”Wow!” – Menestyslaiva Viking Glory on kokenut jo kaksi miljoonaa matkustajaa

Viking Glory suunniteltiin uudistamaan risteilykokemusta Itämerellä ja tarjoamaan elämyksiä kaikille matkustajilleen. Kahdessa vuodessa Viking Linen lippulaiva on lunastanut lupauksensa ja kerää poikkeuksellisen paljon kiitosta matkustajiltaan. Aluksen miehistö tietää jo, mistä matkustajat erityisesti laivassa pitävät.

Viking Glory sai samppanjakasteen ja irtosi ensimmäisen kerran Turun sataman laiturista kohti Maarianhaminaa ja Tukholmaa 1. maaliskuuta 2022. Nyt kaksi vuotta, 1 420 matkaa ja 2 057 000 matkustajaa myöhemmin Viking Linen 225 miljoonan euron suursatsaus on osoittautunut menestykseksi niin matkustajien kuin varustamonkin näkökulmasta. Yhdessä Viking Gracen kanssa se hallitsee Turku–Tukholma-linjaa yli 70 prosentin markkinaosuudella ja on houkutellut myös uusia kohderyhmiä risteilemään. Uutuuslaiva on tuonut esimerkiksi ruotsalaisia matkustajia reitille huomattavasti aiempaa enemmän, ja se on myös suosittu kokouslaiva.

”Suunnittelimme Viking Gloryn elämykseksi kaikille aisteille: saaristomaisemat vyöryvät sisään laivan suurista ikkunoista, ulkokannet on valjastettu upeiksi aurinkoterasseiksi, ravintolat tarjoavat Itämeren parasta ruokaa ja hyteissä odottavat laadukkaat erikoispatjat”, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo.

”Keskeinen osa ilmastoviisaan lippulaivamme konseptia on tarjota matkustajillemme runsaasti valinnanvaraa ja panostaa hyvinvointiin. Se on vastannut hienosti entistä laatutietoisempien ja vaativampien asiakkaidemme odotuksiin. Suomalaiset ovat nykyään valmiita satsaamaan laatuun ja jopa luksukseenkin. Gloryn suosiolla oli tärkeä rooli viime vuoden ennätystuloksessamme.”

Nämä asiat ovat valloittaneet Viking Gloryn matkustajat

Hotellitason unet luksushytissä

Viking Linella on tunnistettu matkustajien muuttuneet odotukset risteilyelämystä kohtaan ja uudelle laivalle rakennettiin aiempaa enemmän ikkunallisia ja parivuoteellisia hyttejä.

”Viking Glorylla parhaat hytit ja sviitit varataan jo hyvissä ajoin ja myydään aina ensin loppuun. Hyttiemme laadukkailla erikoispatjoilla on niin mukava nukkua, että saamme jatkuvasti kyselyjä, mistä niitä voisi hankkia kotiin”, Viking Gloryn intendentti Stig Pernell kertoo.

Unohtumaton illallinen Fyrenissä

Ruoka on tutkitusti tärkein syy lähteä laivalle niin suomalaisille kuin ruotsalaisillekin. Viking Glorylla voi valita 10 erilaisesta ravintolasta ja baarista.

”Ahvenanmaalaisen Kobba Klintar-saaren mukaan nimetyn Kobba-ravintolan yläkerrasta löytyy Itämeren ylellisin illallispaikka: 360 astetta pyörivä Fyren-kabinetti. Fyrenistä on lyhyessä ajassa tullut ryhmien suosikki, eikä ihme: kabinetista aukeaa huimat panoraamanäkymät Itämerelle. Lähes jokainen Fyreniin ensi kertaa nouseva huudahtaa spontaanisti ’wow’!”

Suuret näköalaikkunat merimaisemineen
Valtavien panoraamaikkunoiden kautta Saaristomeren ainutlaatuiset maisemat ovat Viking Glorylla läsnä kaikkialla. Matkustajat hakevat laivalta luontoyhteyttä, ja tätä he Viking Glorylla myös saavat.

”Näkymistä on ehdottomasti muodostunut Gloryn valttikortti, jota asiakkaat jaksavat lakkaamatta kiitellä – ehkä jopa vielä enemmän kuin osasimme odottaa”, Stig Pernell kertoo.

Yksityiskohdat, jotka halutaan jakaa

Ruotsalainen arkkitehtitoimisto Koncept onnistui suunnittelemaan Viking Glorylle lukuisia tiloja ja yksityiskohtia, joita matkustajat haluavat ikuistaa ja jakaa sosiaalisessa mediassa. Useimmin somejakoihin pääsevät viihdekeskus Vista Roomin meren päällä sijaitseva lasilattia, josta on huima näkymä Saaristomeren kuohuihin, sekä kannen 9 upea portaikko, johon on sijoitettu yksi taiteilija Stefan Lindforsin Pinnan alla -veistostrilogian teoksista.

Hemmotteluhetket spassa
Viking Glorylla voi myös treenata saaristomaisemien äärellä, ja Viking Linen ensimmäinen kuntosali on lunastanut paikkansa osana laivan hyvinvointipalveluja. Archipelago Span erikoissaunat, porealtaat sekä Baborin ja Elemiksen tuotteilla tehtävät, noin 20 prosenttia maahintoja edullisemmat kasvo- ja vartalohoidot houkuttelevat matkustajia kylpylätunnelmiin. Spalla on oma kanta-asiakaskuntansa, joka tulee säännöllisesti hemmoteltavaksi laivalle.

”Ylellisiä parihoitoja varataan paljon, ja kaikkein suosituin on kokonaisvaltainen Archipelago Spa -nimikkohoito, joka alkaa selkäkuorinnalla, jatkuu rentouttavalla hieronnalla ja päättyy asiakkaalle räätälöityyn kasvohoitoon. Kylpylän puolella asiakkaamme viihtyvät erityisesti porealtaissa ja panoraamasaunassa”, spa-vastaava Bettina Rönnblad kertoo.

Ainutlaatuinen palvelu
Kaikki Viking Linen laivat tunnetaan tyytyväisistä asiakkaistaan. Turun-reitin asiakastyytyväisyys on EPSI Rating 2023 -tutkimuksen mukaan erittäin korkea ja selvästi toimialan keskiarvon yläpuolella.

”Viking Glorylla on paitsi aivan ihanat matkustajat myös ainutlaatuinen palveluhenki! Saan jatkuvasti kuulla vierailtamme, miten hienosti heidät otettiin laivalla vastaan ja miten heidän eteensä nähdään vaivaa, jotta risteilystä tulisi täydellinen. Juuri hiljattain tarkastelin oman osastomme asiakaspalautteita. Lähes 200 palautteesta 92,7 prosenttia oli positiivisia, jopa ylistäviä”, tax-free-päällikkö Jamppe Haakana sanoo.

Kesäpäivä aurinkoterassilla

Viking Glorylla on kaksi terassia, joilla voi nauttia kesäauringosta aamusta iltaan. Kannella 11 sijaitsevan Viking Terracen lasitus ja infrapunalämmitys pitävät huolta, ettei tunnelma viilene alkusyksystäkään. Takakannella 10 sijaitseva Vista Deck -aurinkoterassi on ollut niin suosittu, että sinne lisättiin viime kesänä 50 istumapaikkaa.

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Suunnittelimme Viking Gloryn elämykseksi kaikille aisteille: saaristomaisemat vyöryvät sisään laivan suurista ikkunoista, ulkokannet on valjastettu upeiksi aurinkoterasseiksi, ravintolat tarjoavat Itämeren parasta ruokaa ja hyteissä odottavat laadukkaat erikoispatjat.”
Johanna Boijer-Svahnström, Viking Linen tiedotusjohtaja
Johanna Boijer-Svahnström, Viking Linen tiedotusjohtaja