• Vincit Oyj/

Vincitin asiakkaat hyötyvät sisältöä luovasta tekoälystä – pilottiprojekti lupaa vähintään 20 % tehokkuusloikkaa ohjelmistokehitykseen

Vincit Oyj Lehdistötiedote 11.8.2023 kello 13.00

Vincit tuo tekoälyavusteisten työkalujen hyödyt saataville kaikille asiakkailleen ja henkilöstölleen. Generatiivinen tekoäly mahdollistaa tulevina vuosina merkittäviä liiketoiminnallisia hyötyjä niin asiakaspalveluun, tuotekehitykseen, prosessien tehostamiseen kuin ohjelmistokehitykseenkin. Vincitin näkemyksen mukaan kyseessä on mullistus, joka tuottaa liiketoiminnallista arvoa nopeammin kuin mikään aiempi teknologia, ja yritykset jotka eivät pian ota generatiivisen tekoälyn hyötyjä käyttöön ovat vaarassa jäädä kilpailijoidensa jalkoihin.

Vincit kehittää parhaillaan useita tekoälypohjaisia työkaluja, joista moni toimiala saa merkittävää liiketoimintahyötyä. Esimerkiksi vakuutusyhtiön asiakaspalvelun tehokkuus ottaa mittavan ja mitattavan loikan Vincitin kehittämästä GPT-malliin perustuvasta asiakaspalvelubotista, joka mahdollistaa keskustelun yhtiön oman datan kanssa.

Rakennustoimialan suunnannäyttäjä SRV uudistaa räätälöityä ERP:iä Vincitin avulla. Yhteistyössä vanhaa koodia uudistetaan generatiiviseen tekoälyyn pohjautuvien Microsoft CoPilotin ja ChatGPT:n avulla. Kesäkuussa tehdyn projektin pilottivaihe osoitti, että tekoälyavusteinen ohjelmistokehitys on jopa 20% tehokkaampaa verrattuna siihen, että työkaluja ei käytettäisi. Yhtiön näkemyksen mukaan hyötysuhde tulee jatkossa olemaan tätäkin mittavampi.

Vincit hyödyntää generatiivista tekoälyä myös omassa toiminnassaan. Yhtiö kouluttaa kaikki ohjelmistokehittäjänsä ja suunnittelijansa generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksiin. Hiljattain perustettu koulutusohjelma sertifioi pelkästään tänä vuonna yli 100 osaajaa AI-teknologioihin. Myös Vincitin myyntiorganisaatio koulutetaan hyödyntämään tekoälyavusteisia työkaluja. Yhtiössä on luotu toimintaohjeet ja eettinen ohjeisto tekoälyn hyödyntämistä varten.

"Uusille teknologioille tyypillisesti, generatiiviseen tekoälyyn liittyvissä keskusteluissa on paljon hypeä mukana. Samanaikaisesti tekoälyn siivittämänä tapahtuu nyt konkreettista arvoa tuottavia asioita nopeammin kuin minkään aikaisemman teknologian kanssa. Tämä koskee erityisesti ohjelmistokehitystä, jossa tulemme näkemään ohjelmoinnin luonteen muuttumisen ja tuottavuusloikan, kun saamme teknologiat täysimittaisesti valjastettua osaksi kaikkea toimintaamme.", sanoo Vincitin toimitusjohtaja Julius Manni.

“Tekoälyn liiketoiminnallinen vaikutus on vasta arvattavissa, mutta muutos tulee olemaan merkittävä ja nopea. Meidän tehtävänämme on varmistaa, että asiakkaamme saavat näistä työkaluista mahdollisimman pikaisesti kaiken hyödyn irti. Tekoälyyn liittyvät palvelut ja toiminnot tullaan erillisen liiketoimintayksikön sijaan integroimaan osaksi koko Vincitin palvelutarjontaa ja osaamista. Meidän vastuumme sekä kumppanina että työnantajana on pitää huoli siitä, että Vincitin asiakkaiden ja työntekijöiden osaaminen ja reagointikyky kehittyvät. Näin turvaamme meidän kanssa toimivien ihmisten ja yhtiöiden kilpailukyvyn muuttuvassa markkinassa”, liiketoimintajohtaja Henna Niiranen lisää.

Vincit Oyj, liiketoimintajohtaja Henna Niiranen, puhelin: 050 486 0775