• Vincit Oyj/

Vincit Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.–31.3.2023 (tilintarkastamaton): Vincitillä hyvä startti vuoteen

Vincit Oyj

Yhtiötiedote 27.4.2023 kello 9:00

Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta.

Vincitillä hyvä startti vuoteen

Vincitin uuden strategian jalkauttaminen etenee ja yhtiön uudistaminen jatkuu laajemman asiakastarjoaman ja brändin osalta. Alkuvuosi näyttäytyi Euroopan palveluliiketoiminnan osalta vakaana ja kannattavuus kehittyi syyskauden jälkeen hyvään suuntaan. Yhdysvalloissa käänne parempaan vaatii edelleen uusmyynniltä isompia onnistumisia.

Tammi-maaliskuu 2023

Liikevaihto oli 27,8 (17,5) miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvu oli 10,2 miljoonaa euroa eli 58,6 %.

Oikaistu liikevoitto (liikevoitto ennen liikearvopoistoja) oli 2,4 (1,8) miljoonaa euroa eli 8,7 (10,4 ) % liikevaihdosta.

Omavaraisuusaste oli 67,3 (65,9 ) %.

Henkilöstömäärä katsauskauden päättyessä oli 788 (31.12.2022: 803).

Kokonaiskapasiteetti (FTE) raportointikaudella oli keskimäärin 841 (590), josta alihankinnan osuus oli 87 (40).

Toimitusjohtaja Julius Manni kommentoi:

Vuoden 2023 ensimmäinen vuosineljännes oli kaksijakoinen. Euroopassa palveluliiketoiminnan kannattavuus parani syyskaudelta takaisin 10 prosentin tasolle. Liikevaihto kasvoi samalla 70 prosenttia vertailukaudesta Bilot-fuusion myötä. Käynnissä olevat asiakasprojektit etenivät odotetusti, mutta uusmyynti jatkui tahmeana. Yhdysvalloissa liiketoiminta jatkoi nollatuloksella käyttöasteiden pysyessä alhaisina ja myynnin hakiessa uutta vauhtia. Rakennamme nyt kestävämpää pohjaa Yhdysvaltojen liiketoiminnan seuraavaan kasvuvaiheeseen.

Tammikuusta alkaen olemme vieneet uutta strategiaamme eteenpäin ja jatkamme Vincitin uudistamista niin tarjoaman kuin brändin osalta. Teknisesti Bilot-fuusioon liittynyt integraatiotyö on nyt onnistuneesti maalissa, mutta Vincitiä ei vielä tunneta riittävästi uusilla pelikentillä. Nyt panostamme uuden strategian mukaisen Vincit-brändin kehittämiseen. Myös nykyisissä asiakkuuksissamme meillä on runsaasti mahdollisuuksia uusiin avauksiin ja laajemman asiakasarvon luontiin.

Lähitulevaisuuteen liittyy epävarmuuksia, jotka linkittyvät makrotalouden näkymiin ja yritysten investointihalukkuuteen. SAP-liitännäisen liiketoiminnan näkymät ovat hyvät, mutta erityisesti räätälöidyn ohjelmistokehitystyön kysynnässä on edelleen huomattavan paljon kysymysmerkkejä loppuvuoteen katsottaessa johtuen niin asiakaskysynnän muutoksesta kuin kilpailukentän kovenemisesta. Olemme sopeuttaneet henkilöstömääräämme nykyiseen kysyntätilanteeseen ja olemme edelleen varovaisia uusissa rekrytoinneissa.

Murrostilanteessa jatkamme panostuksia Vincitin arvonluontikyvyn kirkastamiseen, uusmyynnin aktivointiin sekä kannattavuuden jatkuvaan parantamiseen. Olemme nyt aiempaa selvästi vahvempi toimija niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä ja meillä on leveämmät hartiat ottaa vastaan tuulisemmatkin ajat.

Henkilöstön osalta tunnelma on kääntynyt positiivisemmaksi fuusiovuoden jälkeen. Vincitin perimässä on sisäänrakennettuna vastuu työntekijöistämme ja pyrkimys lunastaa lupauksemme paremmista maanantaista. Haluankin kiittää vincitläisiä hyvästä startista vuoteen ja ennen kaikkea asiakkaitamme luottamuksesta meihin.”

Näkymät vuodelle 2023 (ennallaan)

Vuonna 2023 Vincitin liikevaihdon arvioidaan olevan yli 105 miljoonaa euroa. Oikaistun liikevoiton (liikevoitto ennen liikearvopoistoja) arvioidaan olevan välillä 7–11 prosenttia liikevaihdosta.

Yhtiön liiketoiminta-alueet

Vincitin liiketoiminta koostuu kahdesta alueesta; Palveluliiketoiminta, jota harjoitetaan Euroopassa (Vincit Europe) ja USAssa (Vincit USA) sekä Suomen markkinoille keskittyvä Tuoteliiketoiminta.  Asiakkaina ovat sekä yritykset että julkisen sektorin toimijat.

Palveluliiketoiminta

Vincitin tavoitteena on olla asiakkaiden kumppani kaupallisten kyvykkyyksien transformaatiossa ja digitaalisen kehityksen kiihdyttämisessä Pohjoismaissa ja Yhdysvalloissa.

27,0

16,9

59,9 %

82,3

2,4

1,8

3,1

9,0 %

10,4 %

3,8 %

Palveluliiketoiminnan liikevaihto katsauskaudella oli 27,0 (16,9) miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 59,9 %.

Palveluliiketoiminnan oikaistu liikevoitto katsauskaudella oli 2,4 (1,8) miljoonaa euroa eli 9,0 (10,4) % liikevaihdosta.

Vincit Europe

Vincitin palveluliiketoiminnan liikevaihto Euroopassa kehittyi alkuvuonna odotetusti ja kannattavuus nousi takaisin hyvälle tasolle. Olemme jatkuvasti parantaneet operatiivista tehokkuuttamme. Syksyllä aloitetut kustannus- ja hinnoittelutoimenpiteet näkyvät nyt positiivisesti alkuvuoden tuloksessa. SAP-liitännäisen liiketoiminnan näkymät pysyvät edelleen hyvinä, mutta räätälöidyn ohjelmistokehityksen kysyntään liittyy paljon epävarmuutta loppuvuoden osalta.

24,5

14,5

68,4  %

71,9

2,4

1,4

2,3

9,9 %

9,8 %

3,2 %

Vincit Europen liikevaihto katsauskaudella oli 24,5 (14,5) miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 68,4 %.

Vincit Europen oikaistu liikevoitto katsauskaudella oli 2,4 (1,4) miljoonaa euroa eli 9,9 (9,8) % liikevaihdosta.

Vincit USA

Vincit USA:n liiketoiminta jatkui alkuvuodesta haastavana käyttöasteiden pysyessä alhaisina ja kannattavuuden jäädessä nollatasolle. Syksyn uusmyynnin epäonnistuminen heijastui liikevaihdon kehitykseen, joka pysyi ensimmäisellä vuosineljänneksellä paikallaan viime vuoden vertailukaudesta. Päivitämme nyt asiakasarvolupaustamme Yhdysvaltojen markkinoille ja rakennamme kestävämpää pohjaa Vincit USA:n seuraavaan kasvuvaiheeseen.

2,8

2,9

-0,7 %

12,6

0,0

0,3

0,8

0,6 %

11,4 %

6,6 %

Vincit USA:n liikevaihto katsauskaudella oli 2,8 (2,9) miljoonaa euroa, laskua edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta -0,7 %.

Vincit USA:n oikaistu liikevoitto katsauskaudella oli 0,0 (0,3) miljoonaa euroa eli 0,6 (11,4) % liikevaihdosta.

Tuoteliiketoiminta

Tuoteliiketoiminta sisältää VincitEAM:in, joka on helppokäyttöinen ratkaisu materiaalien, kunnossapidon ja palveluiden hallintaan.

Tuoteliiketoiminnan vuosi on käynnistynyt positiivisissa merkeissä, vaikka myyntiin ja markkinointiin tehdyt panostukset rasittivat kannattavuutta. Kuukausittain toistuva liikevaihto (MRR) kasvoi 29 % vertailukaudesta. Kasvun takana on vahva kysyntä nykyisiltä asiakkailta liittyen sekä projekteihin että VincitEAM järjestelmän käyttöönottoihin uusissa laitoksissa.

0,8

0,7

17,3 %

2,7

0,1

0,0

-1,3 %

7,5 %

0,9 %

Tuoteliiketoiminnan liikevaihto katsauskaudella oli 0,8 (0,7) miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 17,3 %.

Tuoteliiketoiminnan oikaistu liikevoitto katsauskaudella oli -0,0 (0,1) miljoonaa euroa eli -1,3 (7,5) % liikevaihdosta.

Tämä ei ole IAS 34 -standardin mukainen osavuosikatsaus. Yhtiö noudattaa arvopaperimarkkinalain mukaista puolivuotisraportointia ja julkistaa vuoden kolmen ja yhdeksän ensimmäisen kuukauden osalta liiketoimintakatsaukset, joissa esitetään yhtiön taloudellista kehitystä kuvaavat keskeiset tiedot. Tässä liiketoimintakatsauksessa esitettävät taloudelliset tiedot ovat tilintarkastamattomia. Luvut sulkeissa viittaavat edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan, ellei muuta mainita.

Lisätietoja:

Vincit Oyj, toimitusjohtaja Julius Manni, puhelin: 050 424 3932

Hyväksytty neuvonantaja: Aktia Alexander Corporate Finance Oy, puhelin: 050 520 4098

Vincit Oyj lyhyesti:

Vincit on digitaalisen liiketoiminnan huippuasiantuntijayhtiö, joka auttaa asiakkaitaan digikehityksen kiihdyttämisessä ja liiketoiminnan transformaatiossa, jotta maanantait olisivat parempia meille kaikille. Vincit Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla, kaupankäyntitunnus VINCIT. www.vincit.com