Toukotalkoot: Asumisen viihtyisyyteen voi vaikuttaa pienillä toimenpiteillä

Talotekniikan toukotalkoot -kampanja muistuttaa siitä, että kodin talotekniset huoltotoimet parantavat asumisviihtyisyyttä ja ne kuuluvat kaikille asumismuodosta riippumatta. Kampanjan taustalla on useita asumiseen, kiinteistöalaan, talotekniikkaan ja turvallisuuteen liittyviä yhteisöjä.

Oheinen artikkeli on toimituksenne vapaasti käytettävissä. Ladattavissa on myös kaksi kuvaa, joita voi käyttää artikkelin yhteydessä kuvaajien tiedot mainiten. Kuvaajat on mainittu artikkelin lopussa olevissa kuvateksteissä.

Vaikka viestintäkampanja nimensä puolesta keskittyy kevääseen, on asia ajankohtainen ympäri vuoden, ja artikkelia voi siis hyvin käyttää lehtenne ilmestymisaikataulun tai teeman mukaan milloin tahansa.

Lisätietoja kampanjasta sekä kerros- ja pientaloasukkaiden check-listat saa kampanjan verkkosivuilta http://www.toukotalkoot.info/.

Lisätietoja antavat myös Vuokralaisten keskusliiton toiminnanjohtaja Anne Viita (gsm 050 588 34 83) ja Suomen Vuokranantajien vt. toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva (gsm 050 303 1615).

Toukotalkoot-kampanjan taustayhteisöt ovat LVI-talotekniikkateollisuus ry, Suomen Kiinteistöliitto ry, Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry, Turvatekniikan keskus Tukes, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Suomen Isännöintiliitto ry, Vuokralaisten Keskusliitto ry, Suomen Vuokranantajat ry ja Suomen Omakotiliitto ry.

________________________________________________________________________________

Asumisen viihtyisyyteen voi vaikuttaa pienillä toimenpiteillä

Kodin talotekniikka kaipaa säännöllistä huoltoa. Näin suojataan kotia vahingoilta ja säästetään niin energiaa kuin rahaakin. Paljon voi tehdä itse, mutta naapuriapu on paikallaan niille, jotka eivät omin voimin selviä huolto- ja tarkastustoimista.

Joka kodissa on laitteita ja järjestelmiä, joita kutsutaan yhteisnimityksellä talotekniikka. Ne kattavat mm. ilmanvaihto-, vesi- ja viemärijärjestelmät, sähköön ja lämmitykseen sekä paloturvallisuuteen liittyvät laitteet. Helposti ajatellaan, että niiden kunnossapito ja huolto kuuluvat jollekin muulle – taloyhtiölle, vuokranantajalle tai huoltoyhtiölle. Yksinkertaisia huoltotoimenpiteitä on kuitenkin jokaisen asukkaan hyvä tehdä jo oman turvallisuutensa ja energian- sekä rahansäästön nimissä.

– Myös vuokralaisella on mahdollisuus vaikuttaa omaan asumiseensa taloteknisillä toimenpiteillä, muistuttaa Vuokralaisten Keskusliitto ry:n toiminnanjohtaja Anne Viita.

Vuokrasopimus määrittelee, mitä velvollisuuksia vuokralaisella talotekniikan huollon suhteen on.

– Käytännössä asunnon kunnossapitovastuu taloyhtiön suuntaan on aina osakkaalla, mutta vuokralaisen vastuulle kuuluu asunnon huolellinen hoito, sanoo Suomen Vuokranantajat ry:n vt. toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Huoltotoimet asukkaan etu

Mia Koro-Kanerva kertoo, että pienvuokranantajat kaipaavat usein konkreettista ohjetta annettavaksi vuokralaiselle siitä, miten asuntoa tulee hoitaa. Nyt internetistä on jokaisen ladattavissa tarkastuslista, joka opastaa huolto- ja tarkastustoimissa.

Palovaroittimen toiminnan testaaminen on monelle tuttu ja ilmiselvä paloturvallisuutta edistävä toimi. Harvempi tulee sitä vastoin ajatelleeksi, että mustumat sähköpistorasioissa tai puhdistamaton liesituuletin ovat paloriskejä.

– Vesivahingon nopeaan havaitsemiseen puolestaan auttaa jääkaapin tai astianpesukoneen alle laitettava suoja-allas, eikä se maksa kuin muutamia euroja, Anne Viita huomauttaa.

Heikosti toimivat ja huoltamattomat laitteet kuluttavat normaalia enemmän energiaa ja käyvät siten myös kukkarolle.

Naapuriapu kunniaan

Kaikille kodin taloteknisten huoltotoimien tekeminen ei ole aivan helppoa. Esimerkiksi ikääntyneille jääkaapin siirtäminen irti keittiökalusteista taustan puhdistamiseksi voi olla liian vaikeaa.

– Jääkaappien pitäisi olla kiskoilla, niin että ne liukuisivat kevyesti ulos kalusteista. Tai niissä voisi olla edes pyörät alla, Viita ja Koro-Kanerva pohtivat.

Suuri osa ihmisistä kuitenkin asuu edelleen takavuosina suunnitelluissa taloissa, joista puuttuvat niin kiskoilla liikkuvat jääkaapit kuin monet muut elämistä helpottavat innovaatiot. Anne Viita tarjoaa ratkaisuksi hyvää naapuruutta.

– Huoltotoimet voisivat olla vaikka osa talon pihatalkoiden ohjelmaa: katsotaan, että palovaroittimet toimivat ja siirretään yhteisvoimin jääkaapit taustan puhdistusta varten, Viita ehdottaa.

Viestintä kuntoon ja muistutus asukkaille

Taloyhtiö tai isännöitsijä voisi myös muistuttaa niin osakkaita kuin vuokralaisiakin vaikkapa kerran vuodessa asukkaan omalla vastuulla olevista asunnon huoltotoimista. Viestintä on kuitenkin monen taloyhtiön heikko kohta.

Suomen Isännöintiliiton äskettäin teettämän kyselytutkimuksen mukaan taloyhtiöiden viestinnässä koetaan suuria puutteita. Jopa kaksi kolmasosaa vastanneista oli sitä mieltä, että taloyhtiöissä salaillaan asioita.

Isännöintiliiton toimitusjohtajan Tero Heikkilän mukaan viestinnästä tulisi erikseen sopia isännöintisopimuksissa.

– Viestintäpalvelut jäävät usein huomioimatta sekä taloyhtiöiltä että isännöinniltä palveluita määriteltäessä, Heikkilä toteaa.

Kansalaistaitoa nuorille

Sekä Mia Koro-Kanerva että Anne Viita toivovat oppilaitoksiin jonkinlaista kansalaistaitopäivää, jonka aikana käytäisiin läpi konkreettisia asumiseen ja itsenäiseen elämään liittyviä seikkoja, kuten vuokralaisen vastuita ja myös teknisiä huoltotoimia.

– Tämä liittyy huushollin pitoon niin taloudelliselta kuin käytännölliseltäkin kannalta. Olisi hyvä että nuoret saisivat lukion tai ammattikoulun viimeisenä opiskeluvuonna pienen katsauksen tulevaan itsenäiseen elämään, Koro-Kanerva toteaa.

Check-listat asunnon talotekniikan hoitotoimista ovat ladattavissa verkkosivustolla www.toukotalkoot.info.

Kuvatekstit:

[Kuva kylpyhuone.jpg]
Kodin talotekniikkaa ovat esimerkiksi vesi- ja viemärijärjestelmät sekä ilmanvaihto- ja sähkölaitteet. Niiden kunnon tarkastaminen säästää rahaa ja ennaltaehkäisee vahinkoja. Kuva: Nina Dahl.

[Kuva ilmanvaihto.jpg]
Poistoilmaventtiili on syytä pitää puhtaana. Ilmanvaihdon toimivuudesta kertoo vain vähän huurtuva peilipinta kosteissa tiloissa. Kuva: Reino Havumäki.