Viking Glory liikennöi Suomen lipun alla

Viking Linen uusi lippulaiva Viking Glory, joka aloittaa liikennöinnin vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä, tulee purjehtimaan Suomen lipun alla. Suomen suurin merityönantaja Viking Line kasvattaa siten laivastoaan uudella Suomen lipun alla purjehtivalla aluksella.

Henkilöstön rekrytointi

Viking Line on Suomen suurin merityönantaja, jolla on lähes 2400 työntekijää. Laivaston seitsemästä aluksesta viisi purjehtii tällä hetkellä Suomen lipun alla. Uuden aluksen henkilöstön rekrytointi tullaan aloittamaan asteittain. Ensin hankitaan työvoimaa varustamon muilta aluksilta.

-          Näinä pandemia-aikoina yhteistyö Suomen viranomaisten ja suomalaisten merialan työnantajajärjestöjen kanssa on sujunut hyvin. Näemme merkittäviä etuja siinä, että molemmat Turku–Tukholma-reitin alukset ovat saman lipun alla. Viking Glory tulee korvaamaan Suomen lipun alla purjehtivan Amorellan, ja koska tarkoituksena on, että Viking Gloryn toimittaminen ei johda irtisanomisiin, on luonnollista jatkaa Suomen lipun alla. Tämä päätös osoittaa luottamustamme suomalaisen merenkulkupolitiikan jatkuvuuteen, siten että toimintaedellytyksemme säilyvät, emmekä joudu arvioimaan uudelleen päätöstä alusten lipuista, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Innovatiivista pohjoismaista muotoilua ilmastoystävällisellä aluksella

Viking Glory ilmentää Viking Linen uskoa Itämeren matkailun valoisaan tulevaisuuteen. Avainsanat ovat vastuullisuus, energiatehokkuus ja innovatiivinen pohjoismainen muotoilu. Viking Glory on syntynyt tiiviissä yhteistyössä suomalaisten ja pohjoismaisten kumppanien kanssa, jotka ovat asiantuntemuksellaan ja osaamisellaan kehittäneet ympäristöteknisiä yksityiskohtia ja innovatiivista sisustusta. Energiaoptimointi ja ympäristöystävälliset ratkaisut on huomioitu koko projektin ajan. Uusi Viking Glory on suurempi kuin ympäristöpioneeri Viking Grace, mutta siitä huolimatta sen lasketaan kuluttavan noin kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta ja siten olevan yksi maailman energiatehokkaimmista aluksista.

Faktoja Viking Glorysta:

• Toimitetaan vuoden 2021 lopussa
  • Arvioitu liikennöinnin aloitus vuoden 2022 alussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä
  • Matkustajakapasiteetti 2 800
  • 922 hyttiä
  • Miehistöä noin 150 + 150 henkeä
  • Pituus 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 813 tonnia
  • Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä
  • Jääluokka 1 A Super
  • Polttoaine LNG (nesteytetty maakaasu)
  • Rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd:n telakalla Kiinassa
  • Yhteistyökumppanit: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Almaco, Koncept, Climeon, Evac, Projektia, Pointman, Deltamarin ym.

Lisätiedot:

Jan Hanses, toimitusjohtaja, jan.hanses@vikingline.com, puh. +358 18 27000

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

- Näinä pandemia-aikoina yhteistyö Suomen viranomaisten ja suomalaisten merialan työnantajajärjestöjen kanssa on sujunut hyvin. Näemme merkittäviä etuja siinä, että molemmat Turku–Tukholma-reitin alukset ovat saman lipun alla. Viking Glory tulee korvaamaan Suomen lipun alla purjehtivan Amorellan, ja koska tarkoituksena on, että Viking Gloryn toimittaminen ei johda irtisanomisiin, on luonnollista jatkaa Suomen lipun alla. Tämä päätös osoittaa luottamustamme suomalaisen merenkulkupolitiikan jatkuvuuteen, siten että toimintaedellytyksemme säilyvät, emmekä joudu arvioimaan uudelleen päätöstä alusten lipuista.
Jan Hanses, Viking Linen toimitusjohtaja