Maailman puhtain moottorikelkka lanseerattiin Ruotsissa

Ruotsalainen startup-yritys VIDDE MOBILITY lanseerasi 18. helmikuuta ikonisessa Icehotelissa Jukkasjärvellä Pohjois-Ruotsissa Alfan, yhtiön esisarjan sähkömoottorikelkan. Alfan sanotaan olevan maailman puhtain moottorikelkka sekä ympäristön kestävyyden, että tuotteen maksimaalisen käyttöiän osalta. Ajoneuvo on suunniteltu yhteistyössä kuuluisan italialaisen suunnittelutoimiston PINIFARINA:n kanssa, joka tunnetaan maailmanlaajuisesti ikonisista autoistaan, kuten Ferrari Testarossasta.

Kuva, joka sisältää kohteen piha-, taivas, moottorikelkka, lumi

Kuvaus luotu automaattisesti

Kuva: Ruotsin Lapin vierailulautakunta

Ruotsin arktisen alueen kohteiden hallintaorganisaatio Swedish Lapland Visitors Board toivottaa Vidden sähkömoottorikelkan lanseerauksen tervetulleeksi positiivisella mielellä.

– Alueemme on erittäin laaja. Moottoriajoneuvot ovat enemmän tai vähemmän välttämättömiä täällä liikkumisessa. Talvella monet ihmiset käyttävät moottorikelkkoja sekä henkilökohtaisiin, että ammatillisiin tarkoituksiin. Moottorikelkkailu ja luonnon kokeminen kelkkaillen on myös suosittu matkailuvaltti, sanoo Annika Fredriksson, Ruotsin Lapin vierailijalautakunnan toimitusjohtaja. ”Jos pystymme muuttamaan joukon näitä moottorikelkkoja sähköisiksi versioiksi, sillä olisi myönteinen vaikutus luontoon ja villieläinten hyvinvointiin sekä hiilidioksidipäästöjen, että äänisaasteen osalta. Tämä on erittäin toiveikasta ja tulee olemaan osana kestävän kehityksen tavoitteidemme saavuttamista vuodelle 2030, sekä osana haastavassa visiossamme olla arktisen alueen vastuullisin kohde."

Alfa-moottorikelkan alkuperäinen hiilijalanjälki on alle 100 g CO2/km verrattuna perinteiseen moottorikelkkaan, jonka hiilidioksidipäästöt ovat noin 550 g CO2/km. Vertailun vuoksi mainittakoon perinteisellä bensiinimoottorilla varustetun auton päästöt ovat lähes 565 g CO2/km ja sähköauton 322 g CO2/km.

Vidde ja Pininfarina tekivät yhteistyötä luodakseen ympäristön kannalta kestävän moottorikelkan, joka sähkökäyttöisyytensä lisäksi on suunniteltu maksimoimaan tuotteen käyttöikää kestävän kehityksen näkökulmasta katsottuna. Molemmat yritykset työskentelevät myös RISE:n, eli Ruotsin tutkimuslaitoksen sähköisen liikenteen kestävän kehityksen tiimissä.

Vidde-esisarjaa testataan yhdessä SkiStarin, Sveaskogin ja Skellefteå Kraftin kanssa osana Icehotellin palveluja loppukauden ajan. "Olemme tehneet yhteistyötä näiden kumppaneiden kanssa tuotteen kehittämisessä, ja nyt on aika viedä se kentälle ja alkaa testata sitä todellisissa olosuhteissa ja tilanteissa", Christian Lystrup sanoo.

Uusi ajoneuvo otetaan tuotantoon ja sen toimitukset voidaan aloittaa vuoden 2024 myöhemmässä vaiheessa. Sen tuotannon odotetaan laajentuvan lähestyttäessä vuotta 2025.

Laukaisua isännöinyt ikoninen Icehotel on todellinen kestävän kiertokulun esimerkki, sulamalla kevään tullen takaisin jokeen ja nousten taas uudelleen loistoonsa seuraavalla kaudella Tornionjoesta kerätyistä jäälohkareista. Icehotellin vetovoima houkuttelee asiakkaita vuosi toisensa jälkeen uusilla taiteellisesti muotoilluilla huoneillaan ja kiehtovalla kestävän kehityksen hotelliajattelullaan.

Lehdistöyhteys Vidde Mobilityssä: Christian Lystrup, toimitusjohtaja ja perustaja,

e-mail:christian@viddemobility.com christian@viddemobility.com

Visit Swedenin Ruotsin hallitukselta saamana virallisena tehtävänä on markkinoida Ruotsia turistikohteena. Visiomme on, että Ruotsi on vuoteen 2030 mennessä maailman kestävin ja houkuttelevin, innovaatioihin perustuva matkakohde. Juuri nyt on entistä tärkeämpää, että tarkoituksenmukainen matkustaminen on merkityksellistä ja harkittua sekä luo pysyvää arvoa vieraillemme, paikalliselle yhteisölle ja maapallolle. Tervetuloa Ruotsiin.

Avainsanat: