Uponor-harmaavesisuodatin Vaivaton ratkaisu kesäasuntojen pesu- ja talousvesien käsittelyyn

Uponor-harmaavesisuodatin on uusi, ekologinen ja erittäin helppokäyttöinen ratkaisu kesämökkien pesu- ja talousvesien käsittelyyn. Se soveltuu kaikkiin kesäasuntoihin, ympärivuotiseen asumiseen tai satunnaiseen mökkeilyyn ja voidaan asentaa myös kalliotonteille.

Harmaavesisuodatin sopii 1-5 henkisen perheen jätevesiratkaisuksi. Se puhdistaa kesäasunnolla peseytymisestä, pyykin- ja astianpesusta syntyvät talousjätevedet. Ratkaisu sopii myös mökeille, jotka on varustettu astian- ja pyykinpesukoneilla. Harmaavesisuodattimen puhdistusteho perustuu säiliön sisällä erikoisturpeella tapahtuvaan suodatukseen. Puhdistustulokset täyttävät jätevesiasetuksen vaatimukset. Harmaavesisuodattimen huoltotoimeksi riittää suodatinturpeen vaihto sadan käyttöpäivän jälkeen tai vähintään kerran kolmessa vuodessa sekä vedenjakolevyn puhdistus tarvittaessa. Vaihdettu turve voidaan kierrättää ja käyttää maanparannusaineena. Harmaavesisuodattimen tilantarve on pieni. Asennuksen voi tehdä itse ja asennus maanpinnan alle vaatii vain pienen kaivutyön, joten pihamaata ei tarvitse turmella asennusta tehtäessä. Suodatin voidaan myös sijoittaa esimerkiksi kalliotontilla kokonaan maan päälle tai terassin alle. Puhdistamo on kuljetettavissa peräkärryllä, pakettiautolla tai vaikka veneellä saareen. Uponor-harmaavesisuodattimen käyttökustannukset ovat pienet. Laitteen toiminta ei vaadi sähköä kuluttavan pumpun käyttöä. Huoltotoimet jäävät turpeen vaihtoon, jonka voi tehdä itse. Harmaavesisuodattimen talvikäyttöä varten saatavassa lisävarustepaketissa on itsesäätyvä lämpökaapeli ja eristeet. Harmaavesisuodattimen leveys on 1000 mm, pituus 1200 mm, korkeus 860 mm ja paino noin 95 kg. Sen maksimivirtaama vuorokaudessa on 500 litraa. WC-vesien käsittelyä varten sopii harmaavesisuodattimen rinnalle Uponor-umpisäiliö tai perinteinen kuivakäymälä. Lisätietoja: Uponor Suomi Oy Puh. 020 129 211 www.uponor.fi