Suomen Onlineallekirjoitus Oy osaksi Vismaa

Visma laajentaa pilvipalvelutarjontaansa ja haluaa digitalisoida Suomen paperisen asioinnin.

Jo 45000 suomalaista yhtiötä käyttää Visman verkkolaskutuspalvelua Maventaa. Nyt Visma laajentaa palvelutarjontaa sähköisiin allekirjoituksiin. ”Visma pystyy nyt tarjoamaan asiakkailleen mahdollisuuden poistaa viimeisetkin paperikansiot. 2020-luvulla paperinen asiointi koetaan noloksi jäänteeksi menneestä. Visman vahva panostus kehitykseen luo edellytykset kaikkia suomalaisia organisaatioita ja ihmisiä koskevaan luottamuspalvelujen kehitykseen, yhdessä laajenevan kumppanuusverkoston kanssa”, kertoo Suomen Onlineallekirjoitus Oy:n kehitysjohtaja Harri Koponen.

”Sähköinen allekirjoitus on loistava lisä palveluvalikoimaamme. Pystymme sen avulla automatisoimaan koko yrityksen hallinnoinnin sopimusten allekirjoituksesta taloushallintoon. Palvelu soveltuu kaikkiin allekirjoitustarpeisiin kuten työsopimuksiin, pöytäkirjoihin, tilinpäätöksiin, valtakirjoihin, tarjouksiin/tilauksiin ja vuokrasopimuksiin oli allekirjoittaja sitten yrityksen edustaja tai yksityishenkilö. Lisäksi tarjoamme ilmaisen sopimusarkiston sekä sopimuksen tekijälle että allekirjoittajalle”, kertoo Ari-Pekka Salovaara, Visma Solutions Oy:n toimitusjohtaja.

Sähköinen allekirjoitus ottaa heinäkuussa askeleen eteenpäin, kun eurooppalainen eIDAS-direktiivi laajentaa sähköisen allekirjoituksen käyttöalaa olennaisesti. Tällöin mm. pankkien ja julkisten toimijoiden tulee hyväksyä sähköinen allekirjoitus pätevänä tunnistautumisena. ”Minulle on henkilökohtaisesti tärkeää, että Suomen kansallinen digitalisaatio etenee ripeästi. Laadukkaat pilvipalvelut ovat yrityksille ja yhteisöille paras tapa asiakaskokemus- ja tuottavuusloikkiin. Kun yksityinen sektori siirtyy kokonaan sähköisiin allekirjoituksiin, saavutetaan vähintään puolen miljardin vuosittainen hyöty kansantaloudelle”, Koponen sanoo.

Yksityisellä puolella sähköisen allekirjoituksen käyttö moninkertaistuu vuosittain ja tällä hetkellä lähes puoli miljoonaa suomalaista on allekirjoittanut Onnistuu.fi-palvelun kautta. Suomen Onlineallekirjoituksen palvelu on käytössä mm. vakuutus-, pankki-, taloushallinto-, terveydenhuolto- ja turvallisuustoimialoilla. Ratkaisu ei ole mihinkään toimialaan sidoksissa vaan se on avoin kaikille. ”Arviomme on, että vuoteen 2020 mennessä ollaan tilanteessa, jossa julkisella puolella ainoastaan erityisryhmät allekirjoittavat paperilla. Yritykset, yhdistykset ja yksityiset henkilöt ovat siirtyneet sähköiseen allekirjoitukseen”, Koponen toteaa.

Onnistuu.fi mahdollistaa yrityksille ja yksityishenkilöille juridisesti sitovan sähköisen allekirjoittamisen. Tunnistautumisessa käytetään pankkien vahvaa tunnistautumista tai mobiilivarmennetta. Käytössä on kaikkien suomalaisten pankkien tunnistemekanismit sekä Elisan, Soneran ja DNA:n mobiilivarmenne. Allekirjoituskutsun saaneen henkilön ei tarvitse rekisteröityä palveluun eikä maksaa palvelun käytöstä.

Lisätietoja:

Harri Koponen, Suomen Onlineallekirjoitus Oy, harri.koponen@onnistuu.fi, +358 44 500 0020, onnistuu.fi

Ari-Pekka Salovaara, Visma Solutions Oy, ari-pekka.salovaara@visma.com, +358 44 056 3966, vismasolutions.com

Avainsanat: