Tutustu elokuvaparatiisiin Maltalla

Maltan saarivaltio voi olla pieni, mutta se on valtava elokuvakohde. Täällä on kuvattu lukemattomia elokuvia ja TV-sarjoja, mukaan lukien ruotsalainen elokuva "Syndabocken", joka sai aiemmin tänä vuonna seitsemän Guldbagge-palkintoa!

"Syndabocken" on trilleri huijareista, hämäristä kaupoista ja kiristämisestä Ruotsin e-pelisiirtokunnassa Maltalla, taustalla säteilevä aurinko, sininen meri, historialliset kaupungit ja upeat kalliomaisemat. Elokuva ei vain esitä tapahtuvan Maltalla, vaan se on myös kuvattu siellä. Kalkaran venesatama on yksi monista elokuvassa esitellyistä venesatamista majesteettisen Fungus Rockin ja Dwejran luolan ohella. Kallioinen rannikkomaisema ainutlaatuisen suolaisen veden laguunin Dwejran ympärillä Maltan sisarsaarella Gozolla houkuttelee monia turisteja sukellukseen, kalliokiipeilyyn ja veneretkiin. Myös barokkityylinen pääkaupunki Valletta, joka tunnetaan lukuisista kulttuuriaarteistaan ​​ja on nimetty Unescon maailmanperintökohteeksi, tulee elokuvassa hyvin esiin.

"Syndabocken" tuotettiin yhteistyössä tuotantoyhtiö Pellikolan kanssa, ja maltalainen tuottaja Oliver Mallia otti sosiaalisessa mediassa elokuvan voitettuaan seitsemän Guldbagge-palkintoa:

"Tämä saavutus on tulosta Maltan parhaiden tuotantotiimien uskomattomasta vaivannäöstä: tuotantosuunnittelija Jon Banthorpe, ääniteknikko Aleksandar Bundalo, hius- ja meikkisuunnittelija Jackie Grima, casting-ohjaaja Edward Said, tuotantopäällikkö Beppe Abela, tuotantokoordinaattori Elaine Bonello, kuvauspaikkapäällikkö Slavko Vukanovic, valaistusmestari Oliver Agius, näyttämöteknikko Marvin Shead ja koko tuotantotiimi. Suuret kiitokset ja onnittelut kaikille mukana olleille."

Maltaa kutsutaan usein Välimeren Hollywoodiksi. Saaresta on tullut suosikki etenkin elokuvaohjaajalle Ridley Scottille, joka on kuvaillut Maltaa arkkitehtoniseksi helmeksi. Hän kuvasi "Gladiaattorin" täällä, ja hänen viimeisin elokuvansa "Napoleon", joka julkaistiin marraskuussa, on myös osittain kuvattu täällä. Elokuvan avauskohtauksessa fregatti Etoile du Roy purjehtii Golden Baylle, jossa on yksi Maltan länsipuolen hienoimmista rannoista. 1600-luvun linnoitus Fort Ricasoli edustaa Toulonia Napoleon-elokuvassa, ja Scottin tulevassa elokuvassa "Gladiaattori 2" linnoitus on muinaisessa Roomassa Colosseumin ohessa. Kuvaukset ovat parhaillaan käynnissä, ja elokuva saa ensi-iltansa tänä syksynä.

Muita täällä joko kokonaan tai osittain kuvattuja elokuvia ja TV-sarjoja ovat "Game of Thrones" (kausi 1), "Troy" (2004), jonka pääosissa on Brad Pitt, ja "Kapteeni Phillips" (2013) Tom Hanksin kanssa. "Murder on the Orient Express" (2017) Valletta esitti Jerusalemia. "Monte Criston kreivi" (2002) kaupunki esitti Marseillea.

Elokuvan harrastajat voivat tutustua Maltan kuvauspaikkoihin opastetuilla kierroksilla, ja tarjolla on myös erityisiä Game of Thrones -kierroksia. Jos se ei riitä, voi aina astua lisäksi elokuvan maailmaan. Jopa tuhansia lisähenkilöitä voidaan tarvita kameran edessä kuvattaessa massakohtauksia.

Kontakt:

Visit Malta i Skandinavien och Finland