• Visma/

Visma laajentaa osakaspohjaansa kansainvälisen kasvun tueksi - yrityksen arvo nousee 19 miljardiin euroon

Visma, johtava liiketoimintakriittisten pilviohjelmistojen toimittaja Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa, kertoo, että se on laajentanut omistajapohjaansa johtavilla kansainvälisillä sijoittajilla toissijaisen myynnin kautta tukeakseen kansainvälistä kasvua.

Kaupassa, jonka myötä Visman arvo nousee 19 miljardiin euroon, omistajiksi tulee noin 20 uutta sijoittajaa, joiden sijoitusten arvo on yli miljardi euroa. Uusia sijoittajia ovat mm. Altaroc, Jane Street ja NYC Retirement System.

Kauppa johtaa myös noin 3 miljardin euron uuteen sijoitukseen nykyisiltä osakkeenomistajilta, kuten Hg, joka jatkaa 17 vuotta kestänyttä sijoitustaan liiketoimintaan enemmistöosuudella yhdessä muiden sijoittajien kanssa, kuten ICG, TPG ja Visman johto.

”Olemme iloisia saamastamme luottamuksesta Hg:ltä ja muilta johtavilta sijoittajilta kaupassa, joka vahvistaa upeaa kehitystämme ja lupaavia näkymiämme. Visma toimittaa digitaaliset työkalut, joita yritykset tarvitsevat tehokkuuden varmistamiseksi, innovoimiseksi ja kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Vankan ja asiantuntevan omistajapohjan tukemana meillä on erinomaiset mahdollisuudet jatkaa ainutlaatuista kasvumatkaamme”, Visman toimitusjohtaja Merete Hverven sanoo.

Visman kasvumatka

Visma on Euroopan suurin yksityisomistuksessa oleva ohjelmistoyritys ja alueen johtava kirjanpito- ja ERP-ohjelmistojen toimittaja pienille ja keskisuurille yrityksille. Merkittävän kansainvälistymisen jälkeen, laajentuen Ranskaan, Saksaan, Portugaliin, Peruun ja Islantiin kahden viime vuoden aikana, konserni toimii tällä hetkellä 28 maassa yli 15 000 työntekijän voimin.

Samaan aikaan ydinliiketoimintaan kuulumattomien IT-konsultointi- ja pilvi-infrastruktuuripalveluiden myynnit vuonna 2022 ovat keskittäneet yhtiön liiketoimintamallin standardoituihin SaaS-tuotteisiin (Software as a Service) yksityiselle ja julkiselle sektorille. Visman vuositasolla toistettavissa oleva liikevaihto (ARR) oli 2,2 miljardia euroa vuoden 2023 kolmannen neljänneksen lopussa, mikä tarkoittaa 17 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja 17 vuoden yhtäjaksoista liikevaihdon ja EBITDA:n kasvua (18 % ja 22 % CAGR kauden aikana).

”Visman menestys on tulosta ammattitaitoisten ja sitoutuneiden työntekijöidemme loistavista ponnisteluista. Alan johtavilla investoinneilla tuotekehitykseen ja tekoälyyn perustuvalla kriittisten liiketoimintaprosessien automatisoinnilla pystymme edelleen hyödyntämään digitaalisten palveluiden voimakkaan kasvun”, Hverven lisää.

Hg:n Senior Partner Nic Humphries sanoo: ”Nykyään Visma on Euroopan suurin pääomasijoittajien omistama ohjelmistoliiketoiminta, joka kasvaa nyt kaksi kertaa nopeammin kuin silloin, kun sijoitimme ensimmäisen kerran vuonna 2006, vaikka siitä on tullut yli 20 kertaa suurempi yritys. Tämä uskomaton saavutus on tulosta yli kymmenen vuoden takaisesta panostuksesta moderneihin SaaS-tuotteisiin, jatkuvien innovaatioiden ja Mereten johtaman maailmanluokan johtoryhmän tukemana. Toivotamme uudet sijoittajamme tervetulleiksi ja odotamme innolla tämän eurooppalaisen teknologian menestystarinan seuraavaa lukua."

Lisätiedot:
Sanna Burton, brändi- ja viestintäjohtaja, Visma Finland Holding Oy, 050 322 5222, sanna.burton@visma.com

Visma
Visma on johtava liiketoimintakriittisten pilviohjelmistojen toimittaja, jonka liikevaihto oli 2,06 miljardia euroa vuonna 2022. Vismalla on 15 000 työntekijää ja 1,6 miljoonaa asiakasta Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Rakennamme toimivampaa yhteiskuntaa yksinkertaistamalla ja automatisoimalla kaikenkokoisten yritysten ja organisaatioiden työtä.

Suomessa yli 1400 Visman asiantuntijaa auttaa asiakkaita sujuvoittamaan liiketoimintaansa. www.visma.fi

Hg
Hg on johtava sijoittaja eurooppalaisessa ja transatlanttisessa ohjelmisto- ja palveluliiketoiminnassa. Hg:n tuki yhdistää syvän loppumarkkinatietämyksen maailmanluokan toimintaresursseihin ja tarjoaa yhdessä vahvaa tukea yrittäjyysjohtajille, jotka haluavat skaalata liiketoimintaansa – yrityksiä, jotka ovat hyvin investoituja, kestäviä ja palvelevat asiakkaitaan hyvin. Hg hallinnoi yli 65 miljardin dollarin varoja ja sen portfoliossa on yli 50 yritystä, joiden yhteenlaskettu arvo on yli 135 miljardia dollaria ja joissa on yli 100 000 työntekijää ja joiden vuotuinen kasvutahti on yli 20 %. www.hgcapital.com.

Avainsanat: