Suomalaisomisteisen Envaultin salaustekniikan luotettavuus sai merkittävää tukea yhdysvaltalaisyliopiston tutkimuksesta

Suomalaisomisteisen kasvuyritys Envault Corporation Oy:n holvaus- eli salausmenetelmän luotettavuus on saanut kansainvälistä tukea San Diegossa sijaitsevan Kalifornian yliopiston tuoreesta tutkimuksesta (22.2.2011). Yhdysvalloissa mediajulkisuutta saaneiden tutkimustulosten mukaan flash-muistia käyttävien SSD-kiintolevyjen sisällön tuhoaminen on ongelmallista. Tutkimustulosten perusteella SSD-levyjä ei siis voi suositella yrityskäyttöön sen heikon tietoturvallisuustason takia, ainakaan ilman yritystasoista salauskäytäntöä.

Pitkän kehitystyön tuloksena Envault Corporation on kehittänyt patentoidun teknologian, joka poistaa tämän kiintolevyn tyhjennys- eli sanitointitarpeen helposti, tietoturvallisesti ja tehokkaasti. Envault Corporation irtaantui spin-off-yrityksenä VTT:stä vuonna 2007 ja on saavuttanut johtavan markkina-aseman alansa tietokeskeisillä salaustekniikkamarkkinoilla Suomessa. Envault on rankattu mm. Red Herringin listauksessa Euroopan parhaiden ja innovatiivisimpien yritysten joukkoon.

Tutkimustulosten mukaan paras tapa on salata levyn tiedot alusta asti. Envault käyttää juuri tätä tekniikkaa. Kyseessä on Envaultin sekä Suomessa että kansainvälisesti patentoitu keksintö, jossa kiintolevylle tallennettava yrityksen tieto tallentuu levylle epätäydellisessä muodossa (vain noin 99,5 prosenttia tiedosta kirjoitetaan levylle). Näin vältytään kokonaan sanitointiongelmilta. SSD-levyllä olevan tiedon voi myös tuhota luotettavasti Envaultin hallintapalvelimelta käsin yhdellä hiiren klikkauksella. Menetelmä toimii vastaavasti myös perinteisillä mekaanisilla kiintolevyillä.

”Otamme tyytyväisenä vastaan yhdysvaltalaisyliopiston tulokset, jotka osoittavat, että tuotteillemme on kysyntää myös lähitulevaisuudessa. Teknologiaamme käyttävät asiakkaamme voivat olla rauhassa siitä, mihin heidän kiintolevynsä päätyvät, koska niihin tiedostoihin ei ole pääsyä kenelläkään ulkopuolisella. Viime vuonna sekä kotimaassa että kansainväliset asiakkaamme arvostivat osaamistamme, sillä liikevaihtomme kasvoi yli 3 000 prosenttia verrattuna edellisvuoteen”, sanoo Envault Corporation Oy:n toimitusjohtaja Jörgen Jansson.

SSD-massamuisti (engl. Solid-state drive) on tietokoneen kiintolevyä jäljittelevä tallennusväline, jossa ei ole liikkuvia mekaanisia osia. Laitevalmistajien omat tyhjennys- eli sanitointimekanismit ovat riittämättömiä ja perinteiset tavat tuhota sisältöä kuten demagnetisointi eivät toimi SSD-levyjen kanssa. Edes tiedon päällekirjoittaminen ei SSD-levyjen kanssa tuota luotettavia tuloksia. Lisäksi sen päivittäinen käyttö on hankalaa, sillä menetelmä on hidas ja monimutkainen.

Lue koko tutkimusraportti: http://www.usenix.org/events/fast11/tech/full_papers/Wei.pdf

Lisätiedot:

Jörgen Jansson, toimitusjohtaja

Envault Corporation Oy, puh. 050 5900 662

Juuso Pesola, tuotantopäällikkö

Envault Corporation Oy, etunimi.sukunimi@envault.fi

www.envault.fi

Envault Corporation Oy

Suomalainen Envault Corporation Oy auttaa asiakkaitaan suojautumaan tietovuodoilta maailman kehittyneimmän, salasanattoman ja keskitetysti hallitun salaustekniikan avulla. Envaultin holvausteknologia mahdollistaa yrityksesi tietojen kauko-ohjauksen sekä niiden käytön aukottoman seurannan mm. tietokoneiden sisäisillä kiintolevyillä ja ulkoisilla muistilaitteilla. Envault on vuonna 2007 perustettu VTT:n spin-off-yritys, jonka pääkonttori on Vantaalla. Yhtiön asiakkaina on vaativia organisaatioita valtionhallinnosta (mm. Puolustusvoimat) terveydenhuoltoon ja yrityksiin, jotka käsittelevät arkaluontoista tai luottamuksellista tietoa. Asiakkaisiin kuuluvat mm. Microsoft, Fujitsu ja Saab Systems.