Nuoret ammattiosaajat ministerin mitalikahveilla

Opetusministeri Jukka Gustafsson vastaanotti Suomen nuorten ammattitaitomaajoukkueen perjantaina Säätytalossa. Suomalaiset menestyivät hyvin Lontoon WorldSkills-kilpailussa lokakuussa Lontoossa:
yli puolet joukkueesta palkittiin.

– Tämä on hieno tulos! Se kertoo, että suomalainen ammattikoulutus on korkeatasoista ja hyvin lähellä maailman kärkeä. Toisaalta se haastaa meidät kehittämään ammatillista koulutusta määrätietoisesti edelleen, jotta saamme kurottua eron kärkeen kiinni, totesi ministeri Gustafsson.

Ministeri korosti, että maan hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä. Ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailut ovat yksi tapa mitata suomalaisen osaamisen tasoa.

– Suomen suuri ammattitaitomaajoukkue ja menestys useassa lajissa ovat osoitus siitä, että pyrimme antamaan mahdollisimman monelle nuorelle mahdollisuuden oman osaamisen kehittämiseen aina huippuosaamiseen saakka. Te olette oman alanne huippuosaajia, mutta myös arkipäivän esikuvia nuorille, jotka pohtivat omaa uravalintaansa. Olette parhaita ammatillisen koulutuksen, ammattiosaamisen ja terveen ammattiylpeyden puolestapuhujia. Toivon, että viette viestiä suomalaisesta huippuosaamisesta eteenpäin ja kehitätte omaa osaamistanne jatkuvasti.

− Edustitte Suomea kunniakkaasti, ylititte itsenne ja ylsitte huippusuorituksiin. Lämpimät kiitokset ja onnittelut siitä, Gustafsson kannusti nuoria.

Kakkukahvien ja juhlapuheiden lisäksi kilpailussa menestyneet suomalaisnuoret palkittiin perjantaina Suomen Messusäätiön stipendillä.

WorldSkills London 2011 -kilpailuun osallistui 960 nuorta 51 maasta. Suomesta kilpailuun osallistui 46 hengen joukkue. Kilpailua seurasi paikalla yli 200 000 katsojaa.

Lisätietoja: Skills Finland ry, viestintäpäällikkö Katja Nieminen, puh. 040 732 0691, katja.nieminen@skillsfinland.fi

Yhteenveto tuloksista

Hopeamitali:

Ravintolapalvelu: Maria Suihkonen, Jyväskylä (Jyväskylän ammattiopisto)
Kauneudenhoito: Heidi Huttunen, Joensuu (Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä)
Painotekniikka: Susanna Virtanen, Turku (Turun ammatti-instituutti ja Jyväskylän ammattiopisto)
Lähihoitaja: Noora Jänkälä, Keminmaa ja Mari Kurula, Simo (Ammattiopisto Lappia)
Lentokonehuolto: Antti Ukkonen, Juankoski (Savon ammatti- ja aikuisopisto)

Pronssimitali:

Hiusmuotoilu: Kerttu Johansson, Kouvola (Kouvolan seudun ammattiopisto)
Floristiikka: Jenniina Tiikkainen, Ikaalinen (Jämsän ammattiopisto)
Maalaus ja tapetointi: Aku Korhonen, Jalasjärvi (Turun ammattiopistosäätiö)