Toukotalkoot muistuttaa tarkastustoimista

Toimivat ja huolletut kodin sähkölaitteet vähentävät energiakulutusta, ovat käyttöiältään kestävämpiä ja lisäävät turvallisuutta. Niiden ja muun asunnossa olevan talotekniikan tarkastus ja huolto unohtuu helposti. Talotekniikan toukotalkoiden tarkastuslistan avulla tarkastus- ja huoltotoimet on helppo käydä läpi ainakin kerran vuodessa.

Talotekniikan toukotalkoot on valtakunnallinen viestintäkampanja, joka muistuttaa asumiseen liittyvistä helpoista tarkastus- ja huoltotoimista. Nämä toimet ovat kunkin asukkaan omalla vastuulla, ja ne lisäävät asumisen turvallisuutta, terveellisyyttä, energiatehokkuutta ja mukavuutta.

Turvallisuusnäkökohtien ohella toukotalkoissa korostuvat tänä vuonna energiansäästö ja taloudellisuus. Kodin taloteknisten laitteiden ja järjestelmien seuranta, oikea käyttö ja kunnossapito vähentävät energiankulutusta ja pienentävät siten asumiskustannuksia.

Vaikka suuri osa varsinaisista kunnostus- ja huoltotoimista kuuluukin ammattilaisille, on asukkaan valppaus kuitenkin lähtökohtana. Vuotavat vesikalusteet, pientalojen huoltamattomat lämmitysjärjestelmät, vaihtamattomat ilmanvaihdon suodattimet, pölyä keräävät kodinkoneet, ylilämpö ja monet muut tekijät heikentävät sekä asumisviihtyvyyttä että energiatehokkuutta.

Energiankulutukseen voi jokainen itse vaikuttaa myös suosimalla sähköä säästäviä laitteita ja valaisimia, sijoittelemalla laitteet viisaasti sekä välttämällä niiden turhaa käyttöä.

Tarkastuslista ohjaa huoltotoimia

Touko-kesäkuussa toteutettava kampanja muistuttaa kaikkia suomalaisia siitä, että vähintään kerran vuodessa on syytä tehdä asunnossa tarkastuskierros taloteknisten laitteiden kunnon toteamiseksi. Kierros on helppo toteuttaa konkreettisen tarkastuslistan avulla. Listan voi tulostaa osoitteesta www.toukotalkoot.info.

Talotekniset järjestelmät ja asukkaan vastuu niistä vaihtelevat riippuen siitä, onko kyse kerros- vai pientalosta, minkä vuoksi näille on laadittu omat tarkastuslistansa. Niissä käydään läpi yksinkertaiset talotekniset tarkastustoimet turva- ja sähkölaitteista vesi- ja viemärilaitteisiin sekä ilmanvaihtoon. Pientaloasukkaiden listassa on lisäksi huomioitu lämmityslaitteisto sekä salaoja- ja sadevesijärjestelmät.

Toukotalkoot järjestetään kolmatta kertaa ja mukana on yhdeksän valtakunnallista rakentamisen ja asumisen yhteisöä:
Talotekniikkaliitto ry, Suomen Kiinteistöliitto ry, Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry, Turvatekniikan keskus Tukes, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Suomen Isännöintiliitto ry, Suomen Omakotiliitto ry, Vuokralaisten Keskusliitto ry ja Suomen Vuokranantajat ry.

Marjukka Vainio, Suomen Kiinteistöliitto
puh. (09) 1667 6233