• Viking Line Abp/

Tiina Elina Nurmisen taide leviää Viking Linen laivoilta Itämeren ympäri – ”Haluamme edistää taiteen monimuotoisuutta”

Taiteilija Tiina Elina Nurmisen risteilyn riemuja kuvaavat teokset saavat suuryleisön Viking Linen tax-free-myymälöiden kestokassien kyljessä. Risteilyjä rakastava outsider-taiteilija ikuisti tilausteoksiin uutuuslaiva Viking Gloryn sekä laivakissa Ville Vikingin. Alkuperäiset teokset ovat esillä taiteilijan 16. kesäkuuta Turussa Aboa Vetus Ars Novassa avautuvassa näyttelyssä.

Viking Line on tilannut taiteilija Tiina Elina Nurmiselta neljä taideteosta, joista kaksi painetaan kaikilla varustamon laivoilla myynnissä oleviin kestokasseihin. Teokset kuvaavat Turusta Tukholmaan risteilevää uutuuslaiva Viking Glorya ja laivakissa Ville Vikingiä.

Tiina Elina Nurminen työskentelee turkulaisen Taidekeskus Into ry:n taidestudio TaidePompossa Ravattulassa. Taidekeskus Intossa tukea tarvitsevat taiteilijat saavat ammattimaista tukea taidementoreilta. Viking Linen tilaamia teoksia Nurminen työsti vuoden päivät.

”Taiteilija Tiina Elina Nurmisen upeat, värikylläiset ja yksityiskohtaiset teokset ovat tehneet meihin jo aiemmin vaikutuksen. Lisäksi tiesimme hänen rakkaudestaan risteilyjä ja kotikaupunkinsa punaisia laivoja kohtaan. Niinpä uusien kestokassiemme kuvitusten tilaaminen juuri häneltä oli meille luonnollinen valinta. Laivoiltamme ostoskassit leviävät matkustajiemme mukana ympäri Suomea ja maailmaa ja tarjoavat hänen elämäniloaan pursuaville töilleen valtavan näkyvyyden”, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg kertoo.

Nurmisen töihin pääsee tutustumaan Turussa Aboa Vetus Ars Nova -museon Galleria Intossa 16. kesäkuuta avautuvassa yksityisnäyttelyssä.

”Erityistaidetoiminnan kannalta tämä projekti Viking Linen kanssa on mielettömän hieno. Taiteen yhdistäminen kestokasseihin on jo sinänsä upea juttu. Se, että Viking Line on tilannut taideteokset Tiina Elina Nurmiselta, tuo muillekin tukea tarvitseville taiteilijoille iloa ja uskoa omaa tekemiseen. Tukea tarvitsevien ihmisten ääni jää helposti yhteiskunnassa kuulumattomiin. Taide on heille tärkeä kanava saada esiin omaa ääntään, ja taidestudioiden merkitys tässä on korvaamaton”, Suomen erityistaidetoiminnan edunvalvontajärjestö Kettuki ry:n toiminnanjohtaja Sirpa Taulu kertoo.

”Moniääninen taidemaailma rikastuttaa yhteiskuntaa. On ilahduttavaa, että yhdenvertaisuusasiat menevät juuri nyt aimo harppauksin eteenpäin. Erilaisuudesta on monella tapaa tullut uusi normaali, ja siinä nuoremmat sukupolvet opettavat meitä vanhempia. Toivon lisää yritysyhteistyötä, sillä yhdessä yritysten kanssa voimme käydä keskustelua arvoista ja tuoda esiin erilaisia näkökulmia.”

Taide eri muodoissaan on tärkeä osa risteilyelämystä kaikilla Viking Linen viidellä laivalla. Esimerkiksi Viking Gloryn julkisissa tiloissa on Stefan Lindforsin Under ytan -veistoskokonaisuus ja hyttien seiniä koristavat ahvenanmaalaisen kuvataiteilija Jonas Wilénin työt. Varustamon satamaterminaaleissa on puolestaan järjestetty valokuvanäyttelyitä. Kestokassit ovat varustamolle aivan uusi tapa tuoda taidetta matkustajien iloksi.

”Laivoillemme kaikki ovat tervetulleita. Siksi haluamme tuoda esille myös taiteen ja kulttuurin monimuotoisuutta. Taide on erityistä tukea tarvitseville ihmisille hyvin tärkeä itseilmaisun ja itsensä toteuttamisen keino. Tekemällä yhteistyötä Nurmisen, Taidekeskus Inton ja Aboa Vetuksen kanssa haluamme antaa oman panoksemme erityistaidetoiminnan tunnettuuden lisäämiseksi”, Dani Lindberg kertoo.

Taiteilija Tiina Elina Nurminen

Turkulainen Tiina Elina Nurminen (s. 1960) on osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin Suomessa: esimerkiksi Taidekeskus Inton 10-vuotisjuhlanäyttelyyn Brinkkalan galleriassa (Turku 2019), Viidakossa tarkkaillaan -näyttelyyn Galleria Kaarisillassa (Helsinki 2018) ja Outoja lintuja, kummia kaloja – erityisryhmien taidetta Pohjoismaista -näyttelyyn Galleria ARX:ssa (Hämeenlinna 2008).

Tämän lisäksi hänen työnsä ovat olleet esillä Australiassa Melbournessa vuonna 2009 (Revealing the Human (Ihmisyyttä paljastamassa), Arts Project Australia). Hän on myös osallistunut usean julkisen taideteoksen tekemiseen. Vuonna 2014 Tiina Elina valittiin Kettukin vuoden taiteilijaksi.

Tiina Elina Nurmisen matrikkelisivut: www.kettukintaiteilijamatrikkeli.fi/taiteilijat/tiina-elina-nurminen/

Dani Lindberg, vastuullisuuspäällikkö

dani.lindberg@vikingline.com, puh. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja
johanna.boijer@vikingline.com, puh.

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö
christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Taiteilija Tiina Elina Nurmisen upeat, värikylläiset ja yksityiskohtaiset teokset ovat tehneet meihin jo aiemmin vaikutuksen. Lisäksi tiesimme hänen rakkaudestaan risteilyjä ja kotikaupunkinsa punaisia laivoja kohtaan. Niinpä uusien kestokassiemme kuvitusten tilaaminen juuri häneltä oli meille luonnollinen valinta. Laivoiltamme ostoskassit leviävät matkustajiemme mukana ympäri Suomea ja maailmaa ja tarjoavat hänen elämäniloaan pursuaville töilleen valtavan näkyvyyden.”
Dani Lindberg, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö
”Erityistaidetoiminnan kannalta tämä projekti Viking Linen kanssa on mielettömän hieno. Taiteen yhdistäminen kestokasseihin on jo sinänsä upea juttu. Se, että Viking Line on tilannut taideteokset Tiina Elina Nurmiselta, tuo muillekin tukea tarvitseville taiteilijoille iloa ja uskoa omaa tekemiseen. Tukea tarvitsevien ihmisten ääni jää helposti yhteiskunnassa kuulumattomiin. Taide on heille tärkeä kanava saada esiin omaa ääntään, ja taidestudioiden merkitys tässä on korvaamaton.”
Sirpa Taulu, Suomen erityistaidetoiminnan edunvalvontajärjestö Kettuki ry:n toiminnanjohtaja