Täyssähköisen ID.3:n sarjatuotanto alkaa: Dresdenin ”läpinäkyvästä tehtaasta” tulee Volkswagen ID.:n koti

• Volkswagen ID.3:n sarjatuotannon aloitus Dresdenissä on virstanpylväs uuden strategian toteuttamisessa
  • Neljäs MEB-alustarakennetta hyödyntävä tuotantolaitos maailmassa
  • Ensiopastuksesta konfigurointiin ja auton luovutukseen: kokonaisvaltainen asiakaskokemus keskiössä
  • Dresden on myös Volkswagenin automaatio- ja digitalisaatioratkaisujen innovaatiokeskus
  • ”Olemme tuotantolaitos, matkailukohde, tapahtumapaikka, testilaboratorio ja jakelukeskus – kaikki tämä yhdessä paketissa”, kertoo tehtaanjohtaja Danny Auerswald

Gläserne Manufaktur eli läpinäkyvä tehdas on Saksan Dresdenissä sijaitseva Volkswagenin lasiseinäinen tehdas ja teknologiakeskus. Se aloitti tammikuun lopussa täyssähköisen Volkswagen ID.3:n sarjatuotannon neljäntenä tehtaana, joka valmistaa modulaariseen MEB-alustarakenteeseen perustuvia Volkswagen-malleja. Samalla Volkswagen aloittaa Dresdenissä aivan uuden vaiheen: tulevien vuosien aikana entisestä tulevaisuuden liikkumisen keskuksesta muotoutuu ID.:n koti.

Dresdenin tehtaan keskeinen tavoite on toimia Volkswagenin maamerkkinä Saksassa ja tarjota asiakkaille ja muille vierailijoille kokonaisvaltainen ID.-elämys ensiopastuksesta ja testiajoista tuotantoon tutustumiseen, auton konfigurointiin, moderneihin tapahtumiin ja aina sähköautojen luovutukseen asti. Uuden strategian painopisteenä on kehittää tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiokeskus, joka pilotoi innovatiivisia projekteja, joita skaalataan myöhemmin Volkswagenin suurille tuotantolaitoksille.

”Jatkamme Volkswagenin sähköistä laajentumista. Uusien täyssähköautojen lisäksi tämä tarkoittaa myös globaalin tuotantoverkostomme muuttumista. Dresden on jo neljäs tehdas, joka muutetaan uuden ID.-perheen ja MEB-alustarakenteen tehtaaksi. Samaan aikaan lisäämme joka viikko tuotantoamme Zwickaun täyssähköautotehtaalla sekä kahdessa MEB-tehtaassamme Kiinassa. Näin vahvistamme tavoitettamme ottaa globaalin johtajan rooli sähköisessä liikkumisessa”, sanoo sähköisestä liikkumisesta vastaava johtoryhmän jäsen Thomas Ulbrich

”Läpinäkyvällä tehtaalla on tärkeä rooli Volkswagen-brändille: täällä vierailevat pääsevät suoraan yhteyteen tulevaisuuden liikkumisen kanssa. Olemme tuotantolaitos, matkailukohde, tapahtumapaikka, testilaboratorio ja jakelukeskus – kaikki tämä yhdessä paketissa. Volkswagen ID.3:n tuotannon alku on lähtömerkki uudelle strategiallemme”, jatkaa tehtaanjohtaja Danny Auerswald

”Vuonna 2017 olimme ensimmäinen tuotantolaitos, joka muutettiin kokonaisuudessaan täyssähköautotehtaaksi. Teknisesti tämä merkitsee sitä, että pystymme valmistamaan tehtaalla muitakin MEB-alustarakenteelle perustuvia täyssähköautoja ja samalla uusi liiketoiminta-alue tuo Volkswagenille ja koko konsernille lisäarvoa”, sanoo Gläserne Manufakturin yritysneuvoston puheenjohtaja Thomas Aehlig

MEB-tuotantoverkosto kasvaa ympäri maailmaa

Dresdenin Gläserne Manufaktur on jo neljäs tehdas, joka valmistaa modulaariseen MEB-alustarakenteeseen perustuvia Volkswagenin täyssähköautoja. Ensimmäisenä MEB-tuotanto aloitettiin Zwickaun tehtaalla ja vuoden 2020 lopussa MEB-valmistus aloitettiin myös Kiinassa Antingin ja Foshanin tehtailla. Näiden neljän tehtaan maksimi tuotantokapasiteetti on yli 900 000 ajoneuvoa vuodessa. Seuraavana MEB-tuotantoon valmistautuvat Emdenin ja Hannoverin tehtaat Saksassa sekä Chattanoogan tehdas Tennesseessä Yhdysvalloissa.

Samoin kuin e-Golfin tuotannon alkaessa vuonna 2017, myös ID.3-mallia valmistetaan aluksi arkipäivisin yhdessä vuorossa, ja päivässä valmistuu 35 ajoneuvoa. Tutustumisvierailuja järjestetään entiseen tapaan maanantaista lauantaihin klo 9.30–18.30 ja sunnuntaisin klo 9.30–17.00.

Uudet liiketoiminta-alueet varmistavat tehtaan työpaikat

Uuden mallin tuotannon lisäksi tehtaan muutos merkitsee uusien liiketoiminta-alueiden syntymistä ja vanhojen laajenemista. Tällä hetkellä Volkswagenin Dresdenin tehtaalla on 380 työntekijää.

Tulevaisuudessa Dresdenissä luovutetaan asiakkaille merkittävästi aiempaa enemmän autoja. Tätä varten tehtaalle perustettiin äskettäin toinen luovutuspiste, mikä on autoteollisuudessa ainutlaatuista. Asiakkaille luovutettavien autojen määrän odotetaan kasvavan jopa 5 000 ajoneuvoon vuonna 2021 – vuonna 2019 luovutettiin 1 301 ajoneuvoa ja 2020 niitä luovutettiin 3 296. Vuoteen 2022 mennessä tavoitteena on toimittaa noin 9 700 ajoneuvoa.

Toiminnallisuustestausta laajennetaan Dresdenissä edelleen. Se on olennainen osa ajoneuvokehityksen maailmanlaajuista testausasemaverkostoa ja se keskittyy kuljettajaa avustavien järjestelmien, mobiiliverkkopalveluiden, moottoreiden ja alustojen testaukseen. Täyssähköautot myös valmistellaan luovutusta varten tehtaalla. Tavoitteena on, että Dresdenissä valmistetut autot myös luovutetaan asiakkaille Dresdenissä.

Lisäksi Dresdenin tehtaalla viedään eteenpäin Tuotanto 4.0:aa, jonka ohjaava periaate on kokoonpanon ja logistiikan monimutkaisten toimintojen automatisointi ja digitalisointi. Tarkemmin sanottuna tehdas toimii pilottilaitoksena uusien teknologioiden kehittämisessä ja sarjatuotantoon soveltamisessa.

Tekninen varustelu kahdessa vaiheessa

Vuoden 2021 alussa tehtaan tuotantotilat muutettiin soveltuviksi modulaariselle MEB-alustarakenteelle. Valmistautuminen ID.3:n tuotantoon alkoi jo kesällä 2020 työpisteestä, jossa kori ja alustarakenteet kiinnitetään toisiinsa. Talvella muutostyöt etenivät mm. panoraamakaton asentamisessa käytettävään laitteistoon sekä työkaluihin, joilla asennetaan istuimet ja kojetaulu.

Dresdenin ”läpinäkyvä tehdas”: sähköisen liikkumisen esittelyä ja täyssähköautoja vuodesta 2017

Vuonna 2001 avatun tehtaan tuotantolinjalta on rullannut ylellisiä Phaeton sedaneita (84 235 kpl, vuosina 2001–2016), Bentley Flying Spureja (2 186 kpl, 2005/2006 ja 2013/2014) ja vuodesta 2017 lähtien 50 401 e-Golfia.

Volkswagen e-Golfin lanseeraus merkitsi myös yrityksen strategista muutosta tulevaisuuden liikkumisen keskukseksi. Innovatiiviset liiketoiminta-alueet, kuten Volkswagenin start-up-ohjelma Future Mobility Incubator, koulutuskäyttöön suunniteltu oppimislaboratorio Future Mobility Campus, laajennusosa ajoneuvojen luovutukseen ja koko tehtaan muuttuminen Tuotanto 4.0:n testialueeksi, ovat muokanneet tehtaasta tulevaisuuden tuotantolaitoksen. Tätä onnistunutta muutosta jatkaa täydellä teholla ID.3:n sarjatuotannon aloittaminen ja uuden strategian mukainen muutos ID.:n kodiksi.