• Visit Sweden/

Smoolannin elokuvakylä täyttää viisi vuotta – mukana uusia herkkupaloja Astrid Lindgren -faneille

A person in a garment

Description automatically generated with low confidence
Photo: Emma Jansson/Filmbyn

Smoolannin elokuvakylä Etelä-Ruotsissa on upea matkakohde suosittujen Astrid Lindgrenin lastenelokuvien ystäville. Museo esittelee lukuisia elokuvien kulisseja ja alkuperäisiä asuja Peppi Pitkätossun keittiöstä, Matiaksenlinnan Ronja, ryövärintytär -elokuvasta, myymälän Saariston lapset -sarjasta tai puusepänvajasta, jossa Vaahteramäen Eemeli veisti puu-ukkeleitaan. Vuoden 2017 avajaisista lähtien kymmenet tuhannet lapset ja aikuiset Ruotsista ja muualta maailmasta ovat tutustuneet autenttisesti luotuihin huoneisiin. Niissä kaikenikäiset voivat leikkiä ja luoda omat versionsa elokuvien suosikkikohtauksista.

Elokuvakylän viidennen syntymäpäivän kunniaksi avattiin uusi Pekka Peukaloinen -satuun perustuva näyttely 18. kesäkuuta 2022.

"Smoolannin elokuvakylä on saanut merkittävän lahjan Astrid Lindgrenin maailmasta: alkuperäisrekvisiittaa Pekka Peukaloinen-elokuvan kuvauksista vuodelta 1990. Nyt haluamme näyttää nämä alkuperäiset esineet sijoittamalla ne elokuvan näyttämölle", sanoo Ingmarie Halling, näyttelyn luova johtaja. Halling on työskennellyt aikaisemmin myös Abba-museon ja Avicii Experience -tribuuttinäyttelyn parissa.

"Elokuvakylä haluaa esitellä Astrid Lindgrenin elokuvantekijänä ja kertoa, millaista hänen elokuviensa tekeminen oli. Hänen tunnetuimmilla hahmoillaan on jo pysyvä paikka näyttelyssä. Monissa muissakin paikoissa voi vierailla, mukaan lukien Kissankulman talossa, jossa Vaahteramäen Eemeli -elokuva kuvattiin 50 vuotta sitten”, kertoo Smoolannin elokuvakylän hallituksen puheenjohtaja Markus Kyllenbeck.

Pyörä- tai vaellusretki on erinomainen tapa tutustua alueeseen ja reittejä löytyy molemmille liikkumistavoille. Smoolannin elokuvakylä on alkanut tänä vuonna myydä vaelluskarttoja "seitsemään satumatkaan", joista jokainen on noin viisi kilometriä pitkä ja omistettu tietylle teemalle, tarinalle, elokuvalle tai hahmolle. Pieni paikallinen toimija Cykla i filmlandskapet (Pyöräile elokuvamaisemissa) tarjoaa kaiken tarvittavan onnistuneelle päiväretkelle tavallisella polkupyörällä tai sähköpyörällä.

Tutustu Smoolantiin!

Visit Swedenin Ruotsin hallitukselta saamana virallisena tehtävänä on markkinoida Ruotsia turistikohteena. Visiomme on, että Ruotsi on vuoteen 2030 mennessä maailman kestävin ja houkuttelevin, innovaatioihin perustuva matkakohde. Juuri nyt on entistä tärkeämpää, että tarkoituksenmukainen matkustaminen on merkityksellistä ja harkittua sekä luo pysyvää arvoa vieraillemme, paikalliselle yhteisölle ja maapallolle. Tervetuloa Ruotsiin.