Pikkujoulut ja viihde vetävät merelle – yhdeksäsmiljoonas matkustaja Viking Gracella

Turku–Tukholma-reitillä liikennöivä Viking Grace otti vastaan yhdeksännenmiljoonannen matkustajansa torstaina 11.11. Samalla merimatkojen kysyntä elpyy. ”Pikkujoulukausi on käynnistynyt vilkkaasti. Ihmiset näyttävät nyt todella haluavan aitoja kohtaamisia”, sanoo Viking Linen Philip Sjöstrand.

Viking Gracelle nousi Turun satamasta torstaina 11.11. laivan yhdeksäsmiljoonas matkustaja, Niina Tunturi. Häntä juhlistettiin laivamatkan aluksi tutuin seremonioin. Laivan päällikkö Henrik Grönvik tarjosi Niina Tunturille kukat, tervetuliaiskuohuvat, hyttiluokan korotuksen sekä risteilylahjakortin.

Moderni, vihreitä arvoja kunnioittava ja Itämeren hiljaisin risteilyalus nousi matkustajien suosikiksi heti vuonna 2013, jolloin se aloitti Turun ja Tukholman välillä.

”Normaalisti olemme saaneet viettää uutta miljoonajuhlaa vajaan vuoden välein. Pandemian takia tähän askeleeseen meni reilut kaksi vuotta, mutta nyt myyntimme lähenee jo koronaa edeltänyttä tasoa. Kesä Turun reitillä oli hyvä erityisesti Ahvenanmaalle suuntautuneen lähimatkailun ansiosta. Syksyn aikana kysyntä on edelleen kasvanut tasaisesti ja asiakkaat ovat palanneet laivoille. Jos kehitys jatkuu nykyiseen tahtiin, pääsemme juhlimaan kymmenettä miljoonatta Viking Grace -matkustajaa ensi vuoden lopulla”, Viking Linen b-to-b-myynnistä vastaava Philip Sjöstrand kertoo.

Kokoukset ovat palanneet laivalle

”Uskomme vahvasti tulevaisuuteen. Teimme päätöksen satsata sisältöön ja olemme tuoneet läpi syksyn laadukasta viihdettä Viking Gracelle. Alkutalven aikana laivalla esiintyy suomalaisen viihteen huippunimiä, kuten Eppu Normaali, Elastinen, Suvi Teräsniska ja ABREU. Hyvä viihde vetää matkustajia merelle, ja huippuartistien tähdittämät risteilyt myydään yleensä hetkessä loppuun”, Philip Sjöstrand kertoo.

Myös ryhmä- ja kokousmatkustaminen Viking Gracella on kesän jälkeen kasvanut merkittävästi.

”Olemme selkeästi nähneet, että ihmiset kaipaavat aitoja kohtaamisia pitkän etätyöskentelyjakson jälkeen. Ihmiset tulevat laivalle viihtymään, syömään, nauramaan, kuuntelemaan musiikkia ja palaveeraamaan yhdessä. Luvassa on hyvä pikkujoulukausi.”

Glory vahvistaa Turun reittiä entisestään

Ensi vuosi on Viking Linelle merkittävä, sillä Viking Glory aloittaa maaliskuussa liikennöintinsä Viking racen parina Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä. Uusi laiva tuo Itämerelle paljon uusia elämyksiä. Uuden teknologian ansiosta Viking Glory myös kuormittaa meriluontoa edistyksellistä Viking Graceakin vähemmän.

”Odotamme kovasti Gloryn tuloa. Esimerkiksi suosittu piknik-risteilymme Turusta Ahvenanmaalle nousee uudelle tasolle, kun menomatka tapahtuu Viking Glorylla ja paluu Viking Gracella. Tämä on hieno mahdollisuus esimerkiksi päiväkokousten järjestäjille.”

Philip Sjöstrand, Head of Sales & Head of Region

philip.sjostrand@vikingline.com, puh. +358 400 667 868