Visman kasvu Suomessa jatkui vahvana – täysi fokus SaaS-strategiaan

Ohjelmistoyhtiö Visman liikevaihto ja tulos kasvoivat selvästi vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Vuoden alkupuoliskolla tehtiin merkittäviä yrityskauppoja, jotka vahvistavat Visman asemaa strategisesti tärkeillä liiketoiminta-alueilla.

Visman liikevaihto Suomessa kasvoi tammi-kesäkuussa 12 prosenttia 168,2 miljoonaan euroon. Liiketulos (EBITDA) nousi 13 prosenttia 46,8 miljoonaan euroon.

Pieniä ja keskisuuria yrityksiä palvelevan SMB-segmentin liikevaihto nousi 18 prosenttia. Visman SaaS-liiketoiminnan kasvu jatkui vahvana: tilausten määrä nousi 16 prosenttia ja transaktioiden yhteenlaskettu arvo 24 prosenttia.

Visma on tunnistanut merkittäväksi kasvualueeksi julkisen sektorin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Myös Suomessa eletään nyt erityisen kiinnostavaa aikaa, kun hyvinvointialueet valmistautuvat aloittamaan toimintansa vuodenvaihteessa. Oikein mitoitetuilla ja toimivilla ohjelmistoilla on iso rooli sotesektorin kustannusten kasvun hillitsemisessä.

Huhtikuussa Visma kertoi ostavansa Hausvise-isännöintijärjestelmää kehittävän Festum Software Oy:n. Yrityskaupan myötä syntyi Visma Real Estate (ent. Visma Tampuuri).

”Olemme tehneet tänä keväänä merkittäviä yrityskauppoja ja rakentaneet myös tulevan kasvun eväitä. Esimerkiksi kiinteistöalalla on yhä paljon potentiaalia nostaa työn tuottavuutta digitaalisin työkaluin. Isännöinti- ja huoltoyhtiöiden loppuasiakkaiden eli asukkaiden vaatimustaso on noussut, mikä lisää painetta modernien työkalujen käyttöönottoon”, sanoo Visma Finland Holdingin hallituksen jäsen Juha Mäntylä.

Visma myy IT-konsultointiliiketoimintansa

Kesäkuussa Visma kertoi, että se muuttuu puhtaasti SaaS-yhtiöksi myydessään IT-konsultointiliiketoimintansa pääomasijoitusyhtiö CVC Capital Partnersille. Kauppa vahvistaa Visman asemaa entisestään Euroopan johtavana kriittisten pilviohjelmistojen toimittajana. Se on ehdollinen viranomaishyväksynnälle, ja saataneen päätökseen kuluvan vuoden aikana.

”Tämä on kummallekin osapuolelle erinomainen kauppa. Vismalle se tarkoittaa entistä vahvempaa keskittymistä ydinliiketoimintaamme ja tuo lisää rahoitusta kasvuun”, sanoo Mäntylä.

Katsauskaudella energian ja polttoaineiden hinta on noussut rajusti, ja loppuvuoden näkymät ovat muuttuneet alati sumuisemmiksi. Toistaiseksi tilanteella ei ole ollut välitöntä, merkittävää vaikutusta Visman liiketoimintaan. Visma Suomella ei ole liiketoimintaa Venäjällä tai Valko-Venäjällä.

”Sota Ukrainassa on järkyttänyt meitä kaikkia. Geopoliittinen tilanne on asettanut myös monta suomalaisyritystä täysin uuteen tilanteeseen, jonka vaikutuksia on tässä vaiheessa mahdotonta ennustaa. Olemme kartoittaneet mahdolliset kytkennät pakotteiden alaisiin tahoihin ja toimintoihin sekä tehostaneet varautumistamme kyberhyökkäyksiin”, sanoo Mäntylä.

Katsauskauden yrityskaupat

• Visma myi Turvakohde-ohjelmiston Safetum Oy:lle
  • Visma osti Hausvise-isännöintijärjestelmää kehittävän Festum Software Oy:n
  • Visma osti toiminnanohjauksen sanomanvälitykseen erikoistuneen OWS Finland Oy:n
  • Visma myi IT-konsultointiliiketoimintansa CVC Capital Partnersille. Suomessa kauppaan kuuluu Visma Consulting Oy, Visma AI Works Oy, Digital Illustrated Oy, Weoptit Oy, Biit Oy ja Visma Insights Oy.
  • Visma Consulting osti Solidabiksen (siirtyy konsultointiliiketoiminnan myynnin yhteydessä uuteen yhtiöön)

Visman taloudelliset tunnusluvut Suomessa tammi-kesäkuussa 2022

Kaikki luvut ovat pro forma.

Lisätietoja:
Juha Mäntylä, hallituksen jäsen, Visma Finland Holding Oy, +358 400 406 767
Sanna Burton, viestintäjohtaja, Visma Finland Holding Oy, +358 50 322 5222

Visma rakentaa toimivampaa yhteiskuntaa kehittämällä liiketoimintakriittisiä ohjelmistoja ja palveluja. Parannamme ihmisten arkea sujuvoittamalla ja automatisoimalla yritysten ja organisaatioiden päivittäisiä tehtäviä. Konserni toimii Pohjois-Euroopan lisäksi Keski- ja Itä-Euroopassa, Benelux-maissa ja Latinalaisessa Amerikassa. 15 000 työntekijää, 1 300 000 yksityisen ja julkisen sektorin asiakasta ja 2,1 mrd. euron liikevaihto vuonna 2021 sitouttavat meidät työskentelemään kohti parempaa huomista. www.visma.fi

Suomessa jo yli 1800 Visman asiantuntijaa auttaa asiakkaita sujuvoittamaan liiketoimintaansa ohjelmistoratkaisujen ja IT-konsultoinnin avulla. www.visma.fi.

Avainsanat: