• Viking Line Abp/

Voinhakureissuista yksilöllisiin risteilyelämyksiin – Viking Line on yhdistänyt Helsingin ja Tukholman keskustat jo 50 vuotta

Viking Linen Helsinki–Tukholma-linja käynnistyi keskellä öljykriisiä mutta sai silti lentävän lähdön. Nyt jo 45 miljoonaa matkustajaa palvellut linja on ollut mukana luomassa Suomeen ensin loma- ja sitten elämysteollisuutta. ”Helsingin turismille, elinvoimaisuudelle ja houkuttelevuudelle pääkaupunkien keskustat yhdistävä merireitti on erittäin merkittävä”, pormestari Juhana Vartiainen sanoo.

Viking Linen liikenne Helsingissä alkoi heinäkuussa 1974, kun Viking 5 suuntasi ensimmäistä kertaa Katajanokan laiturista kohti Tukholman Stadsgårdshamnia. Samalla avautui reitti pääkaupunkien keskustojen välille.

”Liikenne keskustasta keskustaan oli kilpailuetumme jo silloin, ja sitä se on edelleen. Helsingin-linjastamme tuli heti ensimmäisinä vuosinaan suuri menestys. Ruotsi oli vielä 1970-luvulla suomalaisille eksoottinen paikka, josta haettiin läntisiä vaikutteita sekä voita ja sokeria. Verovapaata alkoholia, tupakkaa ja makeisia sai ostaa laivojen tax-free-kioskeista. Nykyään linja palvelee ensisijaisesti matkustajia, jotka haluavat nauttia sekä risteilyelämyksestä että aina trendikkäästä Tukholmasta”, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo.

Viiden vuosikymmenen aikana Helsingin-linja on palvellut 45 miljoonaa matkustajaa ja ollut näin merkittävä osa Helsingin matkailua. Nykyään noin kolmannes reitin matkustajista on kaupunkiin päiväksi piipahtavia ruotsalaisia. Myös kansainvälisten turistien osuus on jälleen kasvussa, ja hyvien laivayhteyksien tarjoama mahdollisuus kokea myös Tukholma ja Tallinna on Helsingille tärkeä matkailuvaltti.

”Säännöllinen matkustaja- ja risteilyliikenne Helsingin ja Tukholman välillä on erittäin merkittävä Helsingin turismille, elinvoimaisuudelle ja houkuttelevuudelle. Helsingin ja Tukholman välinen kanssakäyminen vahvistaa myös pääkaupunkien välistä kulttuurista sidettä. Ja moni meistä on reissannut työasioissa Punaisilla laivoilla molempiin suuntiin!” Helsingin pormestari Juhana Vartiainen sanoo.

Öljykriisistä kulutusjuhlan vuosiin

Helsinki–Tukholma-reitin perustamisvuosiin osui suuria yhteiskunnallisia murroksia: siirtolaisuus Ruotsiin oli huippulukemissa 1970-luvun alussa, mutta vuoden 1973 öljykriisi romahdutti sen.

”Olimme suunnanneet palvelumme 1970-luvun alussa ensisijaisesti Ruotsiin muuttaville perheille, joita kuljetimme edullisesti ja nopeasti lahden toiselle puolelle. Öljykriisi romahdutti massamuuton, ja siirryimme kuljetusteollisuudesta lomateollisuuden aikaan. Kaupungistumisen myötä pääkaupunkiseudulle muuttaneet perheet alkoivat haluta lomillaan Ruotsiin, ja uusi reittimme Helsingistä Tukholmaan vastasi tähän uuteen kysyntään. Seisova pöytä, viihde ja ostokset tulivat osaksi laivamatkaa. Syntyi risteilyn käsite, ja autolauttojen sijaan aloimme puhua risteilijöistä”, Viking Linella 40 vuotta markkinointia johtanut Risto Peltola kertoo.

Suomen talouden ja risteilyjen suosion kasvaessa Viking Line toi 1980-luvun alussa linjalle uuden alusparin Viking Sagan ja Viking Songin. Ne tarjosivat ensimmäistä kertaa hyttipaikan jokaiselle matkustajalle. Jo vuonna 1985 Wärtsilän Pernon telakalla laskettiin vesille linjan seuraava uutuus M/S Mariella, varustamon ensimmäinen todellinen loistoristeilijä. Sen pariksi valmistui seuraavana vuonna sisaralus Olympia.

”Mariellalla ja Olympialla kaikki oli uutta: Oli gourmetravintoloita ja huippuviihdettä. Oli äyriäisiä ja akvaario, josta saattoi valita hummerinsa. Oli paljon teemaviikkoja: Indonesian-viikot, Unkarin-viikot ja Kreikan-viikot, jotka tarjosivat eksotiikkaa vielä varsin vähän matkustaville suomalaisille. Mariellan ensimmäisinä kesäkuukausina matkustajamäärä Helsingin-liikenteessämme kasvoi lähes kolmanneksella”, Johanna Boijer-Svahnström kertoo.

Vielä 1980-luvun lopulla Helsingin-linjalle lanseerattiin niin ikään Pernossa rakennettu Cinderella, joka oli entisestään paranneltu ja isompi versio edeltäjistään. Siitä tuli legendaarinen viihdelaiva, joka keräsi estradilleen tähtiartisteja Paula Koivuniemestä ja Dannystä Toto Cutugnoon ja Ricky Martiniin.

”1990-luvulla siirryimme lomateollisuudesta elämysteollisuuteen, jossa painottuivat viihde ja sosiaalisten kontaktien luominen. Yksin asuvien määrä Suomessa ja Ruotsissa kasvoi jatkuvasti, ja sinkuista tuli Cinderellan viihderisteilyjen tärkein kohderyhmä”, Risto Peltola sanoo.

Suomen lipun alle siirtynyt Cinderella palautti päivittäiset lähdöt

Viimeisin suuri mullistus reitillä koettiin keväällä 2020, kun koronapandemia pysäytti Helsingin ja Tukholman välisen laivaliikenteen tyystin. Ensimmäisenä linjalle palasi Viking Linen Gabriella heinäkuussa 2021 – lähes puolentoista vuoden tauon jälkeen.

Päivittäistä Viking Linen liikenne Helsingin ja Tukholman välillä on ollut jälleen tämän vuoden maaliskuun alusta lähtien, kun 20 vuotta Ruotsissa risteillyt Cinderella siirtyi takaisin Suomen lipun alle ja palasi alkuperäiselle laituripaikalleen Katajanokalle.

”Viime vuodet ovat olleet poikkeuksellisia, ja oli hienoa saada Cinderella takaisin Helsinkiin juuri reitin 50-vuotisjuhlavuonna. Investoimme aluksen uudistuksiin yhdeksän miljoonaa euroa, ja asiakkaamme ovat ottaneet Cinderellan innostuneesti vastaan. Turun-linjan rinnalla päivittäinen yhteys pääkaupungista pääkaupunkiin on meille edelleen hyvin tärkeä”, Johanna Boijer-Svahnström sanoo.

Nämä laivat ovat ajaneet Helsinki–Tukholma-reitillä

• Viking 5 1974–1980