Viking Linella vakaa vuosi

Viking Linen matkustajamäärä vuonna 2015 oli 6 568 684 (6 610 146); laskua edellisvuodesta oli 0,6 prosenttia. Kesän laajennettu liikenne Helsingistä Tallinnaan Mariellalla ja Gabriellalla toteutettiin toisena vuonna peräkkäin, mutta viime vuoden liikennöintijakso oli lyhyempi. Mariellan telakointi ja perusparannus huhtikuussa vähensivät myös vuoden liikennöintipäiviä. Rahtimäärät kasvoivat edelleen. Rahtiyksiköitä kuljetettiin 133 363 kpl, mikä oli 3 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Aluksillamme tehtiin viime vuonna lähemmäs 6,6 miljoonaa matkaa, mikä on ilahduttavaa. Se osoittaa, että nautimme asiakkaidemme luottamusta. Viking Linella on ollut liikenteen osalta vakaa vuosi huolimatta lähialueiden heikosta talouskasvusta. Suomen talous kehittyy negatiivisesti, kun taas Ruotsissa on suhteellisen vakaata, ja se lasketaan Euroopan vahvimmin kasvaviin talouksiin. Venäjän taloustilanteella on ollut negatiivisia seurauksia matkailuelinkeinolle, ja venäläisten matkustajien osuus on pienentynyt. Samaan aikaan olemme panneet merkille kasvaneen kiinnostuksen palveluitamme kohtaan muualla Euroopassa sekä Aasiassa. Markkinat ovat vakaat, mutta kilpailu on kovaa, ja lyhyempien matkojen kysyntä kasvaa jatkuvasti, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Liikenne eri reiteillä

Helsinki–Tallinna-reitin matkustajamäärä oli viime vuonna 1 991 072 (2 025 583). Viking XPRS:n lisäksi myös Mariella ja Gabriella liikennöivät linjalla lisävuoroja kesän aikana. Matkustajamäärien pieneneminen 1,7 prosenttia vuodesta 2014 selittyy lisävuorojen vähäisemmillä liikennöintipäivillä edellisvuoteen verrattuna.

Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä matkustajamäärät kasvoivat. Matkustajamäärä Viking Gracella ja Amorellalla oli 1 939 807 (1 935 958). Viking Line on tällä reitillä markkinajohtaja yli 58 prosentin osuudella.

Mariellan ja Gabriellan liikennöimällä Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä matkustajamäärä väheni ja oli 1 021 145 (1 063 027). Syynä oli mm. Mariellan telakointi huhtikuussa sekä venäläisten matkustajien pienentynyt määrä.

Matkustajamäärä Viking Cinderellalla, joka tekee risteilyjä Tukholmasta Maarianhaminaan, kasvoi peräti 7 prosenttia eli 60 086 matkustajalla ja oli 919 087 (859 001). Kasvu johtui isosta telakoinnista tammikuussa 2014 sekä markkinaosuuksien positiivisesta kehityksestä.

Lyhyellä Ahvenanmeren ylittävällä Maarianhamina–Kapellskär-reitillä liikennöivän Rosellan matkustajamäärä oli 687 369 (706 578). Vähenemiseen vaikutti vuorojen pienempi määrä vuoden aikana.

Suotuisa kesä

Kesäkuun kylmän sään takia kesä alkoi heikosti, mutta heinä- ja elokuussa matkustajamäärät kasvoivat voimakkaasti. Kesä–elokuussa punavalkoisilla laivoilla kulki reilut 2,3 miljoonaa matkustajaa. Kaikkien aikojen ennätys tehtiin heinäkuussa, kun Viking Linen matkustajamäärä kaikilla reiteillä nousi ennätyslukemaan 945 343, mikä on 20 519 enemmän kuin vastaava ennätys vuodelta 2014. Korkeasesongilla on ratkaiseva merkitys koko vuoden taloudelliselle tulokselle.

On-line-myynti kasvaa

Toukokuussa Viking Linen verkkosivuilla otettiin käyttöön uusi varausjärjestelmä. Tavoitteena oli luoda mobiililaitteissa toimiva ja joustava järjestelmä, koska useimmat matkustajat varaavat matkansa sähköisesti. Yksittäisten matkustajien uusien on-line-varausten osuus kasvoi vuoden aikana noin 5 prosenttia ja on nyt yli 70 prosenttia.

Konsernin tilinpäätöstiedote tilikaudelta 2015 julkaistaan 23. helmikuuta 2016.

Jan Hanses, Toimitusjohtaja, jan.hanses@vikingline.com, puh. +358 (0)18 270 00

Johanna Boijer-Svahnström, Tiedotusjohtaja, Corporate Communications, johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 (0)18 270 00.

Viking Line Abp

Johanna Boijer-Svahnström