Viking Line lahjoitti 70 000 euroa Itämeren suojeluunOnnistunut muovipussikampanja jatkuu tänäkin vuonna

Viking Line on lahjoittanut 70 000 euroa Itämeren suojelemiseksi. Lahjoitus, joka osoitettiin ympäristöjärjestöille Suomessa ja Ruotsissa, on kerätty muovipussien myynnistä Viking Linen laivoilla. Lahjoitetut varat käytetään muun muassa tiedotuskampanjoihin sekä jäteasemien ja käymälöiden ylläpitoon saaristossa.

Viking Linen onnistunut muovipussikampanja ympäristön suojelemiseksi jatkuu myös tänä vuonna. Kampanjassa osa laivojen tax-free-kauppojen muovipussimyynnin tuotoista lahjoitetaan Itämeren ympäristötyölle. Vuoden 2015 kampanjan avulla Viking Line jakoi yhteensä 70 000 euroa kahdelle ympäristöjärjestölle. Suomalainen Pidä Saaristo Siistinä ja ruotsalainen Håll Sverige Rent saivat kumpikin 35 000 euroa.

– Teemme konkreettisesti työtä roskaamisen ja rehevöitymisen vähentämiseksi Itämeressä. Viking Linen lahjoituksesta on suuri apu, ja rahoilla ylläpidämme muun muassa jäteasemia ja käymälöitä saaristossa, kertoo Pidä Saaristo Siistinä -järjestön pääsihteeri Aija Kaski.

Itämeren toisella puolella Håll Sverige Rent on muun muassa nostanut esille ongelmat, jotka liittyvät meren pohjaan vajonneista kalaverkoista eli niin sanotuista haamupyydyksistä. Tänä vuonna järjestö panostaa esimerkiksi suureen kampanjaan merten roskaamisen ongelmista.

– On positiivista, että Viking Line ottaa maksun muovipusseista. Pusseissa olevan logomme kautta haluamme muistuttaa matkustajia siitä, että meri tarvitsee suojelua ja että on olemassa järjestöjä, jotka tekevät tätä työtä, sanoo Håll Sverige Rent -järjestön toimitusjohtaja Johanna Ragnartz.

Viking Line painottaa, että yhteistyö suoraan ympäristöjärjestöjen kanssa on hedelmällistä, koska ne tekevät määrätietoisesti työtä näkyvien tulosten aikaansaamiseksi lähiympäristössä.

– Viking Linen laivat kulkevat päivittäin saaristossa, ja haluamme kantaa ympäristövastuumme monella eri tasolla. Omien satsauksemme lisäksi haluamme tukea niitä järjestöjä, jotka työskentelevät saariston suojelemiseksi, kertoo Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Muovipussikampanja alkoi keväällä 2014, ja jo viime vuonna Viking Line lahjoitti 50 000 euroa kahdelle ympäristöjärjestölle. Tax-free-pussit valmistetaan kierrätetystä muovista, ja ne ovat tänä vuonna saaneet uuden ulkoasun.

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja, Corporate Communications, johanna.boijer@vikingline.com, +358 18 277 48

Aija Kaski, pääsihteeri, Pidä Saaristo Siistinä ry, aija.kaski@pssry.fi, +358 40 5287145
Johanna Ragnartz, toimitusjohtaja, Stiftelsen Håll Sverige Rent,
johanna.ragnartz@hsr.se, +46 76 941 01 89