• Visma/

Perintätutkimus: Kuusi yritystä kymmenestä hyödyntää perinnän sähköisiä työkaluja - automaatio parantaa merkittävästi perintätulosta

Perintäyhtiö Visma Duetto Oy:n teettämän tutkimuksen mukaan neljä viidestä yrityksestä joutuu perimään saataviaan. Valtaosa yrityksistä lähettää 1-10 prosentista laskuista huomautuksen ja 1-5 prosenttia laskuista menee perintään.

Sähköinen perintä yleistyy niin kuluttaja- kuin yritysperinnässäkin. Kuusi yritystä kymmenestä hyödyntää sähköisiä työkaluja perinnässä. Yritykset, jotka lähettävät paljon laskuja, hyödyntävät myös enemmän automatisoituja maksumuistutuksia. Perintätoimintojen automatisointi parantaa merkittävästi raportointia, vähentää rutiinitöiden määrää ja nopeuttaa maksujen saamista. Maksujen saanti on nopeutunut erittäin paljon tai paljon joka kolmannessa yrityksessä, jotka ovat ryhtyneet hyödyntämään automaatiota ja sähköisiä työkaluja saatavien hallinnassaan.

Asiakkaiden liikkumavara vaikuttaa perintään. Joka kolmannen yrityksen asiakkailla on helppoa vaihtaa toimittajaa. Mitä enemmän asiakkailla on liikkumavaraa, sitä useammin joudutaan maksuista huomauttamaan ja tarvitaan perintää.

Määrätietoinen saatavien hallinnan mittaaminen yhdellä tai useammalla mittarilla tuottaa tulosta. Reilu puolet (58 %) niistä yrityksistä, jotka mittaavat saatavien kiertoa, ovat onnistuneet nopeuttamaan saataviensa kiertoa erittäin hyvin tai hyvin. Kun taloudellisten mittareiden lisäksi on mitattu asiakkaiden käyttäytymistä, jopa kolmessa tapauksessa neljästä on onnistuttu erittäin hyvin tai hyvin nopeuttamaan saatavien kiertoa viime vuoden aikana.

Visma Duetto Oy:n teettämässä perintätutkimuksessa tutkittiin perinnän käyttötapoja sekä perintää hoitavan yrityksen että yritysvelallisen näkökulmista.

Lisätietoja antavat (For more information, please contact):

Anna Johansén, toimitusjohtaja, puhelin 040 722 3112, anna.johansen@visma.com

Haastattelu- ja materiaalipyynnöt:

Terhi Hakkarainen, markkinointipäällikkö, puhelin 050 442 9699, terhi.hakkarainen@visma.com

Lataa tutkimusraportti: