Norwegian julkisti vuoden 2011 tuloksen: vahvaa kasvua matkustajamäärissä, korkea käyttöaste ja konekannan uudistaminen

Norwegian (NAS) julkisti tänään neljännen vuosineljänneksen ja koko vuoden 2011 tuloksen. Vuonna 2011 yhtiö kasvatti matkustajamääräänsä 20 prosentilla ja kuljetti 15,7 miljoonaa matkustajaa. Koneiden käyttöaste nousi kaksi prosenttiyksikköä 79 prosentin tasolle. Vuotta sävyttivät myös yhtiön laivaston uusiminen, mikä johti kasvaneisiin tuottoihin (EBITDAR). Uudet koneet toivat yhtiölle 153 miljoonan Norjan kruunun säästöt polttoainekustannuksissa.

– Kehityssuunta oli hyvä läpi koko vuoden 2011, vaikka kausiluonteisesti heikompaan neljänteen vuosineljännekseen vaikuttivat erityisesti ankara kilpailu, rajusti nousseet polttoainehinnat ja vanhojen lentokoneiden asteittainen korvaaminen. Sekä koko vuosi että neljäs vuosineljännes näyttivät merkittävää kasvua sekä matkustajamäärissä, kapasiteetissa että käyttöasteessa. Kasvaneet tuottomme osoittavat, että Norwegian hyötyy uusista, suuremmista ja kustannustehokkaammista koneista. Neljännellä vuosineljänneksellä kehitys oli tasaisempaa. Yleinen johtopäätöksemme on, että vanhojen koneiden korvaaminen kannattaa ja antaa yhtiölle tärkeän kilpailuedun tilanteessa, jossa lentoyhtiöitä painavat konekaluston vanheneminen ja korkeat polttoainehinnat. Pystymme myös tarjoamaan asiakkaillemme paremman matkustustuotteen, mikä heijastuu vahvoissa matkustajaluvuissa, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Bjørn Kjos.

Kustannuksia leikataan

Tilikaudella 2011 yhtiön tulos ennen poistoja ja lease-maksuja (EBITDAR) ylitti 1,5 miljardia kruunua, missä oli merkittävä parannus edelliseen vuoteen. Neljännellä vuosineljänneksellä luku oli 216 miljoonaa kruunua, mikä oli edellisvuoden tasoa.

Norwegianin yksikkökustannuksia, polttoainekuluja lukuun ottamatta, leikattiin vuonna 2011 edellisvuodesta 11 prosenttia. Jopa polttoainekulut mukaan lukien kustannuksia onnistuttiin karsimaan merkittävästi. Jatkuva uusien, entistä suurempien ja kustannustehokkaampien koneiden käyttöönotto pienentää Norwegianin yksikkökustannuksia myös jatkossa. Norwegian vastaanotti 16 uutta Boeing 737–800 -lentokonetta ja poisti yhdeksän vanhempaa lentokonetta laivastostaan.

Norwegian saavutti 710 miljoonan Norjan kruunun tuloksen (EBITDA) vuonna 2011. Neljännellä vuosineljänneksellä tulos (EBITDA) oli 1,7 miljoonaa kruunua. Nettotulos verojen jälkeen oli -133 miljoonaa kruunua. Koko vuoden 2011 nettotulokseksi muodostui 122 miljoonaa Norjan kruunua.

Yksityiskohtaisemmat tiedot oheisessa pdf-tiedostossa

Avainluvut, vuosi 2011 (2010)

Matkustajamäärä: 15,7 miljoonaa (13 miljoonaa)

Liikevaihto: 10,5 miljardia kruunua (8,6 miljardia)