Löydä Ruotsin helmet huonekalujätin tuotenimien takana

Bolmen, Järvfjället, Skärhamn, Kallax ja Toftan. Ruotsin ulkopuolinen maailma on jo vuosien ajan ihmetellyt ja
yrittänyt opetella lausumaan IKEA-tuotteiden nimiä. Kaikki eivät tiedä, että monen tuotenimen takana on oikea
maantieteellinen paikka, jossa on paljon nähtävää ja koettavaa. Nyt Ruotsi haluaa kutsua ihmiset tutustumaan
näihin huikeisiin kohteisiin.

Monet istuutuvat päivittäin Ektorp-sohvalle, juovat kahvit − ruotsalaisittain ”fikat” − Ingatorp-pöydän ääressä tai
kääriytyvät suihkun jälkeen Himleån-pyyhkeeseen. Hemsjö-pöytäkynttilät levittävät kotiin pehmeää tunnelmaa.
Lukemattomat ihmiset käyttävät päivittäin huonekalujätti IKEAn tuotteita, joiden tuotenimet ovat jo tulleet tutuiksi*.
Kaikki eivät silti ehkä tiedä, että nimien taakse kätkeytyy kokonainen maailma, tai pikemminkin kokonainen maa -
Ruotsi!

Visit Sweden haluaa nyt nostaa esiin tuotteiden takana olevat paikkakunnat ja esitellä huumorin avulla alkuperäiset
paikat IKEAn tunnettujen tuotenimien takana.
– Haluamme lämmöllä ja pilke silmäkulmassa kertoa näistä paikkakunnista. Ne ovat antaneet muiden korvissa
ehkä huvittaviltakin kuulostavat nimensä tuotteillemme, jotka ovat tänä päivänä tunnetumpia kuin itse
paikat, joilta nimet on alun perin lainattu, sanoo Visit Swedenin toimitusjohtaja Susanne Andersson.
Kampanjassa esitellään 21 paikkakuntaa. Kohteita ja koettavaa riittää viikinkimuistomerkeistä, viehättävistä
kaupungeista, linnoista ja hopeakaivoksista aina koskimelontaan, koiravaljakkoajeluun, perhokalastukseen ja
avantouintiin.

Yksi paikoista on Bolmen-järvi, joka sijaitsee luonnonkauniissa Smålandin maakunnassa. Siellä vierailijoilla on
loistavat mahdollisuudet nauttia ympäröivistä maisemista meloen, vaeltaen, pyöräillen tai marjastaen ja sienestäen.
Osana kampanjaa Bolmen-järven ympäryskunnat ovat ottaneet käyttöön uuden iskulauseen ”Bolmen – more than an
IKEA toilet brush”.
– Arvostamme sitä, että IKEA on nimennyt tuotteen hienon järvemme mukaan ja että Visit Sweden kertoo
asiasta maailmanlaajuisesti. Nyt haluamme kuitenkin yhdessä Visit Swedenin kanssa näyttää kaikille, että
Bolmen on muutakin kuin vessaharjan nimi. Bolmen on valtavan kaunis paikka, jota me asukkaat
rakastamme. Kutsumme koko maailman nauttimaan upeasta, koskemattomasta luonnostamme ja
kristallinkirkkaista vesistämme samalla kunnioituksella kuin paikalliset, sanoo Magnus Gunnarsson, Ljungbyn
kunnanneuvos ja Smålands Sjörike -osuuskunnan puheenjohtaja.

Kampanjassa esitellään myös esimerkiksi Tjörnin saarella sijaitseva viehättävä rannikkopaikkakunta Skärhamn, joka tekee vaikutuksen tuoreilla merenelävillään ja Pohjoismaisen vesivärimuseon kansainvälisellä taiteella. Järvfjällettunturi Västerbottenin läänissä puolestaan tarjoaa muun muassa upeita luontoelämyksiä heille, jotka arvostavat retkeilyreittejä, hiihtolatuja ja alueen ainutlaatuista eläimistöä.

Taalainmaan Toftan-järveltä taas pääsee melomaan kanootilla arvostettujen taiteilijoiden Carl ja Karin Larssonin maatilalle läheisessä Sundbornissa. Kallax Norrbottenin läänissä on oikea paikka kesän yöttömän yön risteilylle tuhansien pienten saarten maisemissa. Siellä järjestetään myös Ruotsin kulinaarinen ylpeydenaihe, vuotuinen hapansilakkajuhla. Kampanjassa esiteltävät

21 paikkakuntaa: Kronobergissä sijaitseva Bolmen (wc-harja), Västerbottenin Järvfjället (pelituoli), Tukholman Ektorp (sohva), LänsiGötanmaan Skärhamn (vedin), Skånen Stubbarp (kaapin jalka), Norrbottenin Kallax (hylly), Värmlannin Höljes (riippuvalaisin), Blekingen Hemsjö (pöytäkynttilä), Taalainmaan Toftan (roskakori), Gotlannin Mästerby (porrasjakkara), Gävleborgin Voxnan (suihkuhylly), Hallandin Himleån (käsipyyhe), Jämtlandin Laxviken (kaapin ovi), Jönköpingin Ingatorp (jatkettava ruokapöytä), Kalmarin Misterhult (kattovalaisin), Sörmlandin Vrena (työtaso), Uppsalan Björksta (kehys+kuva), Västmanlandin Norberg (klaffipöytä), Örebron Askersund (kaapin ovi), ItäGötanmaan Rimforsa (työpöytä) ja Västernorrlandin Bodviken (pesuallas).

Lisätietoa Discover the originals - kampanjasta Katso elokuva ”Discover the Originals”

Lataa lehdistömateriaalit täältä.

*IKEAn perustaja Ingvar Kamprad kehitti myös järjestelmän, jolla IKEA nimeää tuotteensa. Eri tuoteryhmät nimetään eri kriteerien mukaan. Kylpyhuonetuotteet, kuten Bolmen-WC-harja, nimetään ruotsalaisten järvien mukaan. Tuolit ja sohvat – kuten Järvfjället ja Ektorp – nimetään Ruotsin kaupunkien ja kylien mukaan.

PR Manager Sweden and Nordics

Visit Swedenin Ruotsin hallitukselta saamana virallisena tehtävänä on markkinoida Ruotsia turistikohteena. Visiomme on, että Ruotsi on vuoteen 2030 mennessä maailman kestävin ja houkuttelevin, innovaatioihin perustuva matkakohde. Juuri nyt on entistä tärkeämpää, että tarkoituksenmukainen matkustaminen on merkityksellistä ja harkittua sekä luo pysyvää arvoa vieraillemme, paikalliselle yhteisölle ja maapallolle. Tervetuloa Ruotsiin.