VIKING LINE TILAA UUDEN ALUKSEN

Viking Line Abp                   PÖRSSITIEDOTE             22.12.2010, klo. 10.00

VIKING LINE TILAA UUDEN ALUKSEN

Viking Line Abp:n ja STX Finland Oy:n välinen laivanrakennussopimus astuu voimaan tänään, kun molemmat osapuolet sopivat sopimusehdoista. Yksi ehdoista koski ympäristötukea, josta liikenne- ja viestintäministeriö päätti eilen. Tuen maksaminen edellyttää, että Euroopan unionin komissio hyväksyy tukiohjelman ja Viking Line Abp:n tukihakemuksen. 25. lokakuuta 2010 allekirjoitettu aiesopimus saatetaan näin voimaan. Sopimus sisältää option toisesta laivasta. Investointi on noin 240 miljoonan euron arvoinen.

Alus rakennetaan Turun-telakalla, ja se tulee Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitille. Laivan arvioidaan valmistuvan vuoden 2013 alussa. Uusi laiva on noin 214 metriä pitkä ja sen bruttovetoisuus on 57 000. Jääluokka on 1 A Super. Alus on suunniteltu 2800 matkustajalle ja sitä operoi 200 hengen miehistö. Matkustajahyttejä tässä innovatiivisia ja uusia ratkaisuja sisältävässä laivassa on 880. Aluksessa on rekkakaistoja 1275 metriä, ja henkilöautoille on tilaa noin 500 metriä erillisellä autokannella. Lisätilaa henkilöautoille löytyy alas laskettavilta autotasoilta.

Kyseessä on aivan uuden sukupolven alus, jonka suunnittelussa on korostettu ympäristöä säästäviä ratkaisuja sekä matkustamisen mukavuutta ja elämyksellisyyttä. Viking Linen haluaa uuden laivan myötä tarjota tulevaisuudessakin asiakkailleen mukavia matkustuskokemuksia.

”Olemme kiitollisia hankkeemme saamasta, monien eri yhteistyökumppaneiden ja -tahojen tuesta sekä erityisen iloisia siitä, että pystymme näin joulun alla lupaamaan uutta työtä tuhansille ihmisille Turun seudulla”, sanoo toimitusjohtaja Mikael Backman Viking Linelta.

Uuden risteilijän rakentaminen merkitsee telakkayhtiölle noin 2 600 henkilötyövuotta.

VIKING LINE ABP

Mikael Backman