Viking Linella ennätysten vuosi 2017

Matkustajamäärä Viking Linen laivoilla vuonna 2017 oli yhteensä 6 881 149 (6 502 191), eli lisäystä edellisvuodesta oli lähes 6 prosenttia. Luku on Viking Linen historian suurin. Rahtiyksiköitä kuljetettiin 127 668 (131 918) ja henkilöautoja 762 253 (682 194). Myös henkilöautojen määrässä saavutettiin uusi ennätys. Matkustajaliikenteen kasvu oli suurinta Helsinki–Tallinna-reitillä, jossa kapasiteettia lisättiin huhti–lokakuussa. Matkustajamäärä kasvoi 15,7 prosenttia ja oli 2 341 440.

Liikenne eri reiteillä

Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä M/S Viking Gracen ja M/S Amorellan matkustajamäärä oli 1 885 643 (1 884 441) eli 0,1 prosenttia edellisvuotta enemmän.

M/S Mariellan ja M/S Gabriellan liikennöimällä Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä matkusti vuoden aikana 1 036 559 (994 046) matkustajaa. Kasvua oli 4,3 prosenttia.

Kasvu oli suurinta Helsinki–Tallinna-reitillä, jolla Viking Line tarjosi kesällä 12 päivittäistä lähtöä. Viking XPRS:n lisäksi reitillä liikennöivät heinäkuussa Mariella ja Gabriella. Sen lisäksi Viking Line vastasi suureen kysyntään tuomalla linjalle uuden aluksen Viking FSTR eli Faster, joka liikennöi reitillä 10.4.–15.10. Yhteensä Viking Line kuljetti tällä reitillä vuoden aikana 2 341 440 (2 023 119) matkustajaa. Kasvua oli 15,7 prosenttia.

(Kesällä Mariellalla/Gabriellalla Tukholmasta/Maarianhaminasta suoraan Tallinnaan matkusti 4 549 matkustajaa.)

Maarianhamina–Kapellskär-lyhytreitillä Ahvenanmeren yli M/S Rosellan matkustajamäärä kasvoi 3,1 prosenttia ja oli 722 269 (700 227).

Matkustajamäärä M/S Viking Cinderellan Tukholmasta lähtevillä risteilyillä oli 890 689 (891 212). Määrä väheni 0,1 %, koska liikennöintipäiviä oli vähemmän kuin edellisenä vuonna.

- Asiakkaat ovat hyötyneet kasvaneesta kapasiteetistamme vuoden aikana, ja lisäksi hintakilpailusta on ollut merkittävää etua matkustajillemme, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Jan Hanses, toimitusjohtaja, jan.hanses@vikingline.com, puh. +358 18 27000

Peter Hellgren, varatoimitusjohtaja, myynti ja markkinointi, peter.hellgren@vikingline.com, puh. +46 (0)8 452 4100

Kaj Takolander, VP, myynti ja markkinointi, (Suomi, Viro, Venäjä), kaj.takolander@vikingline.com, puh. +358 (0)9 12351

Kenneth Gustavsson, VP, myynti ja markkinointi, (Ruotsi, International), kenneth.Gustavsson@vikingline.com, puh. +46 (0)8 452 4100

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Avainsanat:

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses