Ennätyskorkea kiinnostus Tukholman kansainväliseen kestävän kehityksen matkailukonferenssiin

Nyt maailman katseet ovat jälleen suunnattu kohti Ruotsin kestävää kehitystä. Yli 200 henkilöä 35 maasta on ilmoittautunut Global Sustainable Tourism Councilin (GSTC) kestävän matkailun maailmanlaajuiseen konferenssiin, joka järjestetään Tukholmassa 23.-26. huhtikuuta.

Järjestäjän mukaan ennätysmäärä on tullut ennätyksellisen lyhyessä ajassa, mikä kertoo erityisen suuresta kiinnostuksesta GSTC:tä ja Ruotsin matkailun kestävän kehityksen työtä kohtaan.

Kuva, joka sisältää kohteen piha-, puu, maisema, vesi

Kuvaus luotu automaattisesti

Kuva: Näkymä Royal Djurgårdenille, Tukholma. Ola Ericson/Stockholmsfoto/imagebank.sweden.se (Lataa)

Ruotsin matkailuala on kestävän kehityksen ehdottomassa eturintamassa ja sitä on vuosien varrella kansainvälisesti ylistetty siitä. Ruotsin matkailuala on jo kokenut ja käy läpi kauaskantoista vihreää muutosta maailmanlaajuisesti kannattavalla tavalla.

Global Sustainable Tourism Council (GSTC) on vuosittainen ja maailmanlaajuinen matkailualan kestävän kehityksen konferenssi, joka keskittyy siihen, miten yritykset, kohteet tai alueet voivat soveltaa kestävän kehityksen käytäntöjä toiminnassaan.

Konferenssin aikana 400 osallistujalle on tarjolla laaja valikoima paneelikeskusteluja, joista valita: kuinka yritykset voivat sopeutua toimimaan ympäristön ja ilmaston kannalta älykkäästi, hyviä esimerkkejä matkakohteista, jotka houkuttelevat vieraita, asukkaita ja yrityksiä paikallisissa yhteisöissä ja mitä tarvitaan pitkän tähtäimen kestävään kehitykseen.

Tällä kertaa GSTC:n globaali konferenssi järjestetään Tukholman Kuninkaallisessa Djurgårdenissa. Visit Sweden ja Agency for Growth isännöivät tapahtumaa yhteistyössä Kuninkaallisen Djurgårdenin sidosryhmien kanssa, jotka ovat pitkään työskennelleet kestävän matkailun ja turismin alalla maailmanlaajuisten standardien, GSTC:n kriteerien mukaisesti.

Arvostettuihin puhujiin kuuluu Ruotsin entinen pääministeri Fredrik Reinfeldt, joka toimii tällä hetkellä ruotsalaisen matkailualan työnantajajärjestön Visitan hallituksen puheenjohtajana. Ohjelmassa on myös arvostettuja puhujia useista maista, kuten Ruotsista, Espanjasta, Thaimaasta, Suomesta ja Fidžiltä. Sansibarin matkailu- ja kulttuuriperintöministeriön pääsihteeri puhuu myös.

Löydä täydellinen luettelo puhujista, koko ohjelma ja rekisteröidy GSTC2024-konferenssiin.

Ruotsi on kestävän matkailun eturintamassa

Kansainvälisesti katsottuna Ruotsin kestävä asenne kiinnostaa matkailu- ja turismialalla. Ruotsi on vuosien varrella saanut kansainvälisesti kiitosta ja paljon huomiota.

• Ruotsi on yli vuosikymmenen ajan ollut maailman kymmenen parhaan joukossa Columbian ja Yalen yliopistojen julkaisemassa Environmental Performance Index- vertailussa (EPI) poikkeuksellisen puhtaan ilman, puhtaan veden sekä alhaisten päästöjensä ansiosta.

• Ruotsi liitetään helposti saavutettavia luontoelämyksiä tarjoaviin maihin ja on valittu kansainvälisen tutkimusyhtiö Euromonitor International’s Sustainability Travel Index -vertailun mukaan maailman kestävimmäksi matkakohteeksi jo kaksi vuotta peräkkäin.

• Pohjois-Ruotsista on tullut kestävän kehityksen ja tulevaisuuden hengen areena uusien, innovatiivisten yritysten ja kestävän kehityksen aloitteiden myötä. Täällä matkailuala on merkittävässä roolissa paikkakehityksessä luoden pitkäjänteisesti suotuisia olosuhteita kasvavalle ja houkuttelevalle yhteiskunnalle. Ei vain vierailijoille, vaan myös uuden työvoiman ja tiedon houkuttelemiseksi alueelle.

• Jo vuonna 2002 lanseerattiin Swedish Nature's Best, josta tuli yksi ensimmäisistä ekomatkailun laatumerkeistä maailmassa. Nature’s Best sai GSTC-tunnustuksen standardilleen viime vuonna.

• Göteborg on nimetty maailman kestävimmäksi matkakohteeksi jo seitsemänä vuonna peräkkäin Global Destination Sustainability Index -vertailun (GDSI) mukaan.

• Tukholma on globaalien ympäristö- ja ilmastoaloitteiden kansainvälinen edelläkävijä. Tukholma valittiin maailman kestävimmäksi kaupungiksi vuonna 2022 kestävään liiketoimintaan erikoistuneen Corporate Knights -lehden mukaan ja on The Economist Intelligence Unit -tutkimuksen mukaan yksi Euroopan ilmastoälykkäimmistä kaupungeista.

• Kuninkaallinen Djurgården on tärkeä osa Tukholmaa, ja siellä vierailee vuosittain yli 15 miljoonaa kävijää. Djurgården työskentelee laajasti pitkän tähtäimen kestävän kehityksen puolesta, ja syyskuussa 2023 Kuninkaalliselle Djurgårdenille myönnettiin toinen kahdesta maailman suurimpien kaupunkikohteiden GSTC:n Green Destination Platinum Award -palkinnoista jäsennellystä kestävän kehityksen työstään

• Maailman ensimmäinen ja toinen täysin ympäristösertifioitu lentoyhtiö olivat ruotsalaisia: Malmö Aviation, joka on nykyään Braathens Regional Airlines (BRA) ja ruotsalainen tilauslentoyhtiö TUIfly Nordic.

• 2000-luvun alussa ruotsalainen järjestö ECPAT ja ruotsalaiset matkanjärjestäjät olivat kansainvälisiä edelläkävijöitä lasten seksuaalisen hyväksikäytön ja lapsiseksiturismin torjunnassa. Silloin ruotsalaiset matkayritykset, mukaan lukien TUI (silloin Fritidsresor), ottivat ensimmäisenä maailmassa käyttöön konkreettiset kansainväliset käytännesäännöt hotelleille toimintasuunnitelmineen ja koulutuksineen kaikille työntekijöilleen.

• Maailman ensimmäinen lentoyhtiö, joka tarjosi kaikille lentomatkustajilleen mahdollisuuden valita biopolttoaineen päästöjen vähentämiseksi, oli ruotsalainen: Braathens Regional Airlines (BRA).

• Ruotsissa junamatkustaminen tapahtuu vain uusiutuvista lähteistä tuotetulla sähköllä.

• Vuonna 2018 Ruotsissa perustettiin kaupallisten sähkölentokoneiden tuotantoon kehitetty Heart Aerospace.

• Ruotsin hallitus on asettanut kunnianhimoiset kestävän kehityksen tavoitteet, mukaan lukien fossiilittomuus vuoteen 2045 mennessä ja 100-prosenttisesti uusiutuva energia lentoliikenteessä. Maailman ensimmäisenä lentoasemakonsernina valtion omistama Swedavia Airports saavutti 0 prosentin fossiiliset hiilidioksidipäästöt omassa toiminnassaan jo vuonna 2020.

Tervetuloa Ruotsiin, erilaiseen kohteeseen.

Visit Swedenin Ruotsin hallitukselta saamana virallisena tehtävänä on markkinoida Ruotsia turistikohteena. Visiomme on, että Ruotsi on vuoteen 2030 mennessä maailman kestävin ja houkuttelevin, innovaatioihin perustuva matkakohde. Juuri nyt on entistä tärkeämpää, että tarkoituksenmukainen matkustaminen on merkityksellistä ja harkittua sekä luo pysyvää arvoa vieraillemme, paikalliselle yhteisölle ja maapallolle. Tervetuloa Ruotsiin.

Avainsanat: