Volkswagen esitteli ID.X Performance -konseptiauton Locarnossa

• Nelivetoinen visio täyssähköisestä urheilullisesta fastbackista, jossa tehoa 411 kW (558 hv)
  • Dynaaminen ulkonäkö – urheilullisia ominaisuuksia niin sisätiloissa kuin auton ulkopuolella
  • Ensi-ilta ID.-fanien järjestämässä tapaamisessa

Volkswagen esitteli visionsa täyssähköisestä urheilullisesta fastbackista ylempään keskikokoisten autojen luokkaan ID.-fanien syyskuisessa kokoontumisessa Locarnossa, Lago Maggiorella, Sveitsissä. ID.X Performance -konseptiauto tekee vaikutuksen tehokkaalla nelivedolla, suorituskykyyn tähtäävällä jousituksella ja ilmeikkäällä ulkonäöllä.

"Esitellessämme ID.X Performance -konseptiauton eri puolilta Eurooppaa tulevien ID.-harrastajien ja fanien edessä, se antaa meille myös mahdollisuuden tavata ID. Drivers Club -yhteisön jäseniä henkilökohtaisesti. Andreas Reckewerth ja hänen insinööritiiminsä ovat maksimoineet MEB-alustan tarjoaman potentiaalin tässä autossa yhdistämällä urheilullisen suorituskyvyn ID.7:n tyylikkäisiin linjoihin”, sanoo Volkswagen ID.-malliperheestä vastaava markkinointi- ja myyntijohtaja Maria Soni Reissfelder.

MEB:n teknologiasta vastaava johtaja Andreas Reckewerth on tiimiinsä kanssa luonut ID.X Performance -konseptiauton uuden Volkswagen ID.7:n pohjalta. Hän sanoo: ”Volkswagenin täyssähköautojen modulaarinen MEB-alustarakenne tarjoaa monia upeita mahdollisuuksia lähestyä autojen kehittämistä suurella luovuudella. Meille oli selvää, että halusimme perustaa uuden konseptiautomme ID.7:n pohjalle, ja että keskitymme erityisesti suorituskyvyn parantamiseen. Tällä tavalla voimme näyttää, mihin kaikkeen Volkswagenin MEB-alusta pystyy."

Suorituskykyinen ja ilmeikäs ulkonäkö. ID.X Performance osoittaa ainutlaatuisen urheilullisuutensa voimakkaalla ja dynaamisella ulkomuodollaan. Täyssähköisen fastbackin ulkonäössä on paljon urheilullisia ominaisuuksia – sekä etupuskurin ilmanohjaimet että takana oleva ilmanohjain on valmistettu hiilikuidusta. ID.7 tuotantoversioon verraten insinöörit ovat myös lisänneet raideleveyttä 80 millimetriä ja madaltaneet autoa 60 millimetriä erityisen jäykällä rata-ajossa henkiin heräävällä urheilujousituksella. Voimalinjan ohella tämä lisää merkittävästi auton suorituskykyä ja tekee ajoneuvosta entistä ketterämmän.

Autossa on 20-tuumaiset urheilukevytmetallivanteet keskimutterikiinnityksellä ja koon 265 kilparenkaat. Takaluukun hiilikuituinen siipi varmistaa dynaamisessa ajossa taka-akselilla tarvittavan pidon. Sävytetyt takavalot korostavat suorituskykyisen täyssähkö-fastbackin urheilullista ulkonäköä. Auton sisällä matkustajat istuvat hiilikuituistuimilla, jotka tarjoavat optimaalisen tuen myös dynaamisella ajotyylillä. Sisustuksen punaiset tehoste-elementit korostavat auton urheilullisia ominaisuuksia.

Suorituskykyinen kaksimoottorinen voimalinja 441 kW (558 hv) teholla ja boost-toiminnolla. ID.X Performance -konseptiautossa Volkswagen on tuonut taka-akselin synkroniselle moottorille kaveriksi etuakselille asennetun asynkronisen sähkömoottorin, tehden autosta samalla nelivetoisen. Eteen asennetun asynkronisen moottorin etuja ovat erityisen pienet vastushäviöt sekä lyhytaikainen ylikuormituskyky. Tämän ansiosta ID.X Performancen kaksimoottorinen voimalinja on ihanteellinen lyhytaikaisen lisätehon tuottamiseen boost-toiminnolla. ID.X Performancessa vääntömomenttia ohjaa Vehicle Dynamics Manager -järjestelmä, joka hallitsee myös taka-akselin tasauspyörästön lukon toimintaa. Toimintoa ohjataan keskikonsolissa sijaitsevalla erillisellä näytöllä, jonka halkaisija on 17 senttimetriä.

Kaksoismoottorisen voimalinjan energian tuottaa korkeajänniteakku, joka mahdollistaa korkean jatkuvan tehonannon ja lyhyet latausajat jopa 200 kW maksimilatausteholla.

Sähköfaniyhteisö. Volkswagen esitteli ID.X Performance -konseptiauton  kansainvälisessä ID.-tapahtumassa, joka järjestettiin Locarnossa syyskuussa. Sähköautoharrastajat tapaavat Lago Maggiorella, Sveitsin puolella, puhuakseen yhteisestä intohimostaan ja osallistuakseen yhteisille ajoretkille. Tapaamiset ovat ID. Drivers Clubiin kuuluvien ID.-asiakkaiden luomia ja järjestämiä. Vuonna 2023 tehtiin uusi osallistujaennätys yli 130 autolla. Volkswagenilta tapahtumaan osallistui useita asiantuntijoita, jotka antoivat samalla katsauksen täyssähköisen liikkuvuuden tämänhetkiseen kehitykseen.