Suomalaisilla Pohjoismaiden laajin tukiverkosto elämän eri alueilla

Visa Europen vasta julkaistun tutkimuksen mukaan lähes seitsemän kymmenestä suomalaisesta on käyttänyt mentoria tai henkistä valmentajaa oman henkilökohtaisen kehittymisensä tukena. Suomalaiset nousevat selvästi muita pohjoismaalaisia innokkaammiksi ulkopuolisen tuen käyttäjiksi. Enemmistö suomalaisvastaajista katsoo mentoroinnin olevan erityisen tärkeää työuralla kehittymisen kannalta.

Mentorointi on Suomessa yleistä kaikilla elämän alueilla: työssä (61 %), opiskelussa (51 %), urheilussa (45 %) ja perhe-elämässä (43 %). Suurin osa suomalaisvastaajista, 61 prosenttia, katsoo mentoroinnin olevan merkityksellisintä työelämässä urakehityksen kannalta. Mentoreikseen suomalaiset luettelevat muun muassa vanhempansa (11 %), ammattimentorit (11 %), työtoverinsa (10 %) ja puolisonsa (10 %). Tutkimus osoittaa, että kaikki ikäluokat Suomessa käyttävät mentorointia tasaisesti: alle 30 vuotiaista 75 prosenttia, 30-49-vuotiaista 71 prosenttia, 40-49-vuotiaista 75 prosenttia ja yli 50-vuotiaista 61 prosenttia kertoo käyttävänsä mentoria. Tämä on poikkeuksellista muihin Pohjoismaihin verrattuna, sillä muissa maissa mentoria käyttävät aktiivisimmin alle 30-vuotiaat. Visa Europen teettämässä tutkimuksessa haastateltiin elo-syyskuussa 1002 suomalaista, joista 69 prosenttia ilmoitti käyttäneensä henkilökohtaista mentoria kehittymisen tukena elämän eri alueilla. Luku on Pohjoismaiden suurin, sillä vain 57 prosenttia ruotsalaisista, 56 prosenttia islantilaisista ja 51 prosenttia norjalaisista ilmoittaa käyttävänsä mentoria. ”Mentori on tärkeä sekä ammatillisten että henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamisen kannalta”, norjalainen hiihtäjälegenda ja Team Visan mentori Björn Dählie sanoo. ”Itse en olisi koskaan saavuttanut tavoitteitani ilman mentorin apua. Olen iloinen, että voin jakaa tietämystäni ja kokemuksiani eteenpäin näille nuorille tulevaisuuden toivoille.” Team Visa on eurooppalainen sponsorointiohjelma nuorille olympia- ja paralympiatoivoille, joka tarjoaa urheilijoille taloudellisen tuen lisäksi mentorointia ja henkistä valmennusta. Björn Dählie sekä alppihiihtäjät Frans Klammer ja Deborah Compagnoni ohjaavat ja auttavat yli 30 eurooppalaista urheilijaa valmistautumaan vuoden 2006 Torinon talviolympialaisiin ja paralympialaisiin. Sponsoriohjelmassa on mukana kolme suomalaista tulevaisuuden toivoa: taitoluistelija Susanna Pöykiö, pikaluistelija Pekka Koskela ja alppihiihtäjä Katja Saarinen. Lisätietoja: Maija Ilmoniemi Viestintätoimisto Sanafor Oy Puh: 050 435 2385 maija.ilmoniemi@sanafor.fi