Nyt testataan suomalaista huippuosaamista

Tietojenkäsittelyalan nuoret osaajat ovat haasteen edessä. Taitaja 2010-ammattitaidon SM-kilpailun semifinaalit ovat käynnissä ja finaalipaikasta kilpailee 1500 nuorta. Kilpailulajien joukosta löytyvät tietojenkäsittely, verkko-osaaminen, CAD-suunnittelu ja verkkosivujen tuottaminen.

Suomen ammatillinen huippuosaaminen on jälleen suurennuslasin alla. Taitaja 2010 - Ammattitaidon SM-kilpailun semifinaalit ovat käynnissä. Nyt on aika karsia jyvät akanoista. - Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa korostuu entisestään hyvän ammattitaidon merkitys. Taloudellisen taantuman väistyttyä tulemme tarvitsemaan todellisia huippuosaajia kaikille elinkeinoelämän aloitte, jotta menestymme kansainvälisillä markkinoilla, korosti opetusministeri Henna Virkkunen viime vuonna Suomen ammattitaitohuipuille. Suomesta kansainvälisiin huippukisoihin Taitaja 2010-ammattitaitokilpailun semifinaalit järjestetään eri paikkakunnilla. 1500 kisaajan joukosta karsitaan SM-finaaliin yksilölajeissa kahdeksan parasta kilpailijaa. Pari- ja joukkuelajeissa finaaliin karsitaan kahdeksan parasta paria tai joukkuetta. SM-kilpailujen finaalit järjestetään Oulussa 27.-29.4.2010. Alle 21-vuotiaat ammatillisessa koulutuksessa olevat nuoret kilpailevat yli neljässäkymmenessä lajissa, hiusmuotoilusta autokorin korjaamiseen. Menestys SM-kilpailussa voi avata ovia myös kansainvälisille areenoille. Taitaja-kilpailujen kautta moni nuori ammattilainen suuntaa ammattitaidon EM- ja MM-kilpailuihin. Viime vuonna Calgaryssa järjestetyistä ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailuista suomalaiset nuoret voittivat kaksi kultaa, yhden hopean ja kaksi pronssia. Tavoitteena 50 000 katsojaa Oulun Taitaja 2010-kisat kiinnostavat niin mediaa kuin kuluttajia. Viime vuonna kilpailuja seurasi 46 000 kävijää ja tämän vuoden tavoitteena on rikkoa 50 000 katsojan raja. Kiinnostus ammatillista koulutusta kohtaan on nyt vahvaa. - Ammattikoulutukseen hakeutuminen on ollut kasvussa useamman vuoden. Koulutuksen vetovoimaisuudesta huolimatta ammattiosaajien puute on lähivuosina yhä kasvava haaste talouden taantumasta riippumatta, kertoo opetushallituksen pääjohtaja ja Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja Timo Lankinen. Kilpailut tarjoavat paitsi nuorille tilaisuuden näyttää taitojaan, myös areenan, jolla kohtaavat työelämän edustajat, koulut ja opiskelijat. - Ammattikoulutuksen paikkoja on lisätty. Tämän lisäksi koulutusta itsessään on kehitettävä, laatua nostettava sekä koulutuksen ja työelämän kumppanuutta syvennettävä Ammattitaitokilpailut tarjoavat tähän erinomaisen välineen. Timantit syntyvät kovan harjoituksen tuloksena ammattitaitoisten opettajien ja ohjaajien hiomina, Lankinen toteaa. Lue lisää osoitteesta www.taitaja2010.fi/semifinaalit ............................. Skills Finland ry:n Taitaja - Ammattitaidon SM -kilpailu on Suomen suurin ammatillisen koulutuksen vuosittainen tapahtuma, jossa liki 350 nuorta eri aloilta kilpailee oman lajinsa suomenmestaruudesta. Tänä vuonna kilpailun järjestää Oulun seudun ammattiopisto yhteistyössä Oulun seudun elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa. Kilpailut on tarkoitettu alle 21-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille. Finaalin yhteydessä Oulussa järjestetään myös erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille suunnattu TaitajaPlus-kilpailu sekä peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille suunnattu Taitaja 9-kilpailu. Skills Finland vastaa myös Suomen ammattitaitomaajoukkueen lähettämisestä kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin. Seuraava EuroSkills-kilpailu pidetään syksyllä 2010 Lissabonissa. Viime vuonna järjestetyistä ammattitaidon MM-kisoista Calgarysta Suomi toi kaksi kultaa, yhden hopean, kaksi pronssia ja 14 diplomia. Lisätietoja Taitaja 2010-kilpailusta antaa Taitaja 2010-kilpailusta antaa projektipäällikkö Sauli Jaara. sauli.jaara@taitaja2010.fi Puh. 010 27 22283. Tarkempia lajikohtaisia tietoja antavat lajivastaavat. Tietojenkäsittely: Tiina Karvonen, puh. 010 27 22402 Tietokoneet ja verkot: Antti Junttila, puh. 010 27 22303 CAD-suunnittelu: Pertti Hilippälä, puh. 010 27 22182 Verkkosivujen tuottaminen: Eero Aho, puh. 010 27 22006 www.taitaja2010.fi