Unidrainille Den Danske Designpris 2010/11 -muotoilupalkinto

Unidrainin HighLine-sarjalle on myönnetty arvostettu tanskalainen palkinto Den Danske Designpris 2010/11 kunnianhimoisesta muotoilusta.

Unidrain kehitti ensimmäisenä maailmassa seinän viereen asennettavan pitkulaisen lattiakaivon, joka jätti historiaan keskilattialla sijaitsevat lattiaritilät. Arkkitehdit, alan ammattilaiset sekä muotoilusta ja sisustuksesta kiinnostuneet esteetikot ovat siitä saakka ihastelleet Unidrainin yksinkertaisen kauniita ratkaisuja. Yhtiö muutti rakennusalan vain muutamassa vuodessa tekemällä lattiakaivosta aktiivisen osan kylpyhuoneen viimeisteltyä muotoilua.

Suihkunurkkauksen lattiakaivo oli vuosikymmenet neliskulmainen tai pyöreä ritilä keskellä lattiaa. Nykyään halutaan vaihtoehtoisia ratkaisuja, joissa toimivuus yhdistyy muotoiluun. Arkkitehti Claus Dyre kohtasi rakennuskohteissaan vuosien ajan saman ongelman: kauniit lattialaatat piti leikata palasiksi lattiakaivon tieltä. Yhteistyössä Tanskan Teknologisk Institutin ja Statens Byggeforskningsinstitutin kanssa Dyre suunnitteli yksisuuntaisen kaadon vaativan pitkulaisen lattiakaivon, joka voidaan sijoittaa tyylikkäästi seuraamaan suihkunurkkauksen reunoja. Dyre kehitti myös lukuisin kokein testatun, täysin tiiviisti asennettavan seinälaipan. Laipalle on myönnetty eurooppalainen patentti, ja lisäksi se on patentoitu Kiinassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Nykyään Unidrain on asennettu yli 300 000 yksityiskotiin, hotelliin ja julkistiloihin.

Muotoilupalkinto Den Danske Designpris

Vuonna 2000 perustetun, vuosittain jaettavan Den Danske Designprisin myöntää muotoilukeskus Dansk Design Center. Palkinto myönnetään yrityksille, jotka ovat kehittäneet esteettisesti laadukkaita, innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja sekä edistäneet muotoiluarvojen näkyvyyttä. Unidrainin HighLine-sarja sai tunnustusta jo alkuvuodesta, kun se sai vuoden 2010 kansainvälisen iF product design -palkinnon. Tanskalaisyritykselle tanskalainen muotoilupalkinto merkitsee kuitenkin erityisen paljon.

"Den Danske Designprisin voittaminen oli tunnustus panostuksestamme, omistautumisestamme ja uskostamme brändiimme. Olemme todella ylpeitä palkinnosta", sanoo Unidrainin toimitusjohtaja Peter L. Clausen.

Lattiakaivo oman maun mukaan

Unidrainin ensimmäisen sukupolven lattiakaivossa ritilä ja kehys muistuttivat perinteistä lattiakaivoa. Muoto oli kuitenkin pitkulainen, ja kaivo oli usein koko nurkkauksen pituinen. Unidrainin HighLine-sarjassa on entistä enemmän väri- ja materiaalivaihtoehtoja. Lattiakaivon voi nyt liittää visuaalisesti osaksi kylpyhuoneen lattiaa. Kaivon ulkonäön voi valita oman mielen mukaan toiminnallisuudesta tai turvallisuudesta tinkimättä. HighLine-sarja sai Den Danske Designprisin muotoilusta, joka täyttää asennuksen helppousvaatimukset ja tarjoaa joustavuutta suunnitteluun. Tuomaristo piti lähtökohtanaan kauniiden ja yksinkertaisten yksityiskohtien tarjoamista kuluttajien koteihin ja asennuksen turvallisuutta ja vaivattomuutta.

Kuvat vapaaseen käyttöön http://www.unidrain.fi/pages/imagearchive_fi.html

Yhteystiedot:

toimitusjohtaja Peter L. Clausen ja markkinointipäällikkö Thomas Skov Simonsen, puhelin +45 3910 1010.