Suomalaiset eivät usko e-pukkiin

Internet ei tule mullistamaan jouluista kaupankäyntiä vielä tänä vuonna, vaikka Visa ennustaa sähköisen kaupankäyntinsä kaksinkertaistuvan Pohjoismaissa tänä jouluna. Johtava korttimaksujärjestelmä Visa julkaisee tänään uuden pohjoismaisen Sifo-tutkimuksen, jonka mukaan vain joka yhdeksäs suomalainen suunnittelee ostavansa joululahjoja Internetistä. Muut Pohjoismaat ovat edellä Suomea e-joulupukin käytössä. Tärkeimmät syyt joululahjojen verkko-ostamiseen ovat jonojen välttäminen ja vapaus tehdä ostoksia silloin kun itsellä on aikaa.

“Vaikka verkkokauppa kasvaa nopeasti, haluavat suomalaiset edelleen päästä osaksi joulun tunnelmaa tavallisissa kaupoissa” sanoo Sven Estwall, Pohjois-Euroopan aluepäällikkö Visa Europelta. ”Tutkimuksestamme selviää, että erityisesti suurempi tietämys parantuneesta turvallisuudesta sekä edullisemmat hinnat saisivat asiakkaat siirtymään kauppojen jouluruuhkista verkkoon.” Tuhannelta suomalaiselta kysyttiin heidän suunnitelmistaan tehdä joululahjaostoksia Internetissä. Tulosten mukaan 80 % ei ole suunnitellut ostavansa lahjoja sähköisesti, 8 % aikoo ostaa vain muutaman lahjan ja vain 3 % aikoo ostaa suuren osan lahjoistaan verkossa. Suomalaiset verkkoshoppailijat ostavat eniten vaatteita (17 %), DVD-kasetteja (16 %), kirjoja (12 %) ja CD-levyjä (10 %) tämän vuoden joululahjoiksi. Internetiä hyödyntävistä 40 % pitää ostamisen parhaimpana ominaisuutena jonojen välttämistä. Suomalaisista tärkeää on myös, että sähköisessä joulukaupassa ei ole aukioloaikoja ja ostokset voi tehdä entistä nopeammin. Visan aikaisemmin tänä vuonna julkaisema Sifo-tutkimus osoitti, että 42 % suomalaisista tekee säännöllisesti verkko-ostoksia. ”Ostosten tekeminen Internetissä on yhtä turvallista, helppoa ja sujuvaa kuin lähikaupassa. Kortinomistaja on myös aina turvattu laittomuuksia vastaan, eikä joudu siten vastuuseen jos oma kortti on joutunut ulkopuolisen väärinkäyttämäksi” sanoo Sven Estwall. ”Mitä suositumpaa sähköisestä kaupankäynnistä tulee, sitä alhaisemmiksi myös hinnat muuttuvat. Olen vakuuttunut, että tulemme ennen pitkää näkemään jouluostosten kukoistavan myös verkossa – ilman yhtäkään jonoa!”