Viking Gloryn kölinlaskua juhlistetaan tänään

Viking Gloryn rakentaminen etenee aikataulussa. Laivan kölinlasku tapahtuu tänään 3. kesäkuuta kiinalaisella Xiamen Shipbuilding Industry -telakalla. Uusi ilmastoälykäs alus aloittaa liikennöinnin Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-reitillä vuonna 2021. Varauksia uudelle alukselle voi tehdä joulukuusta 2019 alkaen.

Kölinlaskuseremonia on vanha laivanrakennukseen liittyvä perinne, missä laivan kölin alle sijoitetaan kolikoita rakentamisen ajaksi onnea tuomaan. Seremonian aikana aluksen ensimmäinen lohko nostetaan telakan rakennuspukeille. Onnenkolikot asetetaan lohkon ja pukin väliin. Kölinlasku symbolisoi laivan syntymähetkeä; laivan ensimmäinen rakennuslohko on valmis ja muita lohkoja ryhdytään liittämään yhteen. Kun laiva on valmis vesille laskettavaksi, kölin alla olleet onnenkolikot siirretään talteen ja hitsataan myöhemmin osaksi laivan mastoa.

Viking Linen uusi ilmastoälykäs risteilyalus tulee tarjoamaan matkustajilleen ennenkokemattomia saaristonäkymiä ja on jo herättänyt paljon mielenkiintoa Suomessa ja Ruotsissa. Huhtikuussa järjestetty laivan nimikilpailu poiki yli 22 000 nimiehdotusta. Varausmahdollisuus uudelle alukselle avautuu tämän vuoden joulukuussa.

Aluksen tekniset tiedot:

• Valmistuu vuoden 2020 lopussa

• Liikennöinti alkaa vuoden 2021 alussa reitillä Turku–Ahvenanmaa–Tukholma

• Matkustajamäärä 2 800 henkilöä

• Hyttejä 922

• Miehistö noin 200 henkilöä

• Pituus 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 800 tonnia

• Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä

• Jääluokka 1 A Super

• Polttoaineena LNG (nesteytetty maakaasu)

• Rakennetaan Kiinassa Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd:n telakalla

• Yhteistyökumppanit: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Koncept Stockholm, Deltamarin, Almaco ym.

Lue lisää Viking Linen uudesta aluksesta täältä

Christa Grönlund

Communications Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Johanna Boijer-Svahnström

Vice President, Corporate Communications

358 18 270 00 johanna.boijer@vikingline.com

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Avainsanat: