Viking Line toteuttaa vihreän käytävän yhdessä Tukholman Satamien ja Turun Sataman kanssa

Viking Line, Tukholman Satamat ja Turun Satama ovat 6. helmikuuta 2024 allekirjoittaneet Memorandum of Understanding -asiakirjan vihreän merenkulkukäytävän toteuttamisesta Turun ja Tukholman välille. Tavoitteena on, että käytävä on kokonaan fossiilivapaa viimeistään vuonna 2035.

Kumppanuus tulee toimimaan innovatiivisena alustana, jonka avulla kehitetään skaalautuvia ratkaisuja fossiilisista polttoaineista luopumiseen ja mahdollistetaan vihreä merenkulku Turun ja Tukholman välillä.

– Viking Line on varustamo, jolla on juuret herkässä saaristossa. Itämeren suojelu ja säilyttäminen on osa DNA:tamme. Olemme kunnianhimoisia alan edelläkävijöitä ja ylpeitä ottaessamme tämän askeleen yhdessä Tukholman Satamien ja Turun Sataman kanssa kohti täysin fossiilivapaita risteilyjä ja kuljetuksia tärkeällä Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin yhdistävällä reitillä, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Memorandum of Understanding -asiakirjan allekirjoittamisella tänään virallistettu Viking Linen, Tukholman Satamien ja Turun Sataman välinen hanke ja kumppanuus muodostavat vihreän käytävän sekä Ruotsin että Suomen vahvistaman Clydebank-julistuksen mukaisesti. Tämä sitoumus on huomattavasti EU:n Fit for 55 -ilmastopaketin määräaikaa edellä.

– Ilmastonmuutokset tapahtuvat tässä ja nyt, ja siksi on tärkeämpää kuin koskaan ottaa konkreettisia askeleita kohti siirtymää. Tiedämme, että kuljetukset täytyy hoitaa junalla tai laivalla auton ja lentämisen sijaan, ja vihreällä merenkululla on iso rooli kuljetussektorin ilmastosiirtymässä, sanoo Tukholman Satamista vastaava kunnanneuvos Clara Lindblom (vas).

– Ympäristötyö on aina ollut kaiken toimintamme keskiössä. Turun Satama sijaitsee keskellä erittäin herkkää saaristoa, minkä takia meillä on vastuu kunnioittaa aina ympäristöä päivittäisessä toiminnassamme. Vuonna 2023 allekirjoitimme Turun kaupungin ympäristösopimuksen, jonka tavoitteena on, että kaupunki on hiilineutraali vuonna 2029. Teemme systemaattisesti töitä tavoitteen saavuttamiseksi, ja siksi tämä pöytäkirja vihreän käytävän kehittämisestä Turun ja Tukholman välille on meille luonnollinen askel, sanoo Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm.

Yhteistyössä tullaan ottamaan huomioon myös käynnissä olevan Decatrip-hankkeen tuottamat edistysaskeleet ja ratkaisut. Siinä yhteistyötä tekevät Viking Line, Rauma Marine Constructions, Åbo Akademi ja Kempower. Hankkeen edetessä osapuolet tulevat vähentämään hiilidioksidipäästöjään ja toimimaan täysin fossiilivapaan käytävän hyväksi. Yhteistyötä voidaan pitkällä aikavälillä laajentaa sisältämään tärkeimpiä sidosryhmiä merenkulkualalla, mukaan lukien tavaran omistajia ja huolintaliikkeitä. Sopimus allekirjoitettiin 6. helmikuuta 2024 Tukholman kaupungintalolla.

Lisätiedot:

Jan Hanses, toimitusjohtaja, toimitusjohtaja, Viking Line Abp

jan.hanses@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja, Viking Line Abp

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

– Viking Line on varustamo, jolla on juuret herkässä saaristossa. Itämeren suojelu ja säilyttäminen on osa DNA:tamme. Olemme kunnianhimoisia alan edelläkävijöitä ja ylpeitä ottaessamme tämän askeleen yhdessä Tukholman Satamien ja Turun Sataman kanssa kohti täysin fossiilivapaita risteilyjä ja kuljetuksia tärkeällä Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin yhdistävällä reitillä.
Jan Hanses, Viking Linen toimitusjohtaja
– Ympäristötyö on aina ollut kaiken toimintamme keskiössä. Turun Satama sijaitsee keskellä erittäin herkkää saaristoa, minkä takia meillä on vastuu kunnioittaa aina ympäristöä päivittäisessä toiminnassamme. Vuonna 2023 allekirjoitimme Turun kaupungin ympäristösopimuksen, jonka tavoitteena on, että kaupunki on hiilineutraali vuonna 2029. Teemme systemaattisesti töitä tavoitteen saavuttamiseksi, ja siksi tämä pöytäkirja vihreän käytävän kehittämisestä Turun ja Tukholman välille on meille luonnollinen askel.
Erik Söderholm, Turun Sataman toimitusjohtaja