Viimeiset testit: uusi Tiguan premium-luokan teknologialla ja pitkällä sähköisellä toimintamatkalla

• MQB evo – uusin kehitysversio perusrakenteesta tuo Tiguaniin erilaisia ​​moderneja teknologioita
  • Menestysmallin uusi versio lanseerataan premium-ominaisuuksilla, kuten HD-matriisiajovaloilla ja uuden sukupolven mukautuvalla alustansäätöjärjestelmällä
  • Tiguanin uusi mittaristo- ja infotainment-sukupolvi on kehitetty asiakkaiden palautteiden perustella – intuitiivinen ja looginen toimintakonsepti
  • Maailmanensi-iltaa juhlitaan syksyllä; lanseeraus on suunniteltu vuodelle 2024

Osana viimeisiä testiajoja Volkswagen-brändi julkistaa ensimmäiset yksityiskohdat tällä hetkellä myydyimmästä mallistaan: uuden Tiguanin kolmas sukupolvi tulee saataville uudelleen kehitetyllä mukautuvalla alustansäätöjärjestelmällä ja huippuominaisuuksilla, kuten HD-matriisiajovaloilla. Tiguan perustuu Volkswagenin modulaarisen perusrakenteen (MQB evo) uuteen sukupolveen. Uuden Tiguanin ladattavan hybridimallin sähköinen toimintamatka on jopa 100 kilometriä. Maailmanensi-iltaa juhlitaan syksyllä ja myyntimenestys tulee markkinoille vuonna 2024.

Tiguan on ollut Volkswagen-brändin myydyin malli maailmanlaajuisesti jo vuosia. Syksyllä 2007 tapahtuneen debyytin jälkeen yli 7,4 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa on valinnut tämän SUV:n. Suomessa Tiguaneja on rekisteröitynä noin 14 000 kappaletta. Nyt Volkswagen lanseeraa menestyneen mallin uudelleen.

Volkswagen on edelleen kehittänyt modulaarista perusrakennetta uutta Tiguania varten. Uuden perusrakennesukupolven nimi on MQB evo. "Huipputeknologiset komponentit toimivat täydellisesti vuorovaikutuksessa MQB evossa: uuden sukupolven ladattava hybridi, jonka sähköinen toimintamatka voi olla jopa 100 kilometriä, segmentin luultavasti paras mukautuva alustansäätöjärjestelmä, ensiluokkainen sisustus ja uusi ja intuitiivinen infotainment-järjestelmä tarjoavat sen, mitä kuljettajat odottavat Volkswagenilta", kertoo teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Kai Grünitz.

Joitakin uusia ominaisuuksia yhdellä silmäyksellä

IQ.LIGHT HD -matriisiajovalot. Tiguan on yksi ensimmäisistä autoista luokassaan, joka tulee saataville HD-matriisiajovaloilla (lisävaruste). IQ.LIGHT HD -matriisiajovalotekniikka kehitettiin yhdessä Tiguanille ja Touaregille. Ylhäältä alas -periaatteella keskikokoluokan Tiguanissa käytetään nyt samaa premium-luokan valaistustekniikkaa kuin Touaregissa.

Uusi näyttö- ja käyttökonsepti. Tiguanin sisustus on uusittu ja uudelleensuunniteltu. Volkswagen on ottanut huomioon asiakkaiden erityisvaatimukset intuitiivisen käytön takaamiseksi. Uusi Tiguan tulee esimerkiksi nyt markkinoille uudella mittaristolla ja uudella infotainment-järjestelmällä. Näyttö, jonka halkaisija on jopa 38 senttimetriä (15”), näyttää selkeästi tärkeät toiminnot, kuten navigoinnin, musiikin ja ilmastoinnin, ja sitä voidaan myös yksilöidä nopeasti. Huippuluokan materiaalit, uudelleenkehitetyt istuimet ja tehokas äänieristys lisäävät arvoa ja mukavuutta.

Keskikonsoleissa on myös enemmän säilytystilaa. Jatkossa Tiguania tarjotaan yksinomaan automaattivaihteistolla (DSG) varustettuna. Kuten Volkswagen ID.-malleissa vaihteen asentoa vaihdetaan nyt ohjauspyörän oikealla puolella olevan ohjauskytkimen avulla itsestään selvällä toimintaperiaatteella. Kytkin käännetään eteenpäin asentoon “D” eteenpäin ajoa varten ja taaksepäin “R”-asentoon peruuttamista varten, kun taas seisontajarru aktivoidaan painamalla kytkimen sivua. Lisäksi ohjauspyörän taakse on saatavilla erilliset vaihteenvalitsimet.

Elektronisesti ohjattu alusta lisää mukavuutta ja dynamiikkaa. MQB evo -perusrakenne tarjoaa lähtökohdan uuden sukupolven mukautuvalle iskunvaimennuksen ohjaukselle (DCC): uudessa Tiguanissa tulee käyttöön DCC Pro, jossa iskunvaimentimissa on kaksi säädettävää venttiiliä. Uusi malli on nyt lisäksi varustettu vakiona auton dynamiikan hallintajärjestelmällä – joka teki debyyttinsä nykyisessä Golf GTI:ssä. Järjestelmä ohjaa elektronisen tasauspyörästön lukitusjärjestelmän (XDS) toimintoja ja DCC Pro -järjestelmän säädettävien iskunvaimentimien toimintaa pidon maksimoimiseksi. Pyöräkohtaisia ​​jarrutustoimenpiteitä ja pyöräkohtaisia ​​iskunvaimentimien kovuuden säätöjä suorittavan Vehicle Dynamics Managerin ansiosta ajo-ominaisuudet ovat neutraalimpia, vakaampia, ketterämpiä ja tarkempia. Tämä edistys on havaittavissa lisääntyneen mukavuuden ja merkittävästi parantuneen suorituskyvyn ansiosta dynaamisissa kaarteissa.

TDI, TSI, eTSI ja eHybrid. MQB evo -alustarakenteen ansiosta Tiguan tarjoaa useita eri voimanlähteitä. Uusi Tiguan tulee tarjolle turbodieselmoottoreilla (TDI), turboahdetuilla bensiinimoottoreilla (TSI), turboahdetuilla bensiinimoottoreilla kevythybridinä (eTSI) ja ladattavana hybridinä (eHybrid). Uusien ladattavien hybridiversioiden sähköinen toimintamatka on kasvanut, edeltäjiin verrattuna, jopa 100 kilometriin varustelusta riippuen. Lisäksi AC-lataus on nopeampi kaikissa eHybrid-versioissa, ja myös tasavirtalataus (DC) on ensimmäistä kertaa mahdollista Volkswagenin ladattavassa hybridissä.

Premium-luokan istuimet. Tiguaniin on saatavana lisävarusteena ergoActive-etuistuimet. Näissä istuimissa on muun muassa pneumaattinen nelisuuntainen ristiseläntuen säätö ja pneumaattinen 10-kammioinen painepistehierontatoiminto selkänojissa – ominaisuuksia, joita yleensä löytyy premium-luokan malleista. Istuimissa on myös istuinlämmitys ja ilmastointi.

Isompi tavaratila. Uusi Tiguan kasvaa pituutta noin 3 senttimetriä. Korkeus, leveys ja akseliväli pysyvät melkein ennallaan. Uuden sukupolven SUV:n tavaratilan kapasiteetti osoittaa, kuinka hienoa tilankäyttö on: vaikka uusi Tiguan on vain hieman pidempi, sen tavaratilan tilavuus on kasvanut 33 litralla 648 litraan (kuormattuna takaistuinten selkänojan korkeuteen asti).