Visit Sweden: helmikuun matkailuaiheiset uutisvinkit!

Ruotsin Korkearannikko pääsi New York Timesin matkailukohteita esittelevälle 52 Places to Visit around the World -listalle

A picture containing outdoor, sky, water, nature

Kuva: Friluftsbyn Höga Kusten/imagebank.sweden.se Kuvan latauslinkki

Tänä vuonna New York Times esitteli vuosittaisella 52 Places to Visit around the World -listallaan matkakohteita, jotka ottavat huomioon ilmastonmuutoksen ja massaturismin haasteet. Ruotsista listalle pääsi Korkearannikko, jonka alueella sijaitsee 100 luonnonpuistoa, kansallispuisto ja kilometreittäin vaelluspolkuja. Lisäksi lehti mainitsi Ingmar Bergmanin kotisaarena kuuluisaksi tulleelle Fårön saarelle sijoittuvan Bergman Drama -elokuvan Vuoden 2021 parhaat elokuvat -listallaan.

Lennä kuumailmapallolla ihailemaan talvimaisemaa, tähtitaivasta ja revontulia

A picture containing nature, night sky, outdoor object

Kuva: Visit Sweden Kuvan latauslinkki

The Outpost -majatalo pienessä Mårdselin kylässä Ruotsin Lapissa järjestää helmikuusta alkaen kuumailmapallolentoja arktisen talven ihmemaan yli. Asiakkaat voivat osallistua kuumailmapallolennon valmisteluun ja lentoonlähtöön. Kuumailmapallosta voi ihailla alapuolella avautuvaa  Råne-jokilaakson koskematonta, jäistä maisemaa ja sen lumisina kimaltelevia metsiä. Laskeutumisen jälkeen matkustajat ja miehistö nostavat samppanjamaljat ja nauttivat lämpimän lounaan. Suunnitteilla on kuumailmapallolentoja myös ilta-aikaan, jolloin on mahdollista ihailla tähtitaivasta kaukana kaupunkien valosaasteesta – ja hyvällä tuurilla myös revontulia.

Maailman parhaan hotellikonseptin palkinto ruotsalaiselle Pater Noster-hotellille

A building on a rocky hill

Description automatically generated with low confidence
Kuva: Erik Nissen Johansen/Westsweden.com Kuvan latauslinkki

AHEAD -palkinto (Awards fro Hospitality, Experience and Design) on kansainvälisen hotellialan halutuimpia tunnustuksia. Marraskuussa 2021 Ruotsin länsirannikolla, syrjäisellä Hamneskärin saarella sijaitseva Pater Noster – a home on the horizon voitti AHEAD -palkinnon Euroopan parhaasta hotellikonseptista. Tammikuussa 80-jäseninen tuomaristo valitsi ruotsalaisen muotoilutoimisto Stylt Trampolin tyylikkäästi uudelleensuunnittelemat Pater Nosterin majoitustilat AHEAD Global New Concept Award -palkinnon arvoisiksi. Palkinto myönnetään maailman parhaalle arkkitehtuurin, muotoilun ja majoituskokemuksen yhdistävälle konseptille.

Jo matka saarelle on seikkailu. Perillä odottaa vuonna 1868 rakennettu ”majakoiden kuningas”, joka yli vuosisadan ajan auttoi merenkävijöitä navigoimaan pelätyissä salmissa Skagerrakin ja Kattegatin rajalla. Vuonna 2020 avatun Pater Noster -hotellin isännät tuovat esiin paikan historiaa sekä majakanvartijoiden työtä ja elämää saarella.

”Lumijunalla” läpi Ruotsin talvimaisemien

A picture containing tree, snow, outdoor, nature

Kuva: Inlandsbanan Kuvan latauslinkki

Inlandsbanan on Ruotsin sisämaassa kulkeva, 1288 kilometriä pitkä junareitti Kristinehamnista Etelä-Ruotsin Vänern-järvellä aina Lapin Gällivareen asti.  Jotkut osat reitistä ovat käytössä myös kylmempinä kuukausina. ”Lumijuna” eli talvireitti Moran ja Östersundin välillä kulkee päivittäin 24. huhtikuuta asti (viisi tuntia kumpaankin suuntaan). Matkan puolivälissä matkustajat voivat vaihtaa bussiin ja matkata useisiin suosittuihin hiihtokeskuksiin Vemdalenin alueella (Vemdalsskalet, Björnrike, Klövsjö ja Storhogna). Lisäksi lähtö- ja saapumisajat Morassa  on koordinoitu Tukholman, Göteborgin ja Malmön yöjunien kanssa. ”Lumijuna” on paitsi ympäristöystävällinen myös turvallinen ja mukava matkavaihtoehto. Ruotsin rautatieyhtiön junilla pääsee 20.3. asti myös Åreen ja Duvediin.

Tänä vuonna vietetään Vasaloppet- maastohiihtotapahtuman satavuotisjuhlaa

A group of people skiing on the snow

Description automatically generated with medium confidence
Kuva: Vasaloppet Kuvan latauslinkki

Vuosien mittaan yhteensä 1 700 000 urheilijaa on koetellut rajojaan Sälenin ja Moran välisellä reitillä.

Ensimmäinen nykymuotoinen kilpailu järjestettiin vuonna 1922, kun paikallislehden päätoimittaja Anders Pers keksi juhlistaa Ruotsin Kalmarin liitosta irtautumisen 400. vuosipäivää kansallisella hiihtokilpailulla. Persin taka-ajatuksena oli kannustaa ruotsalaisia liikkumaan. Kilpailureitti kulkee Moran ja Sälenin välillä reittiä, jonka Ruotsin kuningas Kustaa Ericsson Vasa hiihti paetessaan Tanskan kuninkaan Christian II:n joukkoja talvella 1521.

Vasaloppet-tapahtumaan voi osallistua 25.2.-6.3.  Hiihtäjät voivat valita eri pituisten matkojen ja osallistumismuotojen joukosta mieleisensä.  Klassinen 90 kilometrin hiihto järjestetään tapahtuman viimeisenä päivänä. Kesällä samalla reitillä järjestetään Cykelvasan-tapahtuma pyöräilijöille ja Ultravasan-tapahtuma ultramaratonjuoksijoille. Lisätietoja: https://www.visitdalarna.se/en

PR Manager Sweden and Nordics

Visit Swedenin Ruotsin hallitukselta saamana virallisena tehtävänä on markkinoida Ruotsia turistikohteena. Visiomme on, että Ruotsi on vuoteen 2030 mennessä maailman kestävin ja houkuttelevin, innovaatioihin perustuva matkakohde. Juuri nyt on entistä tärkeämpää, että tarkoituksenmukainen matkustaminen on merkityksellistä ja harkittua sekä luo pysyvää arvoa vieraillemme, paikalliselle yhteisölle ja maapallolle. Tervetuloa Ruotsiin.