Tequila ja spritzit trendaavat Itämerellä – Paloma on kesän hittidrinkki

Maailmalla huipputrendikäs tequila on noussut myös suomalaisten suosioon, kun taas ginin nousukiito alkaa tasoittua. Vaikka ananaslonkero löi viime vuonna kaikki ennätykset, odottaa Viking Linen ravintoloiden juomista vastaava Ossi Ruusunen lonkeron myynnin vain jatkavan kasvuaan.

Jos etsii kesän ykkösviilentäjää, se lienee tänäkin kesänä spritz. Italiasta kotoisin olevassa drinkissä katkeroon tai likööriin sekoitetaan proseccoa ja soodaa.

”Laivoillamme myydään kesäkuukausina kymmeniätuhansia spritzejä. Aperol Spritz on niistä suosituin, mutta hyviä haastajia ovat seljankukkalikööriä sisältävä Hugo Spritz ja sitruunainen Limoncello Spritz. Yksi syy spritzien jatkuvasti kasvavaan suosioon on niiden mietous – matala alkoholipitoisuus on selkeä trendi”, Viking Linen ravintoloiden juomista vastaava Beverages Manager Ossi Ruusunen kertoo.

Täysin alkoholittomat drinkit ovat yhä useamman valinta – tämä näkyy myös laivojen aurinkoterasseilla.

”Viime kesänä kaikista myymistämme cocktaileista jopa 15 prosenttia oli holittomia. Spritzien ystäville suosittelen Italian Spritziä, jossa on alkoholitonta Rebels Spritz Alternativea ja proseccoa.”

Väkevistä juomista trendikkäin on tänä kesänä tequila, jonka suosio on kasvussa ympäri maailmaa. 1990-luvulla tequilaa nautittiin silloin muodikkaissa texmex-ravintoloissa shotteina sitruunan ja suolan kera, mutta nyt siitä sekoitetaan mielenkiintoisia cocktaileja. Hittidrinkki Palomassa on tequilan lisäksi tuoretta limemehua ja greippisoodaa.

”Alkoholia juodaan nykyään vähemmän, mutta sekä lasiin että ostoskoriin valitaan entistä laadukkaampaa. Asiakkaitamme kiinnostavat nykyään erityisesti aidot premium-tequilat, joiden agavepitoisuus on täydet sata prosenttia. Ilmiö on sama kuin ginien kanssa: vaikka kovin ginibuumi on taittunut, laadukkaat premium-ginit myyvät edelleen erinomaisesti niin ravintoloissamme kuin tax-freessä. Hintamme ovat keskimäärin neljänneksen maahintoja edullisempia, ja arvokkaampien premium-tuotteiden kohdalla hintaero voi olla suurempikin”, Ossi Ruusunen kertoo.

Riesling saa haastajia – kuohuissa trendaavat Cremantit

Viking Linen laivojen ravintoloissa on myynnissä reilut sata viiniä, tax-freen valikoimassa noin tuhat.

”Chardonnay-rypäle tekee uutta tuloaan ja haastaa Rieslingin, joka on edelleen ravintoloissamme myydyin yksittäinen rypäle. Saksalaisen kestosuosikin kanssa kilpailevat myös itävaltalainen Grüner Veltliner sekä Espanjan Baskimaalta tuleva Txakoli – molemmissa on rieslingmäisiä vivahteita. Roseeviinien myynti kasvaa, mutta jää kuitenkin selkeästi valko- ja punaviinien taakse. Kuohuviineistä tänä kesänä trendaavat ranskalaiset Cremantit.”

Olut pitää ykköspaikkaa, mutta yltääkö lonkero viime kesän ananasvimmaan?

Kesäjuomien ykköspaikka niin terasseilla kuin merimyymälöissäkin kuuluu oluelle. Parhaiten kaupaksi käyvät tutut kotimaiset lagerit, joiden rinnalle IPA-oluet ovat tulleet jäädäkseen. Matkustajien kokeilunhalu uusia, esimerkiksi italialaisia ja meksikolaisia oluita kohtaan kuitenkin kasvaa koko ajan.

Eniten panimotuotteista Viking Linella kasvaa lonkeroiden tuoteryhmä. Samalla siiderin kulutus on vähentynyt.

”Kaikki merkit viittaavat siihen, että lonkeron suosio jatkaa tänäkin kesänä kasvuaan niin ravintoloissamme kuin tax-freessä. Perinteisen harmaan lonkeron ohella myymme paljon ananaslonkeroa, joka oli viime kesänä todellinen hitti – en muista minkään yksittäisen tuotteen yltäneen samaan”, Ossi Ruusunen sanoo.

Kesän 2024 hittidrinkki on Paloma – tässä resepti

• Mittaa lasiin 4 cl Patrón Reposado -tequilaa, ½ limen mehu ja täytä lasi Jarritos Grapefruit -soodalla.
  • Tarjoile jäillä täytetystä korkeasta lasista.
  • Lisää koristeeksi verigreipin lohko.

Viking Line Beverages Manager Ossi Ruususen vinkit:
Näitä kannattaa ostaa laivalta

• Champagne Piper-Heidsieck Essentiel by Essi Magnum on saatavilla vain Viking Linelta. Ravintolassa lasillinen maksaa 10,90 euroa, mikä on magnumpullossa kypsytetystä samppanjasta varsin kohtuullinen hinta. Tax-freestä puolentoista litran pullon saa hintaan 84,95 euroa.”
  • ”Txakoli-rypäle on hauska viinierikoisuus Espanjan Baskimaalta. Txomin Etxaniz Txakoli -viinissä on kivat hapot ja aavistus hedelmäistä makeutta, mistä syntyy hieman rieslingmäinen vaikutelma. Txakoli sopii hyvin rasvaisille kalaruoille. Tätä viiniä myytiin ravintoloissamme viime kaudella satoja pulloja, 75 senttilitran pullon take away -hinta ravintoloidemme wine shopissa on 12,50 euroa.”
  • ”Lanseerasimme keväällä jo toisen nimikko-oluemme. Viking Line Lager on aromaattinen ja raikas käsityöläisolut, joka on sukua kaikki myyntiodotukset ylittäneelle Viking Line IPAlle. Molemmat oluet ovat syntyneet yhteistyössä palkitun kuopiolaisen pienpanimon Rock Paper Scissors Brewingin kanssa. Molempien hinta tax-freessä on 2,90 euroa.”

Ossi Ruusunen, Beverages Manager

ossi.ruusunen@vikingline.com, +358 50 555 4308

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö,

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Laivoillamme myydään kesäkuukausina kymmeniätuhansia spritzejä. Aperol Spritz on niistä suosituin, mutta hyviä haastajia ovat seljankukkalikööriä sisältävä Hugo Spritz ja sitruunainen Limoncello Spritz. Yksi syy spritzien jatkuvasti kasvavaan suosioon on niiden mietous – matala alkoholipitoisuus on selkeä trendi.”
Ossi Ruusunen, Viking Linen ravintoloiden juomista vastaava Beverages Manager
”Alkoholia juodaan nykyään vähemmän, mutta sekä lasiin että ostoskoriin valitaan entistä laadukkaampaa. Asiakkaitamme kiinnostavat nykyään erityisesti aidot premium-tequilat, joiden agavepitoisuus on täydet sata prosenttia. Ilmiö on sama kuin ginien kanssa: vaikka kovin ginibuumi on taittunut, laadukkaat premium-ginit myyvät edelleen erinomaisesti niin ravintoloissamme kuin tax-freessä. Hintamme ovat keskimäärin neljänneksen maahintoja edullisempia, ja arvokkaampien premium-tuotteiden kohdalla hintaero voi olla suurempikin.”