Tiedote: Kilpailu ammattitaidon EM-mitaleista alkoi

Nuorten ammattitaidon Euroopan mestaruudesta Portugalin Lissabonissa kilpailee 460 nuorta 25 maasta ja 52 lajissa.  EuroSkills2010-kilpailuihin osallistuu Suomesta 32 nuorta. Suomen joukkue on valmistautunut hyvin koitokseensa. Eilen oli kilpailujen avajaispäivä ja tänään torstaina nuoret pääsevät tositoimiin.

Skills Finland ry:n valitsema ja valmentama Suomen ammattitaitomaajoukkue, TeamFinland2010, on kilpailun suurimpia. 32 nuoren lisäksi siihen kuuluu 23 lajinsa tuomarina toimivaa eksperttiä ja tukitiimi. Suomalaiset osallistuvat 26 lajiin, joita ovat mm. floristiikka, tietokone ja verkot, verkkosivujen tuottaminen, muuraus, mekatroniikka, vihersuunnittelu ja -rakentaminen, maalaus, kuljetustekniikka, lähihoitajan työ, ravintola-ala sekä lajinäytöksenä yrittäjyys.

- Lähes sata suomalaista ammattiopiskelijaa ja -opettajaa on tapahtumassa tavalla tai toisella työtä tekemällä oppimassa uutta ja syventämässä  omaa osaamistaan. Tässä luvussa eivät vielä ole mukana ne pari sataa suomalaista kisavierasta, jotka kolmen kisapäivän aikana perehtyvät kilpailuihin, osallistuvat seminaareihin ja vaihtavat tietoa, kokemuksia ja ajatuksia suomalaisten ja eurooppalaisten kollegoidensa kanssa, Skills Finland ry:n toiminnanjohtaja Eija Alhojärvi sanoo.

Tapahtumaa voi seurata Skills Finlandin verkkosivuilla. Kilpailijoihin, ekspertteihin ja lajeihin voi tutustua kohdassa EuroSkills >TeamFinland2010. Kisojen aikana julkaistaan päivittäin virallisia kisauutisia ja videoklippi päivän tapahtumista. Jokainen ekspertti pitää kisaviikon aikana blogia, josta voi seurata kyseisen kilpailulajin etenemistä. Myös Suomen delegaatit ja Skills-toimijat kirjoittavat tapahtumista ja omista kisatunnelmistaan. Sivut ovat osoitteessa www.skillsfinland.fi.

EuroSkills2010-kilpailut pidetään 8.–12.12.2010 Lissabonissa, Portugalissa.

Lisätietoja EuroSkills2010-kilpailuista ja TeamFinlandista antaa viestintäpäällikkö Katja Nieminen, katja.nieminen@skillsfinland.fi, puh. 040 732 0691 tai nettisivuilta www.skillsfinland.fi

Kilpailujen viralliset sivut osoitteessa www.euroskills2010.pt.

LIITTEET :
- Kuva: Suomen maajoukkue esittäytyi EuroSkills-avajaisissa Lissabonissa keskiviikkona.
- Suomen kilpailijat ja ekspertit lajeittain ja oppilaitoksittain (pdf)

EuroSkills-kilpailuissa kilpaillaan Euroopan mestaruuksista joka toinen vuosi. Ensimmäiset EuroSkills-kilpailut järjestettiin vuonna 2008 Hollannin Rotterdamissa. Vuoden 2010 kilpailut järjestetään joulukuussa Portugalissa, Lissabonissa. Kilpailulajeja on noin 50 ja suuri osa niistä toteutetaan tiimi- tai parilajina. Kilpailijoita on reilut 400.

Kilpailujen taustalla on vuonna 2007 perustettu, European Skills Promotion Organisation (ESPO), johon kuuluu 31 eurooppalaista maata sekä The Employment and Professional Training Institute (IEFP).

Skills Finland ry valmentaa ja lähettää maajoukkueensa kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin ja järjestää vuosittain kansalliset Taitaja-, TaitajaPLUS- ja Taitaja9-ammattitaitokilpailut. Skills Finland kehittää myös huippuosaajien valmennusjärjestelmää, kouluttaa kilpailuasiantuntijoita sekä tuottaa ammattitaitokilpailuihin liittyvää tutkimusta, tiedotusta ja julkaisuja.