Visma laajentaa asiakkaan tuntemisen palveluihin ostamalla Clento Oy:n

Visma laajentaa liiketoimintakriittisten ohjelmistojen tarjoomaansa asiakkaan tuntemisen palveluihin (KYC) ostamalla Clento Oy:n. Clento tarjoaa alustan rahanpesulain velvoitteiden hoitamiseen.

Visma on hankkinut Clento Oy:n koko osakekannan. Kaupan myötä Visma laajentaa tarjoomaansa asiakkaan tuntemisen palveluihin (KYC, Know Your Customer). Clenton SaaS (Software as a Service) -palvelu kattaa kaikki rahanpesulaissa määritellyt asiakkaan tuntemiseen liittyvät tarpeet. Laki velvoittaa tiettyjä toimialoja kuten tilitoimistoja, isännöinti- ja finanssialan yrityksiä tunnistamaan asiakkaansa ja heidän kytköksensä.

Clento liitetään osaksi Visma Solutionsin palvelutarjoomaa. Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden ohjelmistotoimittaja, joka tarjoaa ratkaisut liiketoiminnan tueksi pk-yrityksille. Yhtiön tuoteperheeseen kuuluvat Netvisor, Visma Severa ja ValueFrame, Maventa sekä Visma Sign.

“Visman kumppaniverkostosta löytyy toistatuhatta tilitoimistoa sekä isännöintialan yrityksiä, joille asiakkaan tuntemisen palvelu on osa asiakashankinta- ja ylläpitoprosessia. Clenton avulla pystymme jatkossa tarjoamaan kattavat tunnistamispalvelut sekä Visman asiakkaille että muille lain piiriin kuuluville yrityksille. Uskomme, että laki tulee tulevaisuudessa koskemaan myös uusia toimialoja ja asiakkaan tuntemisesta tulee entistä kriittisempää”, kertoo Visma Solutions Oy:n toimitusjohtaja Ville Kuusela.

Kauppa tukee Visman strategiaa liiketoimintakriittisten ohjelmistojen toimittajana. Clenton avulla yritykset voivat tehdä turvallisesti liiketoimintaa ja täyttää lakisääteiset velvoitteensa. Clento tarjoaa markkinoiden kattavimman palvelukokonaisuuden. Rajapinnan kautta palvelu saadaan liitettyä saumattomasti yrityksen muihin järjestelmiin ja jatkossa palvelu tulee olemaan käytettävissä myös Visman taloushallinnon järjestelmien kautta.

“Visman tuella pystymme vauhdittamaan Clenton kasvua ja kehittämään entistä voimakkaammin palvelun käytettävyyttä ja palveluvalikoimaa myös ekosysteemiajattelun pohjalta. Clento-palvelun laajentaminen myös muihin pohjoismaihin helpottuu Visman avulla. Odotamme innolla, mitä kaikkea saamme yhteistyöllä aikaan“, kertoo Clento Oy:n toimitusjohtaja Matti Leino.

“Näemme asiakkaan tunnistamisen markkinan erittäin kiinnostavana ja potentiaalisena. Ilmoitusvelvollisuus on ollut lakisääteistä vasta muutaman vuoden ja uskomme, että tulevaisuudessa asiakkaan tuntemisesta tulee entistä merkkittävämpää kilpailukyvyn kannalta. Yhdessä Clenton asiantuntijoiden kanssa rakennamme asiakkaan tuntemisen palveluja lain ja asiakastarpeiden pohjalta ja tulemme investoimaan vahvasti palvelun kasvuun ja kehittämiseen”, Kuusela jatkaa.

Clentolla on toimipisteet Oulussa ja Helsingissä. Yrityksen perustajajäsenet siirtyvät Visman palvelukseen ja jatkavat työskentelyä palvelun parissa. Clento Oy:n toiminta ja asiakassuhteet jatkuvat ennallaan.

Lisätietoja:
Ville Kuusela, toimitusjohtaja, Visma Solutions Oy, +358 40 505 0707
Matti Leino, toimitusjohtaja, Clento Oy, +358 400 588 033

Clento Oy
Clento Oy oululainen yritys, joka perustettiin vuonna 2018 tuottamaan monipuolisia asiakkaan tuntemisratkaisuja. Clenton Saas-palvelulla tehostetaan asiakkaan tuntemista prosessin kaikissa vaiheissa hyödyntämällä julkisia rekistereitä ja monipuolisia henkilöllisyyden todentamisvaihtoehtoja.

Yrityksen ensimmäinen tuote valmistui 2019 ja on kehittynyt palvelemaan rahanpesulain ilmoitusvelvollisten lisäksi muita vastuullisia yrityksiä, joiden tavoitteena on tunnistaa asiakkaidensa omistajat ja liiketoiminnan laatu. Tähän mennessä Clentolla on tunnistettu ympäri maailman yli 50 000 oikeushenkilöä. Clentolla on tällä hetkellä aktiivisia käyttäjiä Suomessa ja Ruotsissa.
www.clento.fi

Visma Solutions Oy
Visma Solutions on Suomen johtava pilvipalveluiden ohjelmistotoimittaja, joka tarjoaa ratkaisut liiketoiminnan pyörittämisen ja johtamisen tueksi pk-yrityksille. Ratkaisuja käyttää Suomessa lähes 80 000 yritystä. Visma Solutionsin tuoteperheeseen kuuluvat Visma Netvisor, Visma Severa ja ValueFrame, Maventa sekä Visma Sign. Taustallamme on ketterä pohjoismainen ohjelmistotalo Visma, joka työllistää Suomessa yli 1800 asiantuntijaa.
www.vismasolutions.com

Avainsanat: