• Viking Line Abp/

Viking Cinderella uudistuu Helsinkiin paluunsa kunniaksi – alkuperäiset sisustusratkaisut ovat nyt huipputrendikkäitä

Satoja uudistettuja ja entistä mukavampia hyttejä, skandinaavista raikkautta ja saariston innoittama spa-osasto. Viking Cinderella palaa Helsinki–Tukholma-linjalle kauniimpana kuin koskaan. Toki matkustajat pääsevät ihailemaan myös vuonna 1989 valmistuneen aluksen alkuperäistä marmorin ja messingin loistoa, joka on yksi sisustuksen huipputrendejä juuri nyt.

Vuonna 1989 valmistuneen Viking Cinderellan sisustusta on päivitetty moneen otteeseen vuosien varrella. Uusimman kasvojenkohotuksen aluskaunotar saa sen kunniaksi, että se palaa 8. maaliskuuta Helsingin ja Tukholman väliselle reitille.

Viking Cinderella on parhaillaan Naantalin telakalla, jossa se viettää 18 päivää. Laajimmat uudistukset tehdään hyttiosastoilla, joissa remontoidaan 289 hyttiä uuteen uskoon: vaihdetaan kerrossänkyjä mukaviksi parisängyiksi, uusitaan pinnat ja parannetaan nukkumismukavuutta uusilla laadukkailla patjoilla.

Laivan yleisissä tiloissa kokonaan uuden ilmeen saa kylpyläosasto, joka remontoidaan jo muilta Viking Linen laivoilta tutun Archipelago Spa -konseptin mukaiseksi. Tämä tarkoittaa yhtenäistä meren ja saariston inspiroimaa ilmettä. Rauhalliset sisustusvärit ja -materiaalit, kuten vaaleat puupinnat, tuovat skandinaavista tyylikkyyttä ja raikkautta myös muihin laivan tiloihin.

”Ajattomuus sekä matkustajiemme toiveet ja mieltymykset ovat ohjenuoria Cinderellan uudistuksissa. Matkustajamme haluavat nukkua rauhallisessa ympäristössä, hyvillä patjoilla ja mielellään parivuoteessa, ja parhaat hytit varataankin aina ensimmäisinä. Uudistusten jälkeen Cinderellalla on yhteensä 223 parivuoteellista hyttiä viidessä eri hyttiluokassa laivan ylellisistä sviiteistä lähtien”, Viking Linen arkkitehti Johan Nordberg kertoo.

Sekä uudistukset että monet Cinderellan alkuperäiset sisustusratkaisut kertovat selvästi, että kyseessä on Viking Linen alus.

”Mahdollisimman esteettömät merinäkymät ja yleisten tilojen avaruus ovat jo pitkään olleet laivojemme tavaramerkkejä, ja niiden toteutus ilmentää tietysti ajan henkeä ja tekniikan kehitystä. Meille tyypilliseen muotokieleen törmää heti Cinderellan komeassa sisääntuloaulassa, jota hallitsee neljä kerrosta puhkova atriumvalokuilu. Myös suuret maisemaikkunat ja näyttävä portaikko ovat elementtejä, jotka löytyvät myös uusimmilta aluksiltamme, kuten Viking Gracelta ja Viking Glorylta.”

Säännöllisistä päivityksistä huolimatta Viking Cinderellan 1980- ja 1990-lukujen estetiikka tarjoaa edelleen ihasteltavaa muun muassa hohtavan marmorin ja kullankimalteisen messingin muodossa.

”Cinderella rakennettiin silloiseksi lippulaivaksemme, ja se näkyy ylellisissä alkuperäisissä sisustuselementeissä, jotka haluamme ehdottomasti säilyttää. Aulan lisäksi erityisesti Seaview Dining - ja buffet-ravintolat henkivät laivan valmistumisajan sisustustyyliä, joka on juuri nyt erittäin ajankohtainen. Cinderellalle kannattaa lähteä ihan senkin vuoksi!” Johan Nordberg sanoo.

Viking Cinderellan remontissa suosittiin suomalaista

• Hyttisohvien verhoilun tekee helsinkiläinen Sininen sohva. Sviitin uuden sohvan toimittaa laivasisustuksiin erikoistunut I. S. Mäkinen.
  • Sviittien vanhojen sohvien uudelleenverhoilusta vastaa Naantalissa toimiva Fintom Services Oy. Sama yritys verhoilee myös muun muassa yökerhon sohvat ja buffet-ravintolan tuolit.
  • Hyttien seinät tapetoi ja kalusteet asentaa turkulainen Illyria Interior Oy.
  • Hyttien kalusteista vastaa Porin Puukaluste Oy:stä. Uudet käsienpesualtaat tulevat Finemalilta.

Tekstiilit toimittaa Vallila, sohvien kankaat sekä päiväpeitteet Decco.

• Lattiamatot vaihtaa porvoolainen Wall to Wall Oy. Sama yritys vastaa myös sviittien kunnostuksesta.
  • Yleisten tilojen sähkötyöt tekee ahvenanmaalainen Alandia Engineering Ab, hyttien sähkötöistä vastaa Team-Electric.
  • Spa-alueen ja tax-free-myymälän remontit tekee raisiolainen Europlan. Suurimman osan kalusteista toimittaa TJT-Kaluste.
  • Spa-alueen lankkujäljitelmälattiat ja keittiölattiat toimittaa Kerabit.

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Ajattomuus sekä matkustajiemme toiveet ja mieltymykset ovat ohjenuoria Cinderellan uudistuksissa. Matkustajamme haluavat nukkua rauhallisessa ympäristössä, hyvillä patjoilla ja mielellään parivuoteessa, ja parhaat hytit varataankin aina ensimmäisinä. Uudistusten jälkeen Cinderellalla on yhteensä 223 parivuoteellista hyttiä viidessä eri hyttiluokassa laivan ylellisistä sviiteistä lähtien.”
Johan Nordberg, Viking Linen arkkitehti
Johan Nordberg, Viking Linen arkkitehti