SN4Mobilen kautta lähetettyjen mobiilimarkkinointiviestien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2010

Yhä lisääntynyt suomalaisyritysten mobiilimarkkinoinnin käyttö kasvatti SN4Mobilen kautta lähetettyjen mainosviestien määrää vuoden 2010 aikana. Tammi-joulukuussa 2010 SN4Mobilen kautta lähetettyjen mobiilimarkkinointiviestien määrä kasvoi 130 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Myyntiin ja asiakaspalveluun liittyvät viestimäärät lisääntyivät markkinointia nopeammin. Avainasemaan nousi asiakastarvelähtöisyys, jonka seurauksena markkinoijat osaavat suunnitella, kohdentaa ja ajoittaa viestejään oikein mobiilikanavan kautta.

Innostuneimmin mobiilimarkkinointia hyödynsivät kotimaiset autokauppa-, matkailu-, vähittäiskauppa-, energia-, finanssi- ja teollisuusalan yritykset. Espoossa pääkonttoriaan pitävä suomalaisomisteinen SN4Mobile Oy tarjoaa mobiili- ja sähköisiä palveluita markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tarpeisiin. Se palvelee pohjoismaisia asiakkaitaan tällä hetkellä myös Baltiassa, Ruotsissa ja Venäjällä.

”Mobiilimarkkinointiviestien määrän kaksinkertaistuminen osoittaa, että kotimaiset yritykset ovat heränneet hyödyntämään mobiilikanavaa markkinointipaletissaan. Yritysasiakkaamme ovat oivaltaneet, että kuluttajat ovat ottamassa omakseen mobiilin internetin ja mobiililaitteisiin tulevat markkinointiviestit. Mobiilikanava tarjoaa markkinoijille muita kanavia tehokkaamman keinon tavoittaa asiakkaat kiinnostavalla tavalla ja juuri oikealla hetkellä. Kampanjaviesti saattaa mennä ohi asiakkaalta muiden kanavien kautta”, tulkitsee SN4Mobile Oy:n toimitusjohtaja Jukka Hyttinen.

Kuluttajat ovat jo valmiit

Mobiilimarkkinoinnin kasvukehitystä tukevat Suomessa ja myös muissa Pohjoismaissa nykyaikainen puhelinkanta ja korkea 3G-penetraatioaste. Kehitystä tukevat myös kuluttajien myönteinen suhtautuminen matkapuhelimien kautta tuleviin markkinointiviesteihin. Kolme neljästä suomalaisesta otti vastaan vuonna 2010 tekstiviestillä lähetettyjä tarjouksia.

Suomalaisten mobiilimarkkinoinnin kokemuksia selvittäneen SN4Mobile Oy:n ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun suurtutkimuksen mukaan neljä viidestä (84 %) suomalaisesta kuluttajasta suhtautuu myönteisesti matkapuhelimien kautta tuleviin markkinointiviesteihin. Vastaajat suhtautuivat viesteihin positiivisesti ja uskoivat niiden tarjoavan hyötytietoa. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2009 aikana kattavasti SN4Mobile Oy:n eri toimialakampanjoiden yhteydessä. Tutkimuksessa oli valtakunnallisesti 1 304 vastaajaa. Yhdysvalloissa erityisesti nuoret ovat ottaneet omakseen mobiiliviestit. Joka toinen (42 %) 18–34-vuotiaista ja joka kolmas (33 %) 35–44-vuotiaista kuluttajista ovat ainakin jokseenkin kiinnostuneita vastaanottamaan itse valitsemiaan markkinointiviestejä kännyköihinsä.

”Menestyksellinen mobiilimarkkinointi perustuu oikeaan aikaan ja paikkaan sekä kuluttajan omaan päätökseen. Oivaltava markkinointi tehoaa, jos markkinoima tuote tai palvelu osuu juuri oikeaan aikaan matkan varrelle ja liittyy vaikkapa ostoprosessiin liitettävään palveluun kuten neuvoon vaatteita tai ostoksia valittaessa. Esimerkiksi tieto oikein ajoitetuista loppumyynneistä kiinnostaa tiettyjä kuluttajaryhmiä. Asiakasuskollisuudesta palkitsevat ja viestivät lojaliteettikonseptit tulevat jatkossa ottamaan entistä vahvempaa roolia mobiilimarkkinoinnissa”, Hyttinen sanoo.

Kasvuoptimismia vuodelle 2011

Ala on vahvassa kasvussa myös maailmanlaajuisesti, koska tutkimuslaitos Gartner ennustaa mobiilimarkkinoinnin kasvavan vuoden 2011 loppuun mennessä liki 13 miljardiin dollariin. Mobiilimarkkinointiviestintä (52 %) keräsi kolmanneksi suurimman saldoluvun heti verkkomedian ja -mainonnan jälkeen. Yhdysvaltalaisen alan järjestön mukaan mobiilimarkkinointiviestintä kasvaa maassa keskimäärin 59 prosenttia vuonna 2011. Kasvun vetureina ovat nykyaikainen älypuhelinkanta ja mahdollisuus käydä tehokkaasti vuoropuhelua asiakkaiden kanssa.

”Kotimaisille mainostajille ja asiantuntijayrityksille tehtyjen selvitysten mukaan kasvutrendi jatkuu Suomessa tänäkin vuonna. Mainostajien Liiton tammikuun Mainosbarometrin mukaan panostukset ovat selvässä kasvussa vuonna 2011 verrattuna edellisvuoteen. Mobiilimarkkinointiviestintä (52 %) keräsi kolmanneksi suurimman saldoluvun heti verkkomedian ja -mainonnan jälkeen. Lisäksi Markkinointiviestintätoimistojen Liiton (MTL) barometrin mukaan liki kaksi kolmesta asiantuntijayrityksestä kasvattaa panostuksiaan mobiilimainonnan suunnittelussa ja ostamisessa. Kasvu jatkuu Suomessa mobiilikanavan käytössä erityisesti tekstiviestitse lähetettävässä asiakkuusmarkkinoinnissa”, Hyttinen tiivistää.

Jukka Hyttinen, toimitusjohtaja, SN4Mobile Oy, puh. 0400 141 425.

SN4MOBILE OY

SN4Mobile Oy toteuttaa mobiili- ja sähköisiä palveluita markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tarpeisiin. Vuonna 2002 perustettu yhtiö palvelee eri toimialojen asiakkuuksiaan Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä. Yhtiö tukee asiakkuuksiaan markkinoinnin ja myynnin tuloksellisuuden sekä asiakaspalvelun tehokkuuden ja palvelun laadun nostamisessa. Yhtiö rakentaa palvelut osaksi yritysten tuote- ja palvelujärjestelmiä ja asiakkuudenhallintaa. Yhtiön mobiilipalveluita ostavat asiakkaat löytyvät kattavasti eri toimialoilta: autokauppa, elintarvikkeet, energia, pankki, vakuutus, järjestötoiminta, kauppakeskukset, kauppaketjut, kiinteistönvälitys, maa- ja metsätalous, matkailu, posti- ja verkkokauppa, rakentaminen, tapahtumien järjestäminen ja teollisuus. www.sn4mobile.com