Siniristilippu nousi Viking Cinderellan perään – kaikki Punaiset laivat nyt Suomen alusrekisterissä

Viking Cinderella aloittaa Helsingin ja Tukholman välisellä reitillä 8. maaliskuuta uudistuneena ja Suomen lipun alle siirtyneenä. Samalla Viking Line tarjoaa jälleen päivittäisen yhteyden pääkaupunkien välillä ja kasvattaa rahtikapasiteettiaan merkittävästi. ”Jokainen Suomeen liputettava alus vahvistaa kotimaisen merenkulun kilpailukykyä, työllisyyttä ja huoltovarmuutta”, Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala sanoo.

Maamme-laulu kajahti ilmoille Tukholman Stadsgårdenin satamassa tiistaina 5.3., kun Viking Cinderella siirtyi Suomen alusrekisteriin juhlamenojen saattelemana. Lipunvaihdon myötä kaikki Viking Linen viisi laivaa seilaavat Suomen lipun alla ja niillä noudatetaan suomalaisia työehtosopimuksia.

”Olimme jo entuudestaan Suomen suurin meriliikenteen työnantaja, ja Cinderellan uudelleenliputus vahvistaa asemaamme entisestään. Työllistämme nyt Suomessa suoraan noin 2200 työntekijää merellä ja maissa, minkä lisäksi taloudellinen vaikutuksemme leviää ympäri maata esimerkiksi hankintojemme ja investointiemme kautta. Kotimaisuus on meille tärkeää, mistä koko laivastomme liputtaminen Suomeen konkreettisesti kertoo”, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo.

Viime vuonna Viking Line siirsi Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivän Viking XPRS:n Viron alusrekisteristä Suomeen.

"Jokainen Suomeen liputettava alus vahvistaa kotimaisen merenkulun kilpailukykyä, työllisyyttä ja huoltovarmuutta”, Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala sanoo.

Tullin tilastojen mukaan yli 95 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta kulkee meriteitse, ja osuus on kasvanut viime vuosien poikkeusaikojen myötä. Matkustaja-autolautoilla ja ropax-aluksilla on merirahdissa merkittävä rooli, sillä ne kuljettavat valtaosan kaikesta kappaletavarasta, kuten elintarvikkeista, lääkkeistä ja teollisuuden varaosista.

”Tässä ajassa sitoutuminen Suomen tavarakuljetusten jatkuvuuteen on äärimmäisen tärkeää. Ulkomaanliikenteessä Suomen lipun alla purjehtii kaikkiaan 110 alusta, eikä määrä ole viime vuosina juurikaan muuttunut. Jotta meillä on suomalaista merenkulkua ja suomalaisia aluksia tulevaisuudessakin, meidän on pidettävä huolta siitä, että Suomen lippu säilyy kilpailukykyisenä muiden EU-alueen lippujen joukossa”, Tiina Tuurnala toteaa.

Viking Cinderella aloittaa Helsinki–Tukholma-reitillä 8. maaliskuuta, minkä jälkeen Viking Line tarjoaa jälleen päivittäisen yhteyden pääkaupunkien välillä. Lipunvaihdon ja uuden reitin myötä valtaosa Viking Cinderellan 300-henkisestä miehistöstä vaihtuu ruotsalaisista suomalaisiksi. Aluksen aiempaa miehistöä siirtyy puolestaan Birka Gotland -alukselle, josta Viking Line omistaa puolet.

Tammikuussa Viking Cinderella vietti 18 päivää Naantalin telakalla, jossa sen hyttejä ja muita tiloja uudistettiin laajasti ja laivan tekniikkaa päivitettiin entistä vähäpäästöisemmäksi. Parhaillaan Viking Cinderella seisoo kolmen päivän ajan Stadsgårdenin satamassa, jossa laivan yli 45 eri ammattiryhmästä koostuva miehistö käy läpi turvakoulutuksia ja -harjoituksia sekä perehtyy palveluun uudella reitillä. Samalla laivalla tehdään lipunvaihtoon liittyviä viranomaistarkastuksia.

”Uudelle reitille siirtyminen on aina iso muutos, ja haluamme varmistua, että palvelumme pelaa heti alusta alkaen ja kotimaisuus näkyy muuallakin kuin laivan perässä liehuvassa lipussa. Töitä riittää esimerkiksi laivan kaikkien opasteiden ja muiden materiaalien, kuten menujen, uudistamisessa myös suomenkielisiksi – viimeiset parikymmentä vuottahan Cinderella palveli pääasiassa ruotsalaista asiakaskuntaa Ruotsin lipun alla”, intendentti Krista Öhman-Jalonen kertoo.

Viking Cinderellan historia lyhyesti

• Vuonna 1989 Pernon telakalla Turussa valmistunut alus oli ensimmäisinä vuosinaan maailman suurin autolautta ja Viking Linen lippulaiva. Cinderella on ainoa laatuaan – sille ei koskaan rakennettu sisaralusta.
  • M/S Cinderella oli Helsingissä 1989–2003 pääosin Helsinki–Tukholma-linjalla, mutta teki myös 20 tunnin risteilyjä Helsingin ja Tallinnan välillä.
  • Vuonna 2003 M/S Cinderella siirtyi Ruotsin lipun alle, ja sen nimi muutettiin Viking Cinderellaksi, koska Cinderella-nimi oli varattu Ruotsin alusrekisterissä. Punaiset kyljet maalattiin Viking Linen muista laivoista poiketen valkoisiksi.
  • Vuodesta 2003 Viking Cinderella risteili pääasiassa Tukholman ja Maarianhaminan välillä. Joinakin kesinä se ajoi Helsinki–Tukholma-reitillä muun muassa Viking Gabriellan linjaparina ja teki myös päiväristeilyjä Tallinnaan.
  • 5.3.2024 Viking Cinderella siirtyi Suomen lipun alle ja palaa 8.3. Viking Gabriellan rinnalle Helsinki–Tukholma-reitille.

Viking Cinderellan tekniset tiedot

• Pituus 191 m, leveys 29 m
  • Kansia 12
  • Hyttipaikkoja 2 500
  • Matkustajakapasiteetti 2 560
  • Autokapasiteetti 480 henkilöautoa

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Olimme jo entuudestaan Suomen suurin meriliikenteen työnantaja, ja Cinderellan uudelleenliputus vahvistaa asemaamme entisestään. Työllistämme nyt Suomessa suoraan noin 2200 työntekijää merellä ja maissa, minkä lisäksi taloudellinen vaikutuksemme leviää ympäri maata esimerkiksi hankintojemme ja investointiemme kautta. Kotimaisuus on meille tärkeää, mistä koko laivastomme liputtaminen Suomeen konkreettisesti kertoo.”
Jan Hanses, Viking Linen toimitusjohtaja
"Jokainen Suomeen liputettava alus vahvistaa kotimaisen merenkulun kilpailukykyä, työllisyyttä ja huoltovarmuutta.”
Tiina Tuurnala, Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja