Vincit toteutti ravintolatoiminnan sääennusteen Aschan-kahvilaketjulle

Report this content

Tamperelainen ohjelmistotalo Vincit Oy toteutti taloudenseurantajärjestelmän, jolla ohjataan kahviloiden ja ravintoloiden toimintaa kohti parempaa tehokkuutta. Helppokäyttöinen ja selkeä selainkäyttöinen palvelu tuottaa päivittäistä tietoa useiden eri toimipaikkojen kassa-, henkilöstö- ja ostotapahtumista Tammimetsän kahvilakonsernille. Tammimetsään kuuluvia brändejä ovat Wayne's Coffee ja Aschan 1928. Ajantasaiset tiedot materiaalivirroista, myynnistä ja kuluista mahdollistavat nopean reagoinnin liiketoimintaan. Yrittäjä saa viiveettä tietoonsa esimerkiksi päivittäiset henkilöstökulut, hävikin, ostot ja liikevaihdon. Ohjelma koostaa valmiit raportit ja tuloksia kuvaavat diagrammit, joilla voi seurata vaikkapa tietyn tuoteryhmän myyntiä ja katetta tai vertailla eri toimipisteiden tuloksia ja kannattavuutta toisiinsa.

Seurantajärjestelmän raportoinnissa on kiinnitetty huomiota visuaalisuuteen ja selkeyteen. Tammimetsä-konsernin osakas Hiski Lapinleimu kertoo kilpailuetua tuovasta järjestelmästä: ”Tottakai saan samat taloustiedot kirjanpidon kautta kuukauden lopussa, mutta ne eivät enää ole avuksi, kun akuutti tilanne on mennyt ohi jo päiviä sitten. Haluan pystyä reagoimaan toimintaamme tarvittaessa välittömästi ja ennakoiden. Ajantasaisten tietojen kerääminen ja analysointi ilman tällaista ohjelmistoa on melko mahdotonta, kun toimipaikkoja on useita ympäri Suomea, enkä halua laittaa aikaani tilastojen tulkintaan pitkistä Exceleistä. Vincitin tekemä ohjelma on kuin meidän alan sääennuste: erityisen tarkka lähipäivistä, mutta antaa arvion myös pidemmälle eteenpäin.”

Tulevan toiminnan ennustaminen on Vincitin toteuttaman seurantajärjestelmän helmi. Järjestelmän kulmakivenä toimivat todellisiin tuloihin ja menoihin perustuvat talous- ja materiaaliraportit, mutta ohjelman kyky ennakoida tulevaa liiketoimintaa antaa arvokasta lisätietoa. Järjestelmä laskee yhteen toteutuneet tiedot ja näiden perusteella antaa selkeän arvion siitä, millaiseksi kuukauden myyntitulos muodostuu. Arvio päivittyy ja tarkentuu aina loppukuuta kohden.

Lisätietoja:

Mikko Kuitunen                Pasi Kovanen

Toimitusjohtaja                Passionate Leader

040 589 8316                050 374 9132

mikko.kuitunen@vincit.fi            pasi.kovanen@vincit.fi

Vincit Oy:

Vincit Oy on nuorten yrittäjien vuonna 2007 perustama tamperelainen ohjelmistotalo, jossa työskentelee yli 50 huippuasiantuntijaa. Yrityksen pääliiketoiminta on Internet- ja mobiilisovellusten ohjelmistokehitys. Se kuuluu Suomen nopeiten kasvaneisiin teknologiayrityksiin ja sijoittui erinomaisesti Great Place to Work 2011 tutkimuksessa. Huippulaadun takeena Vincit tarjoaa IT-alalla ennenkuulumattoman 100% tyytyväisyystakuun asiakasprojekteilleen. www.vincit.fi

Avainsanat: