympäristötaidekilpailussa palkittiin kolme teosehdotusta

Uponor Suomi Oy:n kesän aikana järjestämä avoin valtakunnallinen ympäristötaidekilpailu on päättynyt. Kilpailussa palkitut teosehdotukset julkistettiin perjantaina 4.11.2011 Uponor Suomen tiloissa.

Kilpailun tarkoituksena oli suunnitella ympäristötaideteos Nastolaan rakennettavaan 30 m:n kiertoliittymään, joka sijaitsee Villähteentien ja valtatie 12 Nastolan rampin yhtymäkohdassa.

Taidekilpailuun jätettiin 25 teosehdotusta, joista palkintolautakunta palkitsi kolme, lisäksi annettiin yksi kunniamaininta.

Lähtökohtana arvioinnissa oli taiteellisten arvojen lisäksi teoksen yhteensopivuus kiertoliittymään. Haettiin teosta, joka tekisi liittymästä omaleimaisen, maisema-arkkitehtonisesti ja kaupunkikuvallisesti mielenkiintoisen ja joka kuvastaisi paikallista nastolalaista yritystoimintaa teoksen materiaalien muodossa.

Palkintolautakunnan muodostivat Uponor Suomi Oy:n toimitusjohtaja Ville Ruohio, Nastolan kunnanjohtaja Pauli Syyrakki, kaavoitusarkkitehti Katri Kuivalainen ja Nastolan Taideyhdistys ry:n puheenjohtaja Erkki Mielo. Seuraavat teosehdotukset palkittiin:

- Ensimmäinen palkinto 5000 e: Upokas, teollinen muotoilija Risto Pentikäinen, Kuopio.
- Toinen palkinto 1000 e: Noususuhdanne, kuvanveistäjä Auli Korhonen, Helsinki.
- Kolmas palkinto 500 e: Salpauden asteroidi, teollinen muotoilija Mikko Rikala, Helsinki.
- Kunniamaininta: Exactum, kuvanveistäjä, TaT h.c. Kari Huhtamo, Helsinki, avustajat Olli Laari, Matti Rönkä ja Marketta Huhtamo.

Palkintolautakunnan mukaan voittaneessa teoksessa tuotteet ovat selkeästi esillä ja niistä on saatu näyttävän näköinen taideteos. Esitystekniikka on hyvä. Uponorin historia on helppo yhdistää teokseen. Teoksen väri toistaa Nastolan vaakunan punaista väriä. Yhdistävä tekijä teokselle, Nastolalle ja Uponorille on tulo ”tyhjästä” ja nousu merkittäväksi tekijäksi.

Kilpailun järjestivät yhteistyössä Uponor Suomi Oy, Nastolan kunta ja Ympäristötaiteen säätiö. Hankkeen toteutuksesta vastaa Uponor Suomi Oy. Teos toteutetaan viimeistään kevään 2012 aikana.

Kymmenen parasta teosehdotusta ovat esillä Nastolan kirjastossa 21.11. – 2.12.2011.

Uponor Suomi Oy, toimitusjohtaja Ville Ruohio, p. 020 129 2285
Nastolan kunta, tekninen johtaja Risto Helander, p.