Visma luopuu BPO liiketoiminnasta

Visman BPO divisioonan myyntiprosessi käynnistettiin tämän vuoden alkupuolella, mikä herätti suurta kiinnostusta useiden sijoittajien keskuudessa. Myyntiprosessi on nyt saatu päätökseen ja Visma BPO:n uusi omistaja on HgCapital.

Visma BPO on johtava ulkoistettujen kirjanpito-, palkka- ja HR-palveluiden tuottaja. Pohjoismaissa Visma BPO:lla on 20 000 asiakasyritystä. HgCapital tukee BPO:n johtoa ja työntekijöitä säilyttämään johtavan markkina-aseman sekä orgaanisen kasvun että tulevien yrityskauppojen kautta.

Visman omistajat ja johtajat uskovat, että BPO liiketoiminta voi kehittyä nopeammin ja paremmin Vismasta riippumattomana. BPO:n tulos oli NOK 2,1 miljardia Norjan kruunua viimeiseltä 12 kuukaudelta kesäkuuhun 2016 mennessä, mikä on noin 20 % koko Visman tuloksesta. Mahdolliset konfliktit Visman ohjelmisto- ja ulkoistuspalveluiden kesken poistuvat, kun BPO:sta tulee täysin itsenäinen liiketoiminta-alue.

Myymällä BPO liiketoiminnan, Vismasta tulee “puhdas” SaaS-/ohjelmistoliiketoimintaan keskittyvä yritys. Visma on kasvanut nopeasti orgaanisesti ja yli 150 yritysoston kautta Pohjois-Euroopan suurimmaksi ohjelmistotaloksi ja SaaS-/pilvipalveluiden tarjoajaksi yritysasiakkaille Euroopassa. Visma käyttää BPO myynnistä saadut tulot, jo ennestään vahvan kassan rinnalla, nopeaan kasvuun sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta.

Øystein Moan,
CEO Visma AS,