Viking Line Abp: Tilinpäätöstiedote 2023

Viking Line Abp                    TILINPÄÄTÖSTIEDOTE              16.02.2024, klo. 09.00

Viking Line tekee historiallisen vahvan tuloksen

TAMMIKUU-JOULUKUU 2023

(tammikuu-joulukuu 2022)

• Liikevaihto oli 491,4 miljoonaa euroa (494,7 milj. euroa).
  • Liiketoiminnan muut tuotot olivat 9,1 miljoonaa euroa (24,1 milj. euroa).
  • Liiketulos oli 55,0 miljoonaa euroa (38,3 milj. euroa).
  • Rahoitustuotot ja -kulut olivat –9,6 miljoonaa euroa (–10,3 milj. euroa).
  • Tulos ennen veroja oli 45,4 miljoonaa euroa (28,0 milj. euroa).
  • Tulos verojen jälkeen oli 36,3 miljoonaa euroa (22,7 milj. euroa).
  • Hallitus ehdottaa, että osinkoa jaetaan 1 euro osaketta kohden, mikä vastaa 48 % voitoista.

Näkymät koko toimintavuodelle 2024

Geopoliittinen tilanne ja sen vaikutus energian hintoihin, inflaatioon, korkoihin ja valuuttoihin sekä näiden epävarmuustekijöiden vaikutus matkustushalukkuuteen, kysyntään, kulutusmalleihin ja kustannuksiin aiheuttavat edelleen suurta epävarmuutta. Vuoden 2023 alussa myytiin Rosella. Edellyttäen, että energian hinnat pysyvät nykyisellä tasolla ja matkustushalukkuus säilyy, hallitus arvioi, että vuoden 2024 tulos ennen veroja on vuoden 2023 tasolla, Rosellan myynnistä vuonna 2023 saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto pois luettuna.

NELJÄS KVARTAALI 2023

(neljäs kvartaali 2022)

• Liikevaihto oli 112,2 miljoonaa euroa (124,5 milj. euroa).
  • Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,3 miljoonaa euroa (15,2 milj. euroa).
  • Liiketulos oli 2,7 miljoonaa euroa (19,4 milj. euroa).
  • Rahoitustuotot ja -kulut olivat –0,6 miljoonaa euroa (–2,9 milj. euroa).
  • Tulos ennen veroja oli 2,0 miljoonaa euroa (16,5 milj. euroa, sisältäen Amorellan 15,0 milj. euron myyntivoitto).
  • Tulos verojen jälkeen oli 1,7 miljoonaa euroa (13,2 milj. euroa).

TOIMITUSJOHTAJA JAN HANSES KOMMENTOI

Toimintavuosi 2023 oli erittäin hyvä, paras sitten pörssilistauksen 1995. Tulos ennen veroja oli 45,4 miljoonaa euroa.

Vuoden neljäs neljännes oli odotusten mukainen, joten koko vuoden ennusteemme toteutui ja tulos oli huomattavasti parempi kuin vuonna 2022. Matkustaja- ja rahtimäärät ovat pysyneet vakaina alusten määrän vähenemisestä huolimatta, ja suunnitellut myyntihinnat on saavutettu. Matkustajakysyntä heikkeni tilapäisesti lokakuun lopussa ja marraskuussa, mutta elpyi taas joulukuussa. Markkinakehitys vaikutti olleen samanlainen kaikilla liikennöintialueen toimijoilla. Polttoaineiden hinnat ovat laskeneet asteittain, mutta ne ovat edelleen hyvin korkeat verrattuna aikaan ennen pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa.  Levoton maailmantilanne, muun muassa Ukrainan sota, vaikuttaa edelleen jonkin verran markkinoihimme.

Ilmoitimme 9. elokuuta, että Viking Line ja Gotlandsbolaget perustavat yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä entisellä Birka Stockholmilla. Gotlandsbolagetin kanssa sovittiin samalla, että Viking Line ostaa 50 prosenttia aluksesta 19 miljoonalla eurolla. Ruotsin kilpailuvirasto hyväksyi yhteistyön 23. elokuuta, minkä jälkeen alkoi laajamittainen työ, joka on jatkunut suunnitelmien mukaisesti. Alus on saanut uudeksi nimekseen Birka Gotland, ja yhteisyrityksen nimi on Gotland Alandia Cruises. Liikennöinti alkaa 20. maaliskuuta 2024.  Telakalla uudistettavana ollut Viking Cinderella aloittaa samaan aikaan liikennöinnin Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä.

Vuonna 2023 varustamon aluksilla matkusti 4,9 miljoonaa matkustajaa, mikä on erittäin hyvä tulos ottaen huomioon, että kapasiteetti ja alusten määrä oli pienempi kuin edellisvuonna. Kesällä oli ajoittain jopa pulaa kapasiteetista. Kesä-elokuussa matkustajia oli lähes 1,8 miljoonaa, ja monet kesälomakauden lähdöt myytiin loppuun hyvissä ajoin etukäteen. Matkustajamäärä kasvoi vuoden aikana eniten Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä liikennöivillä Viking Gracella ja Viking Glorylla, joilla matkusti 2 123 647 matkustajaa. Viking Linen markkinaosuus reitillä oli 72 prosenttia.  Vuonna 2022 liikennöintinsä aloittaneessa Viking Gloryssa on edelleen uutuudenviehätystä, ja se on erittäin pidetty alus. Viking Glory ja Viking Grace muodostavat yhdessä vahvan yhdistelmän tällä reitillä.

Liikenteemme kuuluu vuodesta 2024 lähtien päästökauppajärjestelmän piiriin. Tästä aiheutuu lisäkustannuksia, joita voimme keskipitkällä aikavälillä kompensoida vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötä. Fossiilittomia polttoaineita ei ole saatavissa sellaisina määrinä ja sellaiseen hintaan, joka olisi taloudellisesti kannattavaa. Näin ollen on perusteltua ottaa käyttöön Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välistä liikennettä koskeva määräaikainen saaripoikkeus päästökauppajärjestelmästä, sillä siirtymää fossiilittomiin polttoaineisiin ohjaa silloin päästöoikeuksien kustannusten sijaan vaihtoehtoisten fossiilittomien polttoaineiden saatavuus. Saaripoikkeuksen käyttöönotto ei merkitse tinkimistä päästövähennystavoitteistamme. Päinvastoin kohdistamme säästyneet kustannukset jatkuvaan työhön, jolla edistämme fossiilittomiin polttoaineisiin siirtymistä ja parannamme energiatehokkuutta. Viking Line on alkanut ostaa päästöoikeuksia.

Yhteenvetona voin todeta, että toimintavuosi on ollut erittäin vahva, vaikka Rosellan myynnin 8,6 miljoonan euron vaikutus tulokseen jätettäisiin huomiotta. Vuoden 2024 tuloksen ennustamme olevan vuoden 2023 tasolla (Rosellan myyntivoitto poisluettuna) vaikka vuotta rasittavat päästöoikeuksien kustannukset sekä Birka Gotlandin liikennöinnin aloittamiskustannukset. Hyvä tulos ja toiminnan elpyminen pandemian jälkeen mahdollistavat investoinnit uuteen ympäristötekniikkaan ja innovaatioihin.

Haluan lausua asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme lämpimät kiitokset luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä. Suuren kiitoksen ansaitsee myös sitoutunut henkilöstömme, joka on hyvällä työllään vaikuttanut osaltaan tulokseen.

YHTEENVETO TUNNUSLUVUSTA

1.10.-31.12.

Liiketoiminnan muut tuotot

24,1

Liiketulos

2,7

19,4

55,0

38,3

Tulos ennen veroja

2,0

16,5

45,4

28,0

Tilikauden tulos

36,3

22,7

LIIKENNE JA MARKKINAT

Konserni harjoitti vuoden aikana matkustaja- ja rahtiliikennettä viidellä aluksella pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella. Suurimman osan vuodesta Viking Linella oli liikenteessä kaksi alusta vähemmän kuin vuonna 2022 (Amorella ja Rosella).

Viking Grace oli telakalla 16. tammikuuta–12. helmikuuta. Viking Cinderella korvasi aluksen reitillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma. Sen jälkeen Viking Cinderella palasi tekemään vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä.

Rosella liikennöi Maarianhaminan ja Kapellskärin välillä 8. tammikuuta saakka, minkä jälkeen alus poistui liikenteestä. Viking XPRS oli poissa liikenteestä kolme päivää, kun se poistettiin virolaisesta bareboat-rekisteristä 6. maaliskuuta ja siirrettiin Ahvenanmaan alusrekisteriin. Alus on liikennöinyt Suomen lipun alla 6. maaliskuuta lähtien.

Sekä Gabriella että Viking Cinderella tekivät kesäkaudella useita erikoisristeilyjä, muun muassa Visbyhyn, Korkearannikolle, Bornholmille ja Ahvenanmaalle.

Viking Cinderella liikennöi Gabriellan parina Helsingin, Maarianhaminan ja Tukholman välisellä, Tallinnan kautta kulkevalla reitillä 29.6.–6.8. Viking Cinderella palasi 7. elokuuta tekemään vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä, minkä lisäksi se teki useita tilaus- ja erikoisristeilyjä muun muassa Korkearannikolle ja Visbyhyn/Ystadiin.

Viking Glory aloitti 1. maaliskuuta 2022 liikennöinnin reitillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma ja on siitä lähtien liikennöinyt tällä reitillä Viking Gracen parina. Amorellan liikennöinti samalla reitillä päättyi 28. helmikuuta 2022. Sekä Viking Gloryn että Viking Gracen liikennöinti katkaistiin suunniteltujen huoltotöiden ajaksi syyskuussa 2023.

Vertailukaudella Viking Cinderella liikennöi reitillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma 17.1.–23.2.2022, minkä jälkeen alus palasi 24. helmikuuta tekemään vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä.

Matkustajamäärä konsernin aluksilla oli raportointikaudella 4 897 494 matkustajaa (4 945 564). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 35,1 prosenttia (37,2 %).

Matkojen markkinakysyntä on ollut vuoden alusta lähtien hyvää, ja kasvua on ollut vuoteen 2022 verrattuna etenkin kansainvälisillä markkinoilla. Syksyn aikana markkinakysynnässä oli jonkin verran heilahtelua, joka johtui arviomme mukaan lähinnä kotitalouksien heikentyneestä taloustilanteesta.

Konsernin rahtimäärät olivat yhteensä 125 269 yksikkökuormaa (117 777). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 16,9 prosenttia (14,7 %). Rahtiliikenteen kokonaiskysyntä liikennöintialueellamme väheni viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna lähialueemme epävarman talouskehityksen vuoksi. Tästä huolimatta meidän kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä kasvoi.

Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 28,8 prosenttia (32,8 %). Väheneminen johtuu suurelta osin Kapellskärin ja Maarianhaminan välisen lyhyen reitin lopettamisesta.

TAMMI-JOULUKUUN 2023 LIIKEVAIHTO JA TULOS

Konsernin liikevaihto pieneni 0,7 prosenttia ja oli 491,4 miljoonaa euroa 1.1.–31.12.2023 (494,7 milj. euroa 1.1.–31.12.2022). Suurimman osan vuodesta konsernilla oli liikenteessä vähemmän aluksia kuin vuonna 2022. Vertailukelpoisella alusmäärällä liikevaihto kasvoi 13,2 prosenttia. Liiketulos oli 55,0 miljoonaa euroa (38,3 milj. euroa). Tulos ennen veroja oli 45,4 miljoonaa euroa (28,0 milj. euroa). Kauden aikana myytiin Rosella, ja kaupalla oli 8,6 miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen.

Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 0,4prosenttia 442,5 miljoonaan euroon (444,4 milj. euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot olivat 45,7 miljoonaa euroa (47,4 milj. euroa) ja muut tuotot 3,2 miljoonaa euroa (2,9 milj. euroa). Myyntikate oli 377,7 miljoonaa euroa (377,3 milj. euroa).

Käyttökulut vähenivät 9,6 prosenttia 304,3 miljoonaan euroon (336,5 milj. euroa). Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 3,6 prosenttia eli 3,7 miljoonaa euroa, mikä johtuu muun muassa Viking XPRS:n lipunvaihdosta, kun taas liiketoiminnan muut kulut vähenivät 15,5 prosenttia eli 35,9 miljoonaa euroa. Käyttökulujen väheneminen johtuu suurelta osin polttoainekustannusten pienenemisestä 36,9 prosentilla eli 35,6 miljoonalla eurolla.

Konserni sai tammi- ja helmikuussa 2022 Traficomilta julkisen palvelun velvoitteeseen liittyvää tukea konsernin aluksille reiteillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma ja Maarianhamina–Kapellskär. Konserni sai kesäkuussa 2022 valtiolta 2,1 miljoonaa euroa tukea kattamattomiin kiinteisiin kustannuksiin. Tuet esitetään julkisina tukina liiketoiminnan muissa tuotoissa.

VUODEN 2023 NELJÄNNEN KVARTAALIN LIIKEVAIHTO JA TULOS

Konsernin liikevaihto pieneni 9,9prosenttia ja oli 112,2 miljoonaa euroa kaudella 1.10.–

31.12.2023 (124,5 milj. euroa 1.10.–31.12.2022). Liiketulos oli 2,7 miljoonaa euroa (19,4 milj. euroa). Tulos oli vakaa epävakailla markkinoilla, joilla geo- ja turvallisuuspoliittinen tilanne aiheuttaa epävarmuutta. Amorellan myynnillä vuonna 2022 oli 15,0 miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen.

Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 10,5prosenttia 99,5 miljoonaan euroon (111,1 milj. euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot olivat 11,9 miljoonaa euroa (12,6 milj. euroa) ja muut tuotot 0,8 miljoonaa euroa (0,8 milj. euroa). Matkustajatoiminnan tuottojen väheneminen johtuu edellisvuotta pienemmästä kapasiteetista. Myyntikate oli 85,4 miljoonaa euroa (95,1 milj. euroa).

Käyttökulut vähenivät 9,3 prosenttia 76,0 miljoonaan euroon (83,8 milj. euroa). Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 8,1 prosenttia eli 2,1 miljoonaa euroa, mikä johtuu muun muassa Viking XPRS:n lipunvaihdosta, kun taas liiketoiminnan muut kulut vähenivät 16,9 prosenttia eli 9,9 miljoonaa euroa. Näistä polttoainekustannukset vähenivät 37,6 prosenttia eli 9,0 miljoonaa euroa.

INVESTOINNIT JA RAHOITUS

Kaudella 1.1.–31.12.2023 konsernin investoinnit olivat 36,9 miljoonaa euroa (25,5 milj. euroa). Konsernin kokonaisinvestoinnit olivat 7,5 prosenttia liikevaihdosta (5,2 %).

Viking Line ja Gotlandsbolaget perustivat Gotland Alandia Cruises AB -nimisen yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä Birka Gotlandilla Tukholmasta Maarianhaminaan ja Tukholmasta Maarianhaminan kautta Visbyhyn. Gotlandsbolaget osti maaliskuussa 2023 Birka Stockholmin 38 miljoonan euron kauppahinnalla. Elokuussa 2023 Gotlandsbolaget myi Viking Linelle 50 prosenttia aluksesta 19 miljoonalla eurolla, mikä rahoitettiin Viking Linen käteisvaroista. Alus on saanut uudeksi nimekseen Birka Gotland.

Muista investoinneista suurin osa liittyy Viking Gracen telakointiin sekä Gabriellan ja Viking Cinderellan hyttien päivitykseen.

Viking Cinderella, joka tekee nyt risteilyjä Tukholmasta Maarianhaminaan, siirretään reitille Helsinki–Maarianhamina–Tukholma keväällä 2024.

Konsernin pitkäaikaiset korolliset velat olivat 150,6 miljoonaa euroa 31. joulukuuta 2023 (186,3 milj. euroa).

Omavaraisuusaste oli 51,4 prosenttia, kun se edellisenä vuonna oli 47,2 prosenttia.

Konsernin rahavarat olivat joulukuun lopussa 85,3 miljoonaa euroa (89,0 milj. euroa). Myönnetyt käyttämättömät luottolimiitit konsernissa olivat 0,1 miljoonaa euroa (0,1 milj. euroa).

Konsernin yhteen lainasopimukseen sisältyvää osingonjakorajoitusta sovelletaan vastaisuudessa, jos konsernin velkojen suhde käyttökatteeseen on yli 5,0. Konsernin velkojen suhde käyttökatteeseen on alle 5,0, minkä vuoksi osingonjakorajoitus ei ole voimassa.

RISKIT JA RISKIENHALLINTA

Strategiset riskit

Geopoliittisen tilanteen muuttumisella ja turvallisuuspoliittisen tilanteen kiristymisellä sekä niiden vaikutuksilla energian hintoihin, inflaatioon ja matkustushalukkuuteen, merenkulkupolitiikan, säännöstön ja lainsäädännön muutoksilla, ilmastonmuutoksella sekä kilpailutilanteella ja markkinakehityksellä voi olla kielteinen ja olennainen vaikutus konsernin tuotteiden ja palvelujen kysyntään, konsernin tulokseen, kassavirtaan ja taloudelliseen asemaan.

Myös megatrendeillä on vaikutusta yhtiön palvelujen ja tuotteiden kysyntään. Esimerkiksi ilmastonmuutosta ja ympäristönsuojelua koskevan tietoisuuden lisääntyminen voi vaikuttaa yleisön kuvaan laivaliikenteestä. Lisäksi valtaosalle matkustajistamme toimintamme on pikemminkin huvittelu- kuin hyötytuote, jolle löytyy korvaavia tuotteita, minkä vuoksi kuluttaja voi valita muita vaihtoehtoja.

Vuoden aikana tapahtuvat kausivaihtelut vaikuttavat Viking Linen liiketoimintaan. Kolmannen kvartaalin tulos tuottaa yleensä suurimman osan vuoden tuloksesta.

Poliittiset päätökset voivat muuttaa Viking Linen toimintaedellytyksiä, millä on mahdollisia negatiivisia seurauksia liiketoiminnalle. Ahvenanmaan veropoikkeus, joka mahdollistaa verottoman myynnin Ahvenanmaan liikenteessä, on kuitenkin pysyvä. Merenkulun edistämistä koskevat EU-komission suuntaviivat, jotka mahdollistavat merimiesten nettopalkkajärjestelmän, ovat voimassa toistaiseksi.

Suomalaista merenkulkua ohjaavat Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n säädöksiin, EU:n direktiiveihin, HELCOMin suosituksiin ja kansalliseen lainsäädäntöön sisältyvät ympäristösäännöt. Seuraamme aktiivisesti ympäristömääräysten valmistelua, ympäristöteknologian kehitystä ja tutkimuksen tarjoamia ratkaisuja yhä tiukempien ympäristömääräysten noudattamiseksi.

Merenkulku kuuluu 1. tammikuuta 2024 alkaen EU:n kasvihuonekaasujen päästökauppajärjestelmään. Päästökauppajärjestelmä on yksi EU:n keinoista sen omien ilmastotavoitteiden saavuttamiseen ja Pariisin sopimuksen mukaisten kansainvälisten sitoumusten noudattamiseen. Alusten kasvihuonekaasupäästöt sisällytetään päästökauppajärjestelmään asteittain vuodesta 2024 alkaen vuoteen 2026 saakka, jolloin kaikki päästöt otetaan huomioon. Vuodesta 2024 alkaen Viking Line Abp luovuttaa 40:tä prosenttia (vuonna 2025 70 % ja vuonna 2026 100 %) laivaston kasvihuonekaasupäästöistä vastaavan määrän päästöoikeuksia asianomaiselle valvontaviranomaiselle, joka on Viking Linen osalta Suomessa Energiavirasto. Eduskunta on hyväksynyt ns. saaripoikkeuksen soveltamisen, mikä vapauttaa Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välisessä liikenteessä syntyvät päästöt päästöoikeuksien luovuttamista koskevasta vaatimuksesta. Päästökauppa ei näin ollen koske merkittävää osaa Turku–Tukholma- ja Helsinki–Tukholma-reittien liikenteestä. Saaripoikkeusta sovelletaan 31. joulukuuta 2030 saakka. Päästöoikeuksien hintaan vaikuttavat monet tekijät, kuten päästökauppajärjestelmään sisäänrakennettu päästöoikeuksien kokonaismäärän asteittainen vähentäminen vapailla markkinoilla. Lisäksi hintoihin voivat vaikuttaa useat ulkoiset tekijät, kuten geopoliittiset ja energiapoliittiset päätökset.

Merenkulkuun Euroopassa sovelletaan 1. tammikuuta 2025 alkaen FuelEU Maritime -asetusta. Asetus keskittyy alusten käyttämään energiaan, ja sen tavoitteena on luopua asteittain fossiilisesta energiasta ja kasvattaa samalla uusiutuvien tai päästöttömien energiankantajien osuutta eurooppalaisen laivaston energiapaletissa. Asetuksen soveltamisalaan kuuluvien alusten on saavutettava ennalta määrätyt kasvihuonekaasuintensiteettiin liittyvät parannukset. Vaatimustaso nousee viiden vuoden välein epälineaarisesti niin, että ensimmäisen viisivuotisjakson aikana kasvihuonekaasuintensiteetin tulee vähentyä 2 prosenttia vertailuvuodesta 2020. Vuodesta 2050 alkaen alusten kasvihuonekaasuintensiteetin on täytynyt vähentyä 80 prosenttia vertailuvuodesta. Vaatimusten puutteellisesta noudattamisesta aiheutuu aluksen omistajalle seuraamusmaksuja, jotka suhteutetaan siihen, missä määrin alusta koskevat ympäristövaatimukset ovat jääneet täyttämättä. Seuraamusmaksu nousee jokaisena peräkkäisenä vuotena, jona vaatimuksia ei täytetä, ja maksujen suuruudella voi olla merkittävä vaikutus kannattavuuteen. Päästöttömiä merenkulun polttoaineita tai tällaisia polttoaineita käyttäviä teknologioita ei ole nykypäivänä saatavilla. Asetus merkitsee käytännössä sitä, että merenkulussa Euroopassa tullaan käyttämään sekä biopohjaisia tai vaihtoehtoisia polttoaineita että fossiilisia polttoaineita. Vaihtoehtoisten ja uusiutuvien polttoaineiden hinta ja saatavuus ovat keskeisiä seikkoja tulevaisuudessa.

Operatiiviset riskit

Konsernin liiketoiminta on riippuvainen toimivasta logistiikasta ja toimivista tietojärjestelmistä sekä sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä että päivittäisessä toiminnanhallinnassa. Järjestelmiin tunkeutuminen ja järjestelmien vioittuminen tai toimintahäiriöt voivat johtaa toiminnan keskeytymiseen ja mahdollisiin seuraamuksiin. Kyberhyökkäykset ovat kasvava ja muuttuva maailmanlaajuinen ongelma. Liikenteen tai tietoliikenteen häiriöillä voi olla negatiivinen vaikutus konsernin tulokseen. Viking Line pyrkii minimoimaan pitkien suunnittelemattomien liikennekatkosten riskiä alusten jatkuvalla kunnossapidolla, hyvin kehitetyllä turvajärjestelmällä, asianmukaisella koulutuksella ja säännöllisillä harjoituksilla. Tietojenkäsittelyn riskit minimoidaan kehittämällä tarkoituksenmukaisia turvajärjestelmiä ja vaihtoehtoisia työtapoja sekä panostamalla tietojärjestelmien luotettavuuteen.

Osaavan henkilöstön rekrytointi, säilyttäminen ja kehittäminen on ratkaisevan tärkeää yhtiön menestykselle. Avainhenkilöiden menettäminen ja kyvyttömyys houkutella uusia työntekijöitä voivat haitata konsernin toimintaa.

Vahinkoriskit

Meriturvallisuutta ohjaa turvallisuuspolitiikkamme, jolla on korkein prioriteetti Viking Linen toiminnassa. Johtamisjärjestelmiemme ISMC:n (International Safety Management Code) ja ISPS:n (International Ship & Port Facility Security Code) avulla pyrimme systemaattisesti tunnistamaan potentiaaliset riskitilanteet ja siten ehkäisemään onnettomuuksia. Tavoitteenamme on parantaa turvallisuutta jatkuvasti.

Viking Linella on nollavisio erilaisten laivalla tapahtuvien rikosten, ahdistelun ja järjestyshäiriöiden osalta. Teemme jatkuvasti töitä sen toteuttamiseksi. Näitä kysymyksiä käsittelevä ryhmä kokoontuu säännöllisesti, ja myös ulkopuolista osaamista on käytetty.

Viking Line ylläpitää kriisivalmiussuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on ehkäistä ja lieventää matkustajiin, henkilökuntaan, liikenteeseen, omaisuuteen, ympäristöön, toimintaan ja yhtiön luotettavuuteen vakavasti vaikuttavien poikkeustapausten ja kriisien seurauksia. Kriisivalmiussuunnitelmaan kuuluu tehokas hälytysjärjestelmä, joka kokoaa nopeasti konsernin sisäisen kriisiorganisaation. Kriisitilanteissa kriisiorganisaatio tekee tiivistä yhteistyötä asianomaisten viranomaisten kanssa.

Kun kriisityössä tarvitaan tukea ja apua, käytetään eri organisaatioita, yrityksiä ja asiantuntijoita. Viestintä, tiedotus ja kriisituki ovat kriisiorganisaation työn olennaisia osia. Organisaatiota koulutetaan jatkuvasti, jotta se olisi tehokas ja kestävä huolimatta fyysisestä ja psyykkisestä paineesta. Kriisiorganisaation työn tavoitteena on pelastaa ihmishenkiä, ehkäistä ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheutuvia vahinkoja sekä hoitaa pelastustoimet niin tehokkaasti, että toiminta voi palata normaaliksi mahdollisimman pian vahingoittamatta yhtiön mainetta.

Konsernin alusten kirjanpitoarvo on 435,3 miljoonaa euroa (429,6 milj. euroa). Alukset on vakuutettu kasko- ja kaskoetuusvakuutuksilla 675,0 miljoonan euron arvosta (686,0 milj. euroa). Kaikille aluksille on lisäksi otettu strike/delay-, P&I (Protection and Indemnity)- ja PLR (Passenger Liability Regulation) -vakuutus.

Taloudelliset riskit

Konserni on alttiina myös erilaisille taloudellisille riskeille, muun muassa valuuttakurssien ja korkojen vaihteluille.

Tuotot muodostuvat euroina ja Ruotsin kruunuina. Suurin osa operatiivisista tuloista ja menoista on euromääräisiä. Myyntitavaroiden ja polttoaineen ostohintoihin vaikuttavat muut valuutat, pääasiassa Yhdysvaltain dollari.

Polttoainehintojen vaihtelulla on suora vaikutus konsernin tulokseen. Kohonneiden polttoainehintojen riskin pienentämiseksi konsernilla oli 31. joulukuuta 2023 tehtynä polttoaineostoja koskevia kiinteähintaisia sopimuksia, jotka ovat voimassa vuoden 2024 alussa.

Yhtiön kyky täyttää olemassa olevien rahoitussopimusten vaatimukset riippuu sen kyvystä tuottaa positiivista kassavirtaa ja tulosta toiminnastaan, mikä puolestaan riippuu osittain tekijöistä, joihin yhtiö ei voi itse vaikuttaa.

Yhtiön korolliset velat olivat 187,3 miljoonaa euroa 31. joulukuuta 2023, ja niistä 80,6 prosenttia on vaihtuvakorkoisia. Vaihtuvakorkoisten velkojen kokonaiskorko muodostuu markkinakorosta ja yrityskohtaisesta marginaalista. Korkotason vaihtelulla voi olla kielteinen vaikutus yhtiön rahoituskuluihin, ja se voi lisätä rahoituskuluja tulevaisuudessa.

EU:N TAKSONOMIA-ASETUKSEN MUKAISET TIEDOT

Taksonomia-asetuksessa (EU) 2020/852 esitetään yhteensä kuusi ympäristötavoitetta, ja asetusta alettiin soveltaa 1. tammikuuta 2022 kahden ilmastoa koskevan tavoitteen (ilmastonmuutoksen hillintä ja ilmastonmuutokseen sopeutuminen) osalta. Neljän muun ympäristötavoitteen (vesivarat ja merten luonnonvarat, siirtyminen kiertotalouteen, ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen ja biologinen monimuotoisuus) osalta asetusta alettiin soveltaa 1. tammikuuta 2023. Taksonomia-asetuksella luotiin ympäristön kannalta kestäviä taloudellisia toimintoja koskeva luokitusjärjestelmä (taksonomia). Taksonomia on kehys, jonka tarkoituksena on ohjata pääomavirtoja kestäviin toimintoihin tehtäviin sijoituksiin, hallita ilmastonmuutoksesta, luonnonkatastrofeista ja yhteiskunnallisista ongelmista aiheutuvia rahoitusriskejä sekä edistää läpinäkyvyyttä ja pitkäjänteisyyttä taloudellisessa ja rahoitustoiminnassa.

Viking Line raportoi taksonomiassa määritellyistä ympäristön kannalta kestävistä taloudellisista toiminnoista muiden kuin taloudellisten tietojen raportointia koskevan direktiivin mukaisesti. Viking Line antaa tietoa siitä, mikä osuus sen liikevaihdosta, pääomamenoista ja toimintamenoista on saatu sellaisista soveltuvista taloudellisista toiminnoista tai liittyy sellaisiin soveltuviin taloudellisiin toimintoihin, jotka ovat taksonomia-asetuksen ja sen delegoitujen säädösten mukaisia. Jotta taloudellinen toiminta olisi taksonomian mukaista, sen on täytettävä teknisissä arviointikriteereissä asetetut vaatimukset sekä DNSH-kriteerit (ei merkittävää haittaa) ja siinä on noudatettava sosiaalisia suojatoimia.

Euroopan komissio julkaisi vuonna 2023 ympäristöä koskevan delegoidun säädöksen sekä delegoidun säädöksen aiemman ilmastoa koskevan delegoidun säädöksen muuttamisesta. Päivitetyssä ilmastoa koskevassa delegoidussa säädöksessä (EU) 2021/2139 vahvistetaan meriliikennettä koskevat tekniset arviointikriteerit. Meriliikennettä koskevia arviointikriteerejä on kehitetty sisällyttämällä niihin Kansainvälisen merenkulkujärjestön uusimmat energiatehokkuusindeksiä koskevat määräykset (EEDI vaihe 3) ja FuelEU Maritime -asetuksessa säädetty kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisvelvoite. Päivitettyihin teknisiin arviointikriteereihin sisältyy laajemmin vaihtoehtoisia polttoaineita, jotka eivät aiemmin kuuluneet taksonomian piiriin. Vaihtoehtoisilla polttoaineilla on ratkaiseva merkitys merenkulkualan ilmastosiirtymässä, ja Viking Line pitää tätä lisäystä sekä tervetulleena että välttämättömänä.

Taksonomia-asetusta ja raportointikäytäntöjä kehitetään edelleen. Viking Line seuraa tiiviisti tätä kehitysprosessia, antaa tietoja vaatimusten mukaisesti ja täyttää kriteerit myös tulevaisuudessa siltä osin kuin on mahdollista.

Taksonomia-asetuksen keskeiset tulosindikaattorit

Viking Line raportoi kahdesta toiminnasta: 6.10 Meri- ja rannikkovesiliikenteen rahtialukset sekä satama- ja aputoimintoihin tarkoitetut alukset ja 6.11 Meri- ja rannikkovesiliikenteen henkilökuljetus. Yhtiö on tulkinnut, että näiden toimintojen kuvaukset sulkevat pois konsernille merkittäviä taloudellisia toimintoja, kuten hotellitoiminnan ja muun myynnin aluksilla. Yhtiö on näin ollen omaksunut melko maltillisen näkemyksen konsernin toiminnoista taksonomiakelpoisuuden osalta. Yhtiö tulkitsee, että toiminnot, jotka eivät suoraan liity matkustajien tai tavaroiden kuljetukseen tai mahdollista sitä, katsotaan toiminnoiksi, jotka eivät kuulu taksonomian piiriin. Yhtiö ei ole sisällyttänyt arviointiin matkustajien bussikuljetuksiin liittyviä toimintoja.

Viking Line on rajannut kohtien 6.10 ja 6.11 mukaisista eli taksonomian piiriin kuuluvista toiminnoista saadun liikevaihdon (myynti) pääasiassa matkalipuista sekä rahti- ja ajoneuvotuotoista saataviin tuloihin. Yhtiö on näin ollen sulkenut pois myymälöiden myynnin ja hotellien tulot, paitsi jos hytit ovat olennainen osa myytyjä palveluita. Pääomamenot (CapEx) perustuvat kassavirtaperiaatteen mukaisiin investointeihin, joihin kuuluvat myös Viking Linen uudet alukset. Pääomamenoihin sisältyvät ainoastaan suoraan aluksiin ja niiden kunnossapitoon liittyvät menot. Toimintamenot (OpEx) ovat pääasiassa alusten huolto- ja korjauskustannuksia. Toimintamenoihin sisältyvät ainoastaan suoraan matkustajien tai tavaroiden kuljetukseen liittyvät menot, joten esimerkiksi palveluammattien palkkakustannukset eivät sisälly toimintamenoihin.

Tulosindikaattoreita laskettaessa tulo- ja kuluerät on huomioitu vain kerran kaksinkertaisen laskennan välttämiseksi. Alusten teknologiaan liittyvää tutkimus- ja kehitystoimintaa harjoittavat pääasiassa valmistajat. Konsernilla ei ole varsinaisia tutkimus- ja kehittämismenoja. Siihen, miten Viking Line koostaa tärkeimmät tulosindikaattorit, ei ole tullut muutoksia edellisen tilikauden jälkeen.

Taksonomian piiriin kuuluviin taloudellisiin toimintoihin liittyvien tuotteiden ja palvelujen liikevaihto, pääomamenot (CapEx) ja toimintamenot (OpEx)

Kuuluu taksonomian piiriin/

ei kuulu taksonomian piiriin

Liikevaihto yhteensä, milj. Euroa

CapEx

CapEx yhteensä, milj. Euroa *

31,8

OpEx

OpEx yhteensä, milj. Euroa

* Pois lukien tietyt investoinnit aineettomiin hyödykkeisiin.

ORGANISAATIO JA HENKILÖSTÖ

Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 227 henkilöä (2 203), joista emoyhtiössä 1 682 (1 679). Maissa työskenteli 467 henkilöä (458) ja merellä 1 760 henkilöä (1 745). Vertailukaudella osa meri- ja maahenkilöstöstä oli lomautettuna.

Konsernin oman henkilökunnan lisäksi Viking XPRS:llä työskenteli keskimäärin 33 (185) vuokratyönantajan palveluksessa olevaa henkilöä. Aluksen siirryttyä Suomen lipun alle 6. maaliskuuta 2023 sillä työskentelee ainoastaan konsernin omaa henkilökuntaa.

Vuoden 2023 lopussa konsernin palveluksessa oli yhteensä 2 401 henkilöä (2 428), joista 1 878 henkilöä (1 927) asui Suomessa. Ruotsissa asuvien työntekijöiden määrä oli 383 henkilöä (424). Virossa asui 124 (70) ja muissa maissa 16 henkilöä (7).

Miesten osuus oli 58,3 prosenttia (56,4 %) ja naisten osuus 41,7 prosenttia (43,6 %). Johtotehtävissä olevien naisten osuus oli 25,2 prosenttia (23,1 %). Henkilöstön keski-ikä oli 44,8 vuotta (45,7).

KONSERNIN TULOSLAKELMA VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN

Q3

Q2

Q1

LIIKEVAIHTO

93,9

Liiketoiminnan muut tuotot

8,8

Kulut

Tavarat ja palvelut

26,7

33,1

31,3

22,6

29,4

Palkat ja työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut

27,5

Omistusyhteysyrityksen siirtymätaseen oikaisu

2,2

IFRS 17:n mukaiseksi

Muut laajan tuloksen erät yhteensä

1,3

Henkilöstö, keskimäärin

2 227

2 203

Oma pääoma / osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden lukumäärä.

Omavaraisuusaste, % = (Oma pääoma mukaan luettuna vähemmistöosuus) / (Taseen loppusumma – saadut ennakot).

Pyöristyksistä voi syntyä +/– 0,1 miljoonan euron pyöristyseroja.

VASTUULLISUUSRAPORTTI

Vastuullisuusraportti vuodelta 2023 julkaistaan erikseen. Tietoa Viking Linen vastuullisuustyöstä löytyy myös osoitteesta Vikingline.com.

SELVITYS HALLINTO- JA OHJAUSJÄRJESTELMÄSTÄ

Viking Line Abp noudattaa Arvopaperimarkkinayhdistyksen hyväksymää Hallinnointikoodia, joka on saatavilla osoitteessa Cgfinland.fi. Viking Line noudattaa koodia kokonaisuudessaan ja poikkeamat selitetään (noudata tai selitä -periaatteella). Selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä vuodelta 2023 julkaistaan erikseen. Tietoa Viking Linen hallinnoinnista löytyy osoitteesta Vikingline.com.

TILINPÄÄTÖSPÄIVÄN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Hallitus ei ole tietoinen sellaisista tilinpäätöspäivän jälkeisistä tapahtumista, joilla voisi olla vaikutuksia tilinpäätökseen.

HALLITUKSEN VOITTOJAKOEHDOTUS

Viking Line Abp:n tase 31. joulukuuta 2023 osoittaa, että jakokelpoisia varoja on 136 840 669,10 euroa.

Hallitus esittää yhtiökokoukselle:

Osinkona jaetaan 1 euro/osake     17 280 000,00 euroa

Jakokelpoisia varoja jää jäljelle  119 560 669,10 euroa

Yhtiön taloudellisessa asemassa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia tilikauden päättymisen jälkeen. Hallitus arvioi voitonjaon olevan perusteltu niitä vaatimuksia vasten, joita toiminnan luonne, laajuus, rahoitus ja riskit asettavat oman pääoman suuruudelle.

YHTIÖKOKOUS

Viking Line Abp:n varsinainen yhtiökokous pidetään tiistaina 23. huhtikuuta 2024 klo 12.00 Alandica Kultur och Kongressissa Maarianhaminassa osoitteessa Strandgatan 33.

Sähköinen versio vuoden 2023 virallisesta tilinpäätöksestä sekä hallinto- ja ohjausjärjestelmää koskevasta selvityksestä ja palkitsemisraportista julkaistaan viikolla 11 yhtiön verkkosivuilla osoitteessa Vikingline.com.

TALOUDELLINEN TIEDOTUS VUONNA 2024

Viking Line Abp julkaisee toimintavuonna 2024 taloudelliset raportit ajalta 1. tammikuuta–31. maaliskuuta, 1. tammikuuta–30. kesäkuuta ja 1. tammikuuta–30. syyskuuta. Toimintakatsaus ajalta tammikuu–maaliskuu julkaistaan 23. huhtikuuta, puolivuotiskatsaus ajalta tammikuu–kesäkuu julkaistaan 16. elokuuta ja toimintakatsaus ajalta tammikuu–syyskuu julkaistaan 25. lokakuuta. Konsernin tilinpäätöstiedote tilikaudelta 2024 julkaistaan 16. helmikuuta 2025.

Maarianhaminassa 15. helmikuuta 2024

VIKING LINE ABP

Jan Hanses

Konsernin tuloslaskelma
2023 2022 2023 2022
MEUR Liite 1.10.-31.12. 1.10.-31.12. 1.1.-31.12. 1.1.-31.12.
LIIKEVAIHTO 4 112,2 124,5 491,4 494,7
Liiketoiminnan muut tuotot 5 0,3 15,2 9,1 24,1
Kulut
Tavarat ja palvelut 26,7 29,4 113,7 117,4
Palkat ja työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut 6 27,5 25,4 108,5 104,7
Poistot ja arvonalentumiset 7 7,1 7,2 27,5 26,5
Liiketoiminnan muut kulut 8 48,5 58,4 195,9 231,8
109,8 120,3 445,5 480,5
LIIKETULOS 2,7 19,4 55,0 38,3
Rahoitustuotot 1,3 0,3 2,8 0,3
Rahoituskulut 9 -3,3 -4,0 -11,8 -12,3
Osuus pääomaosuusmenetelmällä käsiteltyjen  1,4 0,8 -0,6 1,7
osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta verojen jälkeen
TULOS ENNEN VEROJA 2,0 16,5 45,4 28,0
Tuloverot -0,3 -3,3 -9,2 -5,3
TILIKAUDEN TULOS 1,7 13,2 36,3 22,7
Tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 1,7 13,2 36,3 22,7
Osakekohtainen tulos, laimentamaton ja
laimennusvaikutuksella oikaistu, euroa 0,10 0,76 2,10 1,31
Konsernin laaja tuloslaskelma
2023 2022 2023 2022
MEUR 1.10.-31.12. 1.10.-31.12. 1.1.-31.12. 1.1.-31.12.
TILIKAUDEN TULOS 1,7 13,2 36,3 22,7
Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi
Muuntoerot 1,0 -0,5 0,0 -1,9
INVESTOINNIT
Alusinvestoinnit -28,8 -14,1
Investoinnit muihin aineettomiin ja aineellisiin hyödykkeisiin -4,5 -0,8
Investoinnit käypään arvoon laajan tuloksen kautta
kirjattaviin rahoitusvaroihin 0,0 -10,6
Pääomasuusmenetelmällä käsiteltävät sijoitukset -3,6 -
Alusten myynti 11,1 18,0
Muiden aineettomien ja aineellisten hyödykkeiden myynti 0,2 0,4
Pitkäaikaisten saamisten muutos -0,6 5,9
Osakkuusyritykseltä saadut osingot 1,7 1,4
Muista yhtiöistä saadut osingot 0,0 0,0
INVESTOINTIEN NETTORAHAVIRTA -24,5 0,2
RAHOITUS
Pitkäaikaisten velkojen nostot - 40,0
Pitkäaikaisten velkojen lyhennykset -36,8 -91,4
Vuokrasopimusvelkojen lyhennykset -2,6 -2,7
Maksetut osingot -6,9 -
RAHOITUKSEN NETTORAHAVIRTA -46,3 -54,1
RAHAVAROJEN MUUTOS -3,7 -25,5
Rahavarat tilikauden alussa 89,0 114,6
RAHAVARAT TILIKAUDEN LOPUSSA 85,3 89,0

Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista
              Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
OMA PÄÄOMA 31.12.2022 1,8 49,7 -3,4 244,3 292,4

TILINPÄÄTÖSTIEDOTTEEN TAMMIKUU-JOULUKUU 2023 LIITETIEDOT

1.     Tilinpäätöksen laadintaperiaatteet

Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IFRS-tilinpäätöksen laadintaperiaatteiden mukaisesti tilinpäätöslyhennelmänä raportointikaudelta noudattaen IAS 34 -standardia.

Tilinpäätöstiedote on laadittu samojen laadintaperiaatteiden, arviointien ja arvostusten mukaan kuin viimeisin tilinpäätös, ellei jäljempänä olevista liitetiedoista muuta ilmene.

Saadut julkiset tuet esitetään tuen luonteen mukaan liiketoiminnan muissa tuotoissa, työsuhde-etuuksissa tai ennakkomaksujen vähennyksinä.

Tilikauden aikana voimaan tulleilla IAS- ja IFRS-raportointistandardien sekä IFRIC-tulkintojen muutoksilla on ollut olennainen vaikutus konsernin tilinpäätöksen vertailulukuihin, koska osakkuusyhtiö Alandia Försäkring Ab on siirtynyt IFRS 17 -standardiin. Se on konsernin omaa pääomaa 31.12.2022, oikaistuna 2,2 miljoonalla eurolla.

Lyhyen juoksuajan omaavien rahavarojen kirjanpitoarvojen katsotaan vastaavan niiden käypiä arvoja. Myyntisaamisten ja muiden saamisten sekä ostovelkojen ja muiden velkojen kirjanpitoarvojen katsotaan vastaavan niiden käypiä arvoja erien lyhytaikaisen luonteen vuoksi. Korollisten velkojen kirjanpitoarvot vastaavat niiden käypiä arvoja.

Yhteisyritys ja omistusyhteysyritys ovat yrityksiä, joissa omistajayhtiöllä on huomattava määräysvalta. Sijoitukset sekä yhteisyritykseen että omistusyhteysyritykseen on kirjattava taseeseen pääomaosuusmenetelmää käyttäen pääomasijoituksena. Konserniin on tullut vuoden aikana uusi yhteisyritys Gotland Alandia Cruises AB sekä omistusyhteysyritys Rederiaktiebolaget Eckerö. Gotland Alandia Cruises AB on Viking Linen ja Gotlandsbolagetin yhdessä omistama yhtiö, jonka tarkoituksena on harjoittaa risteilyliikennettä Birka Gotlandilla. Omistus Rederiaktiebolaget Eckerössä luokiteltiin syksyllä 2023 uudelleen omistusyhteysyritykseksi, kun yhtiön omistusosuus ylitti 20 prosenttia.

Katso liitetieto 12.

Tilinpäätöstiedotetta ei ole tarkistettu.

Pyöristyksistä voi syntyä +/– 0,1 miljoonan euron pyöristyseroja.

2.     Arvioinnit ja oletukset

Laadittaessa konsernitilinpäätöstä IFRS-raportointistandardien mukaisesti yritysjohto joutuu arvioinneissaan ja laskelmissaan turvautumaan tulevaisuuden arviointeihin, joilla on vaikutusta tilinpäätöksessä esitettyjen varojen ja velkojen, tuottojen ja kulujen sekä muun informaation lukuihin. Tilinpäätöksen sisältämät arviot ja oletukset perustuvat johdon parhaaseen näkemykseen tilinpäätöksen julkistamisajankohtana.

Geopoliittinen tilanne ja energian hintojen voimakas vaihtelu vaikuttavat sekä tuloslaskelmaan että taseeseen. On vaikeaa arvioida, kuinka kauan energian hinnat vaihtelevat tällä tavalla ja miten se vaikuttaa Viking Linen tulevaan tulokseen, taloudelliseen asemaan ja kassavirtaan. Toteutumat voivat poiketa tehdyistä arvioinneista ja oletuksista.

Konsernin alusten arvostus on tärkein arviointia vaativa osa-alue. Ulkopuoliset arvioijat tekevät säännöllisesti markkina-arviointeja. Alusten jäännösarvoa ja arvioitua taloudellista vaikutusaikaa tarkastellaan vuosittain, ja niitä korjataan, jos niissä tapahtuu olennaisia muutoksia.

Omistus Rederiaktiebolaget Eckerössä sisältyi 22. marraskuuta 2023 saakka käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattaviin rahoitusvaroihin, mutta sen jälkeen omistus luokiteltiin uudelleen, ja se raportoidaan nyt omistusyhteysyrityksenä pääomaosuusmenetelmän mukaisesti.

Konsernin vuokrasopimuksia arvostettaessa tehdään oletuksia siitä, tuleeko konserni käyttämään mahdollisuutta pidentää sopimusjaksoa tai irtisanoa sopimus. Oletuksia tehdään myös konsernin vuokrasopimusvelan nykyarvolaskelmissa käytettävästä diskonttokorosta. Edellä olevat arvioinnit vaikuttavat konsernin vuokrasopimusvelkojen ja käyttöoikeusomaisuuden suuruuteen sekä myös vuokrasopimusvelkojen lyhennysten ja käyttöoikeusomaisuuden poistojen määrään.

Johdon tekemien arvioiden perusteella tilinpäätöksessä 31. joulukuuta 2023 ei ole tarpeen kirjata merkittäviä arvonalentumisia tuloslaskelmaan.

3.     Riskit ja maksuvalmius

Konsernin rahavarat olivat joulukuun lopussa 85,3 miljoonaa euroa (89,0 milj. euroa). Myönnetyt käyttämättömät luottolimiitit konsernissa olivat 0,1 miljoonaa euroa 31. joulukuuta 2023 (0,1 milj. euroa). Liiketoiminnan nettorahavirta oli 67,1 miljoonaa euroa (28,4 milj. euroa). Investointien nettorahavirta oli –24,5 miljoonaa euroa (0,2 milj. euroa), ja rahoituksen nettorahavirta oli –46,3 miljoonaa euroa (–54,1 milj. euroa).

Viking Line ja Gotlandsbolaget perustivat elokuussa 2023 yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä Birka Gotlandilla Tukholmasta Maarianhaminaan ja Tukholmasta Maarianhaminan kautta Visbyhyn. Gotlandsbolaget osti maaliskuussa 2023 Birka Stockholmin 38 miljoonan euron kauppahinnalla. Elokuussa 2023 Gotlandsbolaget myi Viking Linelle 50 prosenttia aluksesta 19 miljoonalla eurolla, mikä rahoitettiin Viking Linen käteisvaroista. Alus on saanut uudeksi nimekseen Birka Gotland.

Vertailukauden aikana tehtiin 40,0 miljoonan euron luottojärjestely, ja samaan aikaan maksettiin takaisin neljä yhteensä 33,0 miljoonan euron lainajärjestelyä. Vertailukaudella päättyivät myös vuonna 2020 otettujen maksuvalmiuslainojen valtiontakaukset, minkä johdosta Viking Line vapautui valtiontakausten ehtojen mukaisista rajoituksista. Syksyllä 2022 maksettiin takaisin ajalla 1.7.2020–31.1.2022 erääntyneet yhteensä 29,8 miljoonan euron lainanlyhennykset, joiden lykkäyksestä oli sovittu vuosina 2020–2021 Finnvera Oyj:n ja Suomen Vientiluotto Oy:n kanssa.

Suurin osa konsernin lainasopimuksista sisältää markkinaehtoisia lainakovenantteja. Lainasopimusten taloudelliset kovenantit koostuvat rahavarojen ja omavaraisuusasteen vähimmäisvaatimuksista sekä konsernin kokonaisnettorahavelkojen enimmäistasosta suhteessa käyttökatteeseen. Lainakovenantit olivat asetettujen vaatimusten mukaisia kauden aikana.

Yhtiöllä oli vuonna 2022 rahoittajiensa kanssa sopimus kovenanttiehdon kokonaisnettorahavelat suhteessa käyttökatteeseen soveltamista koskevasta poikkeuksesta. Kovenantti pysyi sovituissa rajoissa tällä kaudella.

Yrityksen kyky täyttää olemassa olevien rahoitussopimusten vaatimukset riippuu sen kyvystä tuottaa kassavirtaa toiminnastaan, mikä puolestaan riippuu osittain tekijöistä, jotka eivät ole yhtiön hallinnassa. Jos geopoliittinen tilanne pahenee ja energian hinnat nousevat olennaisesti kuten vuonna 2022, vaarana on, ettei yhtiö pysty tuottamaan riittävästi kassavirtaa tai saamaan lisärahoitusta rahoitussopimusten mukaisten velvoitteidensa täyttämiseksi.

Merenkulku kuuluu 1. tammikuuta 2024 alkaen EU:n kasvihuonekaasujen päästökauppajärjestelmään. Päästökauppajärjestelmä on yksi EU:n keinoista sen omien ilmastotavoitteiden saavuttamiseen ja Pariisin sopimuksen mukaisten kansainvälisten sitoumusten noudattamiseen. Viking Line on velvollinen luovuttamaan 1. tammikuuta 2024 alkaen laivaston kasvihuonekaasupäästöjen päästöoikeudet asianomaiselle valvontaviranomaiselle. Päästöoikeudet on luovutettava ensimmäisen kerran viimeistään 30. syyskuuta 2025. Viking Line on alkanut hankkia päästöoikeuksia hintariskin pienentämiseksi. Päästöoikeuksien omistus sitoo pääomaa ja vaikuttaa kielteisesti maksuvalmiuteen.

Viking Linen toimintaan kohdistuu erilaisia ja erisuuruisia riskejä, jotka vaikuttavat toimintaan, taloudellisiin tuloksiin sekä yrityksen kykyyn täyttää tietyt sosiaaliset ja ympäristöön liittyvät tavoitteet. Nämä riskit on jaettu neljään luokkaan: strategiset riskit, operatiiviset riskit, vahinkoriskit ja taloudelliset riskit. Geopoliittiset riskit ovat kasvaneet jossain määrin vuoden aikana.

Rahoitusvelkojen tulevat kassavirrat 31.12.2023:

Rahoitusvelkojen tulevat rahavirrat

7,2

26,1

4.     Segmentti-informaatio

Konsernin liikevaihto pieneni 0,7 prosenttia, ja matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 0,4 prosenttia.

Jakamaton

3,2

2,9

5.     Liiketoiminnan muut tuotot

Konserni sai vertailukaudella Traficomilta julkisen palvelun velvoitteeseen liittyvää tukea konsernin aluksille reiteillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma ja Maarianhamina–Kapellskär. Lisäksi se sai 2,1 miljoonaa euroa tukea kattamattomiin kiinteisiin kustannuksiin. Tuet esitetään julkisina tukina liiketoiminnan muissa tuotoissa.

Vertailukaudella myytiin ja toimitettiin Amorella, millä oli 15,0 miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen.

Julkiset tuet

7,8

Vuokratuotot kiinteistöistä

Myyntivoitot

8,7

Vakuutuskorvaukset, haverit

0,8

Muut tuotot

24,1

6.     Työsuhde-etuude

Viking XPRS siirrettiin kauden aikana Viron lipun alta Suomen lipun alle. Lipunvaihdosta lähtien aluksella työskentelee konsernin omaa henkilökuntaa. Aluksen ollessa Viron lipun alla palvelut ostettiin työvoiman vuokrausyritykseltä.

Vertailukaudella osa meri- ja maahenkilöstöstä oli lomautettuna.

Palkat

11,8

12,3

10. Tuloverot

Konsernilla oli 31. joulukuuta 2023 laskennallisia verovelkoja yhteensä 45,2 miljoonaa euroa. Näistä 46,0 miljoonaa euroa koskee laskennallisia verovelkoja ja 0,8 miljoonaa euroa laskennallisia verosaamisia. Verotuksessa vahvistetut tappiot toimintavuodelta 2020 voidaan vähentää 10 vuoden aikana. Jäljelle jäänyt osuus tappioista on käytetty vuoden aikana, eikä vahvistettuja tappioita enää ole.

Laskennalliset verovelat

Kirjanpidon ja verotuksen arvojen erot koskien aineellisia käyttö-omaisuuhyödykkeitä

Tappiot verotuksessa

Muut väliaikaiset erot

1.1.2023

37,0

36,1

Muuntoerot

Kirjattu tuloslaskelmaan

8,0

1,1

Kirjattu suoraan omaan pääomaan

31.12.2023

45,1

45,2

11. Arvonalentumistestaus

Aineettomien ja aineellisten hyödykkeiden kirjanpitoarvot ovat säännönmukaisen tarkastelun kohteena sen havaitsemiseksi, onko ulkoisia tai sisäisiä viitteitä jonkin omaisuuserän arvon alentumisesta. Jos jonkin omaisuuserän osalta havaitaan tällaisia viitteitä, silloin määritellään kyseisen erän kerrytettävissä oleva rahamäärä. Konsernin alusten arvostus on yksi tärkeimmistä arviointia vaativista osa-alueista.

Johto on myös arvioinut, ettei konsernin muiden pitkäaikaisten varojen arvonalentumiskirjaukseen ole tarvetta.

12. Pääomaosuusmenetelmällä käsiteltävät sijoitukset

Viking Line Abp:n omistukset Alandia Försäkring Abp:ssä ja Alandia Holding Abp:ssä tuottivat toimintavuoden aikana –1,6 miljoonaa euroa. Alandia Försäkring Abp:stä tilikaudella saatu 1,7 miljoonan euron osinko johtaa konsernin osalta vain positiiviseen kassavirtaan IAS 28.10 -standardin mukaisesti.

Viking Line Abp:n omistusosuus Rederiaktiebolaget Eckeröstä on 22. marraskuuta alkaen ollut yli 20 prosenttia, minkä vuoksi Rederiaktiebolaget Eckerö raportoidaan siitä lähtien omistusyhteysyrityksenä pääomaosuusmenetelmän mukaisesti. Pääomaosuusmenetelmään siirtymisestä syntyi 2,5 miljoonan euron positiivinen tulosvaikutus. Rederiaktiebolaget Eckerön joulukuun luvut eivät olleet saatavilla tilinpäätöstä laadittaessa, minkä vuoksi Viking Line ei ole kirjannut tulososuutta. Vaikutuksen arvioidaan olevan epäolennainen Viking Linen kannalta.

Viking Line ja Gotlandsbolaget ilmoittivat 9. elokuuta 2023 perustavansa Gotland Alandia Cruises AB -nimisen yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä Birka Gotlandilla. Viking Line omistaa yhteisyrityksestä 50 prosenttia, minkä vuoksi yritys raportoidaan yhteisyrityksenä. Viking Linen sijoitus on tuottanut –1,5 miljoonaa euroa ajalla 9. elokuuta–31. joulukuuta.

13.  Myyntisaamiset ja muut saamiset

Myyntisaamiset arvostetaan jaksotettuun hankintamenoon IFRS 9:n mukaisesti. Myyntisaamisten ja muiden saamisten kirjanpitoarvojen katsotaan vastaavan niiden käypiä arvoja erien lyhytaikaisen luonteen perusteella.

14. Myytävänä olevat pitkäaikaiset omaisuuserät

Myytävänä oleviin pitkäaikaisiin omaisuuseriin 31. joulukuuta 2022 kuului Rosella, jonka myynnistä Viking Line Abp oli sopinut. Alus luovutettiin ostajalle 17. tammikuuta 2023.

15. Annetut vakuudet ja vastuusitoumukset

31.12.2023

31.12.2022

Vastuusitoumukset 1)

Omasta puolesta annetut vakuudet 2)

Muut sitoumukset, joita ei ole kirjattu kirjanpitoon 3)

2,8

3,2

1) Koskee lainoja ja limiittejä, joiden vakuudeksi on annettu alus-, kiinteistö- ja yrityskiinnityksiä, sekä muita vastuita, joita ei ole merkitty taseeseen ja jotka on katettu laitos- ja yrityskiinnityksillä.

2) Koskee alus-, yritys- ja laitoskiinnityksiä.

3) Alandia Holding Ab on sijoitetun pääoman lisäksi ottanut lainan Alandia Försäkring Abp:n osakkeiden ostamisen rahoittamiseksi. Viking Line Abp on osakassopimuksella sitoutunut sijoittamaan omistussuhteen mukaisesti rahavaroja Alandia Holding Ab:lle, jos Alandia Holding Ab tarvitsee varoja lainan lyhennyksiin.

16. Tilinpäätöspäivän jälkeiset tapahtumat

TJ Jan Hanses