Volkswagen I.D. R Pikes Peak uuteen ennätykseen Goodwoodissa

Volkswagen I.D. R Pikes Peak saavutti uuden ennätyksen. Romain Dumas kellotti täyssähköautojen uuden ennätysajan 43,86 sekuntia Volkswagenin ensimmäisellä täyssähköisellä kilpa-autolla Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa. Edellinen ennätys tuli vain kolme viikkoa sitten maailmankuulussa Pikes Peak International Hill Climb -kilpailussa. Nyt Dumas ajoi uuteen ennätykseen Goodwood Hillclimb -kilpailussa lyöden edellisen ennätysajan vuodelta 2013 – 3,48 sekunnilla.

Kaikkien aikojen ennätys kuuluu edelleen Nick Heidfeldille. Entinen F1-kuljettaja pitää nimissään 1,86 kilometrin mittaisen radan ennätystä 41,6 sekuntia – vuosi oli 1999 ja autona McLaren-Mercedes MP4/13 Formula 1.

”I.D. R Pikes Peak on jälleen osoittanut kiistattomasti olevansa hieno täyssähköisen I.D.-malliston lähettiläs. Haluan kiittää koko tiimiä. Pikes Peakin hienon menetyksen jälkeen, olemme täällä Goodwoodissa jälleen kerran osoittaneet kuinka vaikuttava täyssähköisen kilpa-auton suoritus voi olla. Tämä lupaa erittäin hyvää ensi vuonna alkavalle täyssähköautomallistomme esittelylle,” sanoi Volkswagen AG:n pääjohtaja Herbert Diess.

Volkswagen-kuljettaja Romain Dumas oli ilahtunut: ”Goodwood on erittäin fantastinen tapahtuma ja olen enemmän kuin iloinen, että me voitimme juuri täällä niin valtavan ja innokkaan moottoriurheiluyleisön edessä. Mäkirata on lyhyt mutta usein likainen ja sen vuoksi sitä ei tule aliarvioida. Joka tapauksessa oli todellinen kunnia ajaa täällä Goodwoodissa. Täällä tapaa niin monta fantastista kuljettajaa, ja täällä olevat autot ja moottoripyörät edustavat moottoriurheilun laajaa kirjoa yli vuosisadan. Tämä on ainutlaatuista.”

”Vaikka rata ei ole edes kahta kilometriä, näytimme jälleen kerran mihin I.D. R Pikes Peak pystyy. Volkswagen on sitoutunut sähköiseen liikkumiseen, ja haluamme käyttää jokaisen tilaisuuden näyttääksemme kuinka tunteisiin vetoavaa sähköautoilu voi olla, ennen kuin Volkswagen lanseeraa ensimmäisen täyssähköautomalliston vuonna 2020”, kertoi Volkswagen Motorsportin johtaja Sven Smeets.

Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa vieraili yli 200 000 moottoriurheilufania heinäkuun 12.–15. välisenä viikonloppuna. Tämä vuosi oli myös tapahtuman 25-vuotisjuhlavuosi. Etelä-Englannissa Richmondin herttuan tiluksilla järjestettävä moottoriurheilutapahtuma on lajissaan maailman suurin. Tämän vuoden lähtölista oli jälleen komeaa katsottavaa. Romain Dumas I.D. R Pikes Peakin ja Hans-Joachim ”Strietzel” Stuck ja Jochi Kleint vuoden 1987 Volkswagen Golf 2 Bi-Motor Pikes Peakin ratissa. Muita moottoriurheilun suuria nimiä oli paikalla sankoin joukoin: Mika Häkkinen, Giacomo Agostini, Derek Bell, Emerson Fittibaldi, Tom Kristensen, Nick Mason, Sébastien Ogier, Richard Betty, Walter Röhrl ja Sir Jackie Stewart.

Lisätietoja: Volkswagen Motorsport, Andre Dietzel, viestintä ja -markkinointijohtaja, puh. +49 175 723 4689, andre.dietzel@volkswagen.de.