Viking Linesta nelimastoisen Pommern-parkin Platinum-partneri

Nelimastoinen parkki Pommern on mahtava näky Maarianhaminan Västrahamnissa. Syyskuussa 2016 alus suljettiin isompaa remonttia varten ja mittava kunnostustyö alkoi. Työ käsittää pääkannen uusimisen, allastelakan rakentamisen aluksen ympärille sekä aivan uusia elämyksiä laivassa vieraileville. Viking Line on päättänyt tukea hanketta 150 000 eurolla, mikä tekee siitä projektin suurimman sponsorin eli Platinum-partnerin.

-          Kun turisteilta kysyy, mitä he tietävät Ahvenanmaasta, he nimeävät usein Pommernin. Näemme aluksen restauroinnin koko Ahvenanmaan matkailuelinkeinon profiiliprojektina. Pommernin toiminta on lähellä sydäntämme, ja se että laiva on samassa satamassa, johon me liikennöimme, luo ylimääräisen positiivisen ulottuvuuden. Se on ensimmäinen asia, jonka matkustajamme näkevät Ahvenanmaalla, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Pommern aukeaa jälleen yleisölle vuonna 2018

Alus on laiturissa lähellä Ahvenanmaan merenkulkumuseota, joka avattiin uudelleen huhtikuussa 2012 oltuaan suljettuna suuren korjaus- ja lisärakentamisen takia. Toukokuussa 2016 Suomen museoliitto nimesi Ahvenanmaan merenkulkumuseon Vuoden museoksi Suomessa.

Pommern avautuu suurelle yleisölle jälleen vuonna 2018 konseptilla Pommern – 100 dagar under segel. Näyttely herättää aluksen henkiin ja nostaa esiin miehistön omat kertomukset. Siitä tulee jännittävä elämys, jossa kävijät saavat löytää ja kokea Pommernin tarinat kaikilla aisteillaan. Vallankumouksellinen valo- ja äänitekniikka tekevät kokemuksesta autenttisen ja vievät kävijät lähemmäs historiaa kuin koskaan aikaisemmin. Vaihtuva säätila voidaan lavastaa uuden tekniikan avulla, tyvenestä navakkaan tuuleen ja myrskyyn asti. Uusi konsepti nostaa Pommernin maailman historiallisten alusten kärkijoukkoon.

-          Viking Linen päätös lähteä Platinum-partneriksemme merkitsee meille todella paljon. Se antaa meille mahdollisuuden toteuttaa korkealle asetetut tavoitteemme uudesta kävijäelämyksestä Pommernilla. Viking Line on iso toimija sekä merenkulku- että matkailualalla. Sitoutumisellaan Viking Line osoittaa luottavansa meihin ja projektiimme. Se rohkaisee meitä jatkamaan työtä, sanoo museonjohtaja Hanna Hagmark-Cooper.

Ahvenanmaan merenkulkumuseon säätiö vastaa Pommernin hoidosta.

Lisätiedot:

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja, Viking Line Abp, puh. +358 (0)18 27 000, www.vikingline.com

Hanna Hagmark-Cooper, museonjohtaja, Ahvenanmaan merenkulkumuseo, puh. +358 (0)18 19 930, info@sjofartsmuseum.ax

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Avainsanat:

Jan Hanses, toimitusjohtaja, Viking LIne